گزاره های پیش روی اروپا در مذاکرات وین


گزاره های پیش روی اروپا در مذاکرات وین

سفرهای متعدد مقامات رژیم صهیونیستی به آمریکا و کشورهای اروپایی و رایزنی‌‌ های فشرده نشان می دهد که آنها تلاش می‌کنند امکان هر گونه توافق عادلانه‌ای که حق و حقوق ملت ایران را استیفا کند، سلب کنند.

گزاره های پیش روی اروپا در مذاکرات وین

به گزارش راهبرد معاصر همزمان با ادامه گفت‌وگوها در وین و گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای در مورد احتمالات مرتبط با نتایج مذاکرات، تحرکات رسانه‌ای و سیاسی رژیم صهیونیستی برای اثرگذاری بر روند گفت‌وگوها نیز افزایش یافته است.

در این رابطه باید یادآور شد که با توجه به ماهیت مبتنی بر تنش رژیم صهیونیستی و همچنین مختصات احتمالی هرگونه توافقی در وین، تحرکات رژیم صهیونیستی قابل پیش‌بینی هم بود .

اظهارات نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مبنی بر لزوم تعیین ضرب‌الأجل برای گفت‌وگوها و درخواست وی از کشورهای اروپایی برای خودداری از توافق با ایران، به خوبی نشانگر میزان نگرانی این رژیم از روند و سمت و سوی گفت‌وگوها در وین است و البته این موضوع بدان معنا نیست که طرف های غربی همه تلاش های خود برای حصول توافق خوب را بکار بسته اند .

در ماه های اخیر کارویژه مقامات رژیم صهیونیستی در عرصه دیپلماسی و رایزنی، تأثیرگذری بر روند گفت‌و‌گوهای وین بوده است. سفر متعدد مقامات این رژیم به آمریکا و کشورهای اروپایی و رایزنی‌‌های فشرده نشان از این مسأله دارد؛ بدین صورت صهیونیست‌ها تلاش می‌کنند امکان هر توافق عادلانه‌ای که حق و حقوق ملت ایران را استیفا کند، سلب کنند.

در این راستا، هر مقام صهیونیستی که وارد واشنگتن شده تلاش کرده در خصوص لزوم عدم توافق با ایران یا لزوم توافقی کاملا یکسویه به نفع غربی‌ها با مقامات آمریکایی رایزنی کند. بخش قابل توجهی از این رایزنی‌ها بر عهده «ایال هولاتا» مشاور امنیت داخلی رژیم صهیونیستی گذاشته شده است. هولاتا رور دوشنبه هفته گذشته برای بحث در خصوص پرونده ایران وارد آمریکا شد تا با «جک سالیوان» همتای آمریکایی خود در کاخ سفید دیدار کند. روز قبل آن «نقتالی بنت» با «جو بایدن» به صورت تلفنی گفت‌وگو کرد و به او گفت: «اگر آن توافق را امضا نکنید اتفاقی نمی‌افتد.» سفر «یائیر لاپید» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی به انگلیس و فرانسه در آذر ماه گذشته مأموریتی جز تحمیل مواضع تل آویو به کشورهای اروپایی نداشت.

در جریان سفر «آنالنا بائربوک» وزیر خارجه آلمان به سرزمین اشغالی که هفته گذشته صورت گرفت نیز بخش قابل توجهی از رایزنی مقامات صهیونیست با وی در خصوص تحمیل خواسته‌های تل آویو در روند مذاکرات بود.

صهیونیست‌ها در جریان برهم خوردن توافق سال ۲۰۱۵ در تمامی مراحل آن نیز از هیچ تلاشی دریغ نکردند. همچنین از سال ۲۰۱۵ در مذاکرات هسته‌ای بین ایران و ۱+۵ ، شاهد کارشکنی‌های آشکار و در عین حال ناکام «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر وقت رژیم صهیونیستی بودیم. به گونه‌ای که حتی در آستانه امضای توافق هسته‌ای، نتانیاهو راهی نیویورک شد و در کنگره علیه توافق هسته‌ای به سخنرانی پرداخت که یک رویداد بی سابقه در تاریخ سیاسی ایالات متحده آمریکا محسوب می‌شد .

در دوره دونالد ترامپ، شاهد همسویی چشمگیر آمریکا و رژیم صهیونیستی بودیم. اگر تاثیرپذیری از نتانیاهو را نخستین یا مهمترین دلیل خروج ترامپ از برجام ندانیم اما دسیسه‌های محور عبری و لابی صهیونیستی «ایپک» در آمریکا در وقوع این تصمیم بی‌تاثیر نیز نبود.

«نفتالی بنت» نخست‌وزیر کنونی رژیم صهیونیستی اما تاکتیک متفاوتی از نتانیاهو در پیش گرفته و تلاش دارد اختلافات خود با واشنگتن را کمتر به عرصه رسانه‌ها کشانده و رایزنی‌ها عمدتا پشت درهای بسته صورت می‌گیرد که البته موجب خرسندی مقامات آمریکایی نیز شده است. به گفته منابع رسانه‌ای غربی، نفتالی بنت و جو بایدن دو دیدگاه متفاوت در خصوص توافق هسته‌ای با ایران دارند. بایدن در شرایطی که تلاش دارد از دو ابزار تحریم و مذاکره استفاده کند، اما صهیونیست‌ها بر مخالفت ذاتی خود با هرگونه توافقی پافشاری کرده و تلاش دارند آمریکا را به رویارویی سخت با ایران بکشانند.

سفر نتانیاهو به واشنگتن و سخنرانی در کنگره علیه توافق هسته‌ای و دولت اوباما یک رویداد بی سابقه در تاریخ آمریکا بود

در این میان با توجه به پیشرفت در مذاکرات و نگارش بخشی زیادی از متون توافق، رسیدن به خط پایان مذاکرات و دستیابی به تفاهم در وین تنها نیازمند اتخاذ تصمیمات لازم از سوی طرف‌های غربی است. دور هشتم مذاکرات روز پنج‌شنبه با برگزاری دو دیدار جداگانه یک ساعته انریکه مورا هماهنگ‌کننده گفت‌وگوها و میخائیل اولیانوف مذاکره‌کننده ارشد روسیه با علی باقری رئیس هیأت مذاکره‌کننده ایران ادامه یافت. پس از این جلسات نیز نشستی تقریبا سه ساعته میان مذاکره‌کنندگان ارشد ایران، اتحادیه اروپا و سه کشور اروپایی برگزار شد.

روز جمعه نیز هر سه کارگروه اقدامات هسته‌ای، ترتیبات اجرایی و رفع تحریم با حضور کارشناسان ایران و گروه ۱+۴ تشکیل جلسه دادند. این جلسات مجموعا بیش از ۶ ساعت به طور انجامید و در جریان آن‌ها ضمن بررسی و مرور متون مربوط به هریک از کارگروه‌ها، موارد اختلافی و ابهامات باقی‌مانده مورد بحث قرار گرفت./فارس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ابهامات بزرگ در مسیر واگذاری سرخابی‌ها/ آغاز دوران جدید در استقلال و پرسپولیس