وزیر ارتباطات: برابری سرعت اینترنت ایران و افغانستان کذب است


وزیر ارتباطات: برابری سرعت اینترنت ایران و افغانستان کذب است

تهران - ایرنا - وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: عده‌ای به دروغ گفته‌اند سرعت اینترنت ایران و افغانستان با هم برابر است در حالیکه ایران از حیث سرعت اینترنت، 100 پله بالاتر از افغانستان قرار دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، عیسی زارع‌پور روز دوشنبه در حاشیه مراسم افتتاح پروژه فیبر نوری FTTX در جمع خبرنگاران و در پاسخ به این سوال که رتبه ایران در حوزه اینترنت سقوط کرده و با افغانستان در یک سطح است، تصریح کرد: این خبر که کذب است و آن را تکذیب می کنم. بر اساس آماری که سایت مورد استناد این ادعا منتشر کرده، ما ۱۰۰ پله از افغانستان بالاتر هستیم. رتبه افغانستان ۱۸۳ و ما ۷۷ هستیم. برخی‌ها این روزها به دروغ‌گویی و برچسب زنی عادت کرده‌اند و این خبر نادرست نیز در فضای مجازی به صورت گسترده منتشر شده است. سرعت اینترنت در افغانستان ۱.۷ مگابیت بر ثانیه است و سرعت ما در اینترنت همراه میانگین ۲۴ مگابیت بر ثانیه است که نسبت به میانگین جهانی (۲۹ مگابیت بر ثانیه) عدد بدی نیست.

وزیر ارتباطات تاکید کرد: در حوزه توسعه ارتباطات ثابت مشکلاتی داشتیم و با افتتاح توسعه فیبرنوری سعی داریم این مشکلات را به سرعت رفع کنیم تا سرعت ارتباطات سیار و ثابت در داخل کشور افزایش پیدا کند.

زارع پور گفت: مردم شریف ایران شایسته سرعت‌های چندصد مگابیت بر ثانیه هستند. اگر مردم کمی صبور باشند بنا داریم تا پایان دولت ۲۰ میلیون پورت فیبر نوری پرسرعت را برای‌ آنها فراهم سازیم.

وی درباره چالش‌های حوزه توسعه فیبر نوری خاطرنشان کرد: این پروژه نیاز به زیرساخت‌هایی دارد.

وزیر ارتباطات گفت: بسیاری از کشورها کمبود فیبر نوری دارند و تهیه برخی تجهیزات برای این موضوع از جمله چالش‌های پروژه در این کشورها است. برای رفع این چالش‌ها تدابیری اندیشیده‌ایم و بنا داریم با بومی‌سازی، نیاز به فیبرهای نوری و تجهیزات آن را رفع کنیم.

زارع پور با بیان اینکه برای توسعه این پروژه به ۶۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است، تصریح کرد: دولت قدم اول را برای تحقق بودجه این پروژه برداشته و حق السهم آن را اختصاص داده است. همچنین یک سوم اعتبار مورد نیاز پروژه در قالب‌های مختلف تسهیلاتی در نظر گرفته شده اما موضوع اصلی پروژه به بخش خصوصی باز می‌گردد که باید در این زمینه نقش‌آفرینی کنند.

زارع پور با بیان اینکه با اجرای چنین پروژه‌هایی تا سه دهه آینده کشور بی نیاز می‌شود، گفت: همه دولت‌ها اجرای چنین پروژه‌هایی را جدی گرفته اند و دولت سیزدهم هم اراده کرده که پروژه را به خوبی دنبال کند تا طعم شیرین فناوری را به مردم بچشاند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 10 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق