جرج جرداق به تاسی از امام علی (ع) ؛ ظلم ستیز و مدافع حق و عدالت بود


جرج جرداق به تاسی از امام علی (ع) ؛ ظلم ستیز و مدافع حق و عدالت بود

تهران – ایرنا - همسر جرج جرداق نویسنده و ادیب مشهور لبنانی که با خلق اثر کم نظیر امام علی صدای عدالت انسانی ؛ نویسنده شناخته شده ای نزد مسلمانان به شمار می رود ؛ از همسر فقیدش به عنوان انسانی مدافع حق و حقیقت و ظلم ستیز یاد می کند.

در آستانه سیزدهم رجب سالروز ولادت با سعادت حضرت علی (ع) خانم یولا در دیدار با عباس خامه یار رایزن فرهنگی سفارت کشورمان در لبنان به توصیف این نویسنده توانا و بیان خاطراتی از همسر فقیدش پرداخت .
در این دیدار که در فضایی گرم و صمیمی برگزار شد ؛ خانم یولا گفت : اثار و نوشته های جرج جرداق نویسنده و ادیب مشهور مسیحی ؛ متعلق به همگان است و نباید اجازه دهیم آثار او در گذر زمان دست به فراموشی سپرده شود.
وی گفت که اثار همسر فقیدش تاکنون بیش از دو میلیون نسخه در سراسر جهان به زبان های مختلف چاپ و منتشر شده است و کتابخانه شخصی وی بالغ بر 5 هزار و 900 نسخه کتاب در زمینه های مختلف گنجینه ای ارزشمند به شمار می رود.
وی نقش جرج جرداق را در معرفی شخصیت های برجسته اسلام بویژه حضرت زهرا (س)، امام علی (ع) و سایر اهل بیت یادآور شد و گفت : این جرج بود که ما را با این شخصیت‌ها آشنا کرد. او صاحب سبک بود. داستان زندگی این شخصیت‌ها را با تأثیرگذاری فوق‌العاده‌ای روایت می‌کرد.
یولا می‌گوید: جرج زمانی ذهنش آرام بود که درباره امام علی مشغول به نوشتن بود. در آن لحظات احساساتش فوران می‌کرد و لحظات خوبی را سپری می‌کرد البته من نیز محیط و شرایط بسیار آرامی را برای جرج فراهم می کردم تا با خیال راحت به نویسندگی و تألیف بپردازد.
وی در پاسخ به این پرسش رایزن فرهنگی سفارت کشورمان در لبنان که آیا برنامه ای برای گرامیداشت سالروز وفات جرج جرداق دارید ؛ گفت : به‌تازگی خبری خواندم که نوشته بود وزارت فرهنگ لبنان در نظر دارد ۲۲ ماه مارس (فروردین ۱۴۰۱) مراسم بزرگداشت جرج جرداق را برگزار کند.
فرزندم دکتر هادی آرزو دارد برای پدرش یک تندیس در مرجعیون ساخته و نصب شود. او همچنین تصمیم دارد برای نشر آثار پدرش یک سایت اینترنتی راه‌اندازی کند. ما در حال حاضر نوشته‌های زیادی از ایشان در اختیار داریم که تاکنون منتشر نشده‌است. اگر زنده ماندم قصد دارم یک دیوان شعر به نام جرج به چاپ برسانم. اشعاری دارد که تاکنون منتشر نشده‌است؛ کتابخانه و خانه‌اش را هم باید احیا کرد!
وی با اشاره به سفرهای جرج جرداق به ایران گفت : هم اکنون تصاویر بسیار زیبایی از دو سفرش به ایران در کتابخانه های نگهداری می شود . از طریق این عکس‌ها دریافتم که ایران کشور زیبایی است. همواره از مردمانش برای من می‌گفت؛ ایران مردمان بسیار خوب، صمیمی و با فرهنگی دارد. او آرزو داشت مجدداً به ایران سفر کند و در آنجا بماند
وی گفت: با فوت جرج، جهان یک شخصیتِ ظلم‌ستیز و مدافع حق و حقیقت را از دست داد. جرج هیچ‌گاه زیر بار ظلم نرفت.
رایزن فرهنگی سفارت کشورمان در لبنان نیز در این دیدار با تجلیل از نقش جرج جرداق مسیحی که یکی از ماندگارترین اثاردرباره امام علی علیه السلام را به رشته تحریردرآورده است ؛ گفت : مرحوم جرج جرداق با خلق اثر جاودانه خود ؛ به شخصیتی محبوب در دل مسلمانان ؛ به ویژه شیعیان تبدیل شده است .
وی گفت : او با تمام وجود و با ابراز عشق و علاقه وافر به امام علی (ع) عواطف و حالات درونی خود را به تصویر می‌کشید و این حالات را با هنرمندی تمام به مخاطبانش انتقال می‌داد.
خامه یار دغدغه های خانم یولا درباره حفظ میراث فکری و ادبی جرج جرداق را کاملا بجا خواند و گفت : متأسفانه کتابخانه این نویسنده مشهور با هزاران جلد کتاب نفیس ؛ به خاطر شرایط بد نگهداری در حال نابودی است، که می بایست به‌طور ویژه و فوری به آن توجه شود.
وی در پایان گفت : جاودانه ماندن نام و یاد این ادیب بزرگ شیفته علی (ع)، همت والای محبان علی (ع) را می‌طلبد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بیوگرافی نسرین جواد زاده زیباترین بازیگر ایرانی / در جذابیت تک است + عکس شوهرش