واکنش شریعتمداری به فایل صوتی فرماندهان سپاه/ روایت خطیب‌زاده از مذاکرات وین/ نظر میرسلیم درباره خدمت سربازی


واکنش شریعتمداری به فایل صوتی فرماندهان سپاه/ روایت خطیب‌زاده از مذاکرات وین/ نظر میرسلیم درباره خدمت سربازی

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنان که اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

آمار کرونا در ایران

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، از دیروز تا امروز( ۲۵ بهمن ماه ۱۴۰۰ ) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۸ هزار و ۹۵۶ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۳۱۵۷ نفر از آنها بستری شدند.

بر این اساس مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶ میلیون و ۸۳۶ هزار و ۲۲۱ نفر رسید.

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۶۸ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۱۳۳ هزار و ۸۸۶ نفر رسید.

آمار واکسیناسیون در ایران

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، تاکنون ۶۱ میلیون و ۶۶۴ هزار و ۹۴۹ نفر دُز اول، ۵۴ میلیون و ۸۵۱ هزار و ۱۴۵ نفر دُز دوم و ۲۱ میلیون و ۴۷۰ هزار و ۷۱۹ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند.

بر این اساس مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۳۷ میلیون و ۹۸۶ هزار و ۸۱۳ دُز رسید.

همچنین در شبانه روز گذشته ۳۲۶ هزار و ۹۲۳ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

***

واکنش شریعتمداری به فایل صوتی فرماندهان سپاه

حسین شریعتمداری، مدیرمسئول کیهان در این روزنامه نوشت: «در این فایل صوتی طرف مکالمه‌ی سردار جعفری (فرمانده سابق سپاه) گزارشی از یک سوءاستفاده و فساد مالی که در یکی از شرکت‌های پوششی سپاه اتفاق افتاده بود را به فرمانده سپاه ارائه می‌کند. تا اینجای ماجرا بسیار طبیعی است و گزارش فساد مالی به فرمانده سپاه نه فقط ناپسند و مذموم نیست، بلکه اقدامی پسندیده و حاکی از مسئولیت‌شناسی طرفین مکالمه نیز هست.

سردار جعفری، فرمانده وقت سپاه بعد از استماع گزارش و اطمینان از صحت آن بلافاصله، دستور عزل شریفی - شخص سوءاستفاده‌کننده- را صادر کرده و او را به دستگاه قضایی معرفی می‌کند. تا اینجای قضیه نیز به وضوح از مسئولیت‌پذیری فرمانده سپاه و دغدغه قابل تقدیر وی نسبت به بخش‌های تحت مسئولیت خود حکایت می‌کند. آیا غیر از این است؟

دستگاه قضایی شخص سوءاستفاده‌کننده را تحت پیگرد قضایی قرار داده و حکم جلب او را صادر می‌کند. این نکته نیز نشانه سلامت دستگاه قضا و جدیت در پیگرد مفسدان اقتصادی است و صد‌البته افتخار‌آمیز نیز هست.

متهم بعد از اطلاع از ماجرا، و قبل از بازداشت به خارج از کشور می‌گریزد که در این بخش از ماجرا، دکتر قالیباف که متهم یاد شده معاون وی در شهرداری تهران بوده است، به اقدام هوشمندانه‌ای دست می‌زند و با لطایف‌الحیل معاون سابق و سوءاستفاده‌کننده خود را از خارج کشور به ایران منتقل کرده و برای محاکمه و مجازات به دستگاه قضا تحویل می‌دهد. تا اینجای ماجرا نیز به وضوح از پاکدستی، مسئولیت‌شناسی و تعهد فرماندهان و مسئولان سپاه حکایت می‌کند.

متهم در دستگاه قضایی محاکمه می‌شود و علاوه‌بر حبس، استرداد اموال به غارت برده نیز از جمله محکومیت‌های اوست که هم‌اکنون زندانی است و بخشی از اموال هم از او بازپس گرفته شده است.

فرمانده وقت سپاه، مدیران ذیربط و آقای قالیباف باید در مقابل فساد اقتصادی مورد اشاره چه اقدامی انجام می‌دادند که نداده‌اند؟! شریفی نیز مانند سایر مفسدان اقتصادی دست به فساد زده و از سوی سپاه عزل و معرفی و بازداشت شده. عزل و تحویل وی به دستگاه قضا و بازگرداندن او از خارج کشور نشانه سلامت و پاکدستی سپاه است یا‌...»

***

روایت خبرگزاری فارس از فساد در هلدینگ یاس

خبرگزاری فارس در گزارشی که آن را نتیجه تحقیقات خبرنگار این خبرگزاری در گفتگو با ۴ منبع مطلع عنوان کرده است جزئیاتی از فساد در هلدینگ یاس را منتشر کرده است. در این گزارش آمده است: «شرکت یاس در بحبوحه درگیری میدانی نیروی قدس سپاه با داعش و تروریستهای تکفیری و در شرایطی که دولت وقت حاضر به پشتیبانی از رزمندگان در میدان نبود، تاسیس شد.

این شرکت قرار بود از طریق اجرای پروژه‌های عمرانی منابع مالی لازم را برای پشتیبانی از جبهه مقاومت تامین کند.

با این حال شرکت یاس نتوانست به طور کامل در اهداف اقتصادی خود موفق شود و از طرفی چون بیرون از ساختار سپاه و شهرداری ایجاد شده بود سیستمهای نظارتی این دو نهاد نتوانسته بودند نظارت موثری را در حین فعالیت این شرکت داشته باشند.

اما با مشکوک شدن فرماندهان سپاه به نحوه عملکرد شرکت، مجموعه نظارتی سپاه به موضوع ورود کرده و متوجه تخلف افرادی به نام محمود سجادی نیا (سیف) و عیسی شریفی می‌شوند و بلافاصله ضمن منحل کردن این شرکت، متخلفان را به دادگاه نظامی معرفی می‌کنند. محمود سیف و عیسی شریفی از افراد بیرون سپاه بودند که در پروژه یاس فعالیت می کردند...

ذوالقدرنیا به عنوان گزارش دهنده این تخلف معتقد است در این ماجرا آقای مسعود مهردادی (معاون بنیاد تعاون سپاه) قصور کرده و نظارت و مدیریت کافی را انجام نداده است...

پس از پیگیری مشخص می‌شود که با کوتاهی آقای مهردادی واعتماد بیش از حد ایشان به مجرم اصلی (یعنی آقای سیف) خود ایشان شخصا سوء برداشتی از بیت المال نداشته است. آقایان قالیباف، آبرومند و حاج قاسم سلیمانی و بسیاری دیگر از افرادی که سلامت شخصی و مالی مهردادی را می‌شناختند نیز به او خوش‌بین بودند و تصور تخلف از در زیر مجموعه وی را نداشتند...

در نهایت همین کوتاهی و اعتماد بی مورد کار دست خود مهردادی داد و این فرد با شکایت سپاه در دادگاه نظامی به دلیل سوء مدیریت به ۲ سال زندان محکوم می شود.

محمود سجادی‌نیا و عیسی شریفی دو نفر اصلی در تخلف صورت گرفته نیز با پیگیر‌ی‌های انجام گرفته توسط مسئولان ارشد سپاه، دادگاهی شده و محکوم می‌شوند. عیسی شریفی به ۲۰ سال حبس و رد مال ۴۸۰ میلیارد تومانی در دادگاه محکوم می‌شود و هم اکنون نیز در زندان دوران محکومیت خود را به سر می برد. محمود سیف نیز به ۳۰ سال زندان و رد مال محکوم می‌شود. اموال و دارایی‌های حیف و میل شده نیز از آنها پس گرفته می‌شود.»

***

روایت خطیب‌زاده از فضای کنونی مذاکرات وین

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در نشست خبری در پاسخ به سؤالی درباره روند مذاکرات در وین و تعلل آمریکا بیان کرد: بن بستی در وین نیست. مذاکرات همچون سابق برگزار می‌شود و رفت و برگشت‌ها بین هیأت‌ها در حال انجام است. گفتگو‌ها وقتی به روز‌هایی می‌رسد که باید درباره مسائل جدی صحبت شود سخت می‌شود و قطعا با یکسری کند‌هایی روبرو است و نکاتی که همه طرف‌ها باید درباره آن تصمیم گیری کنند.

این دیپلمات ارشد ایرانی افزود: ایران بعد از بازگشت هیأتش پیشنهاد داده شده را مجددا به بحث و بررسی گذاشت. دادن و گرفتن پیشنهاد‌ها امری عادی است و هیچ اتفاق خارق العاده‌ای نیست که پیشنهادی داده و گرفته شود. امروز در وین گفتگو درباره موضوعات باقیمانده است. ایران تصمیمات سیاسی خود را سال‌ها پیش گرفته و در برجام باقیمانده و منتظریم پاسخ ابتکارات ایران را توسط طرف‌های غربی بگیریم. هر چقدر اراده آمریکا و سه کشور اروپایی بالا برود فاصله برای رسیدن به توافق کمتر می‌شود.

خطیب‌زاده درباره تماس تلفنی‌اش با علی باقری نیز اظهار داشت: با آقای باقری امروز صبح صحبت کردم. تحولات در وین به نقطه‌ای رسیده که سختی دارد موضوعات مهم و کلیدی است و با حساسیتی از سوی همه پیگیری می‌شود. یکسری پیشنهادات ایران داده و یکسری پیشنهادات طرف‌های مقابل داده‌اند و این‌ها در فرآیند‌های مذاکراتی طبیعی است.

وی گفت: خیلی نباید به برخی فضا‌های رسانه‌ای توجه کرد. نه آن روزی که بعضی‌ها دوست دارند تصویر را گل و بلبل نشان دهند و نه آن روزی که برخی تلاش دارند مسیر را سنگلاخ نشان دهند. مذاکرات پیچیده سخت و موضوعات کلیدی رسیده است. موضوعات اختلافی در میان است و نیازمند تصمیمات سیاسی و جدی از سوی واشنگتن هستیم.

***

واکنش مردم به رد شفافیت آرا چه خواهد بود؟

مالک شریعتی نماینده مردم تهران در مجلس درباره آخرین وضعیت طرح شفافیت آرا، به جهان نیوز گفت: طرح در دستور کار صحن مجلس است و نامه‌ای توسط تعدادی از نمایندگان برای تسریع در روند طرح و اجرای داوطلبانه آن به رئیس مجلس داده شد.

وی با اشاره به اینکه هیئت رئیسی هنوز در این زمینه پاسخی نداده، بیان کرد: ان‌شاءالله هفته آینده پیگیری می‌شود که تا هرچه سریع‌تر اجرا شود. طبیعتا اگر رای هم نیاورد مانند هر طرحی از دستور کار خارج می‌شود.

نماینده مردم تهران در مجلس، در پاسخ به این سوال که آیا طرح شفافیت برای نماینده‌ها مشکل آفرین می‌شود، گفت: به نظرم برعکس است، کسانی که با وعده شفافیت به مجلس آمدند اگر به وعده خود عمل نکنند مردم دیگر اقبالی به آنان نخواهند داشت.

شریعتی در واکنش به برخی اظهار نظرها مبنی بر اینکه مجلس یازدهم قصد دارد این طرح را در آخرین روزهای فعالیتش، تصویب کند تا مجبور به اجرای آن نباشد، تصریح کرد: حالا که بیش از دوسال تا پایان مجلس مانده این گمانه زنی‌ها، قضاوت‌ها و پیش پیش‌داوری‌ها منطقی نیست.

زهره سادات لاجوردی، نماینده تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره اینکه سخنگوی کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی عنوان کرده است شاید طرح شفافیت آرای نمایندگان از دستور کار مجلس خارج شود، گفت: طرح شفافیت آرای نمایندگان جزو اولین طرح‌هایی بود که بعد از تشکیل مجلس یازدهم ارائه شد. لازم است یادآوری شود تعدادی از نمایندگان قبل از اینکه به مجلس راه پیدا کنند، در شعارها و تبلیغات خودشان گفته بودند که از شفافیت حمایت خواهند کرد و بعد از ورود به مجلس و در حال حاضر تعداد قابل توجی از نمایندگان خواهان شفافیت آرا هستند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: صحبتی که سخنگوی کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس عنوان کرده این است که اگر دوباره طرح در دستور کار قرار نگیرد، حذف خواهد شد؛ اما ما نمایندگان خواستار شفافیت آرا تلاش و سعی‌مان بر این است که حتما این طرح در دستور کار قرار گیرد و این طور نباشد که به فراموشی سپرده شود.

لاجوردی تاکید کرد: ما باید تلاش کنیم رأی‌گیری در مورد طرح شفافیت به شکل علنی صورت گیرد و مشخص شود چه نمایندگانی موافق شفافیت آرا هستند و رأی‌شان در این مورد باید علنی باشد.

***

نظر میرسلیم درباره خدمت سربازی

سید مصطفی میرسلیم، نماینده تهران در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به مصوبات کمیسیون تلفیق بودجه درباره خدمت سربازی، اظهار داشت: خدمت سربازی مقدس است و همه آقایان باید افتخار کنند که دو سال از وقت خود را در خدمت سربازی بگذرانند.

وی بیان کرد: همه مشمولان خدمت سربازی باید این مسئله را مدنظر داشته باشند که با امکانات کشور به این سن و سال رسیدند، تحصیل کردند و الان هم باید وظیفه خود نسبت به کشور را در قالب خدمت سربازی ادا کنند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هر فردی در دوران سربازی باید مطابق با استعداد و تخصص خود اقداماتی را انجام دهد، تصریح کرد: همه مشمولان باید به خدمت سربازی بروند، اما هر فردی باید به فراخور وضعیت و استعدادهایی که دارد، خدمت کند.

عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با انتقاد از خرید خدمت سربازی، ادامه داد: خرید خدمت سربازی یک کار غلط و انحراف است. نباید رویه به این صورت باشد که افرادی که ثروتمند هستند، خدمت سربازی را خریداری کنند و فقط اقشار ضعیف جامعه به سربازی بروند.

میرسلیم گفت: البته برخی از مشمولان سربازی از نظر پزشکی مشکلاتی دارند که این افراد معاف می‌شوند و بحث بنده درباره این افراد نیست.

***

توضیحات حاجی بابایی درباره مصوبات کمیسیون تلفیق

به گزارش ایسنا، حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ در نشست خبری اظهار کرد: باید کمیسیون تلفیق تصمیم بسیار سخت و تعیین کننده ای می گرفت مبنی بر اینکه آیا ارز ترجیحی در سال آینده باقی بماند یا خیر؟ چون مهمترین موضوع در کشور بحث ارز ترجیحی بود و مردم نگرانی بسیاری در این باره داشتند، کارشناسان مطرح می کردند که ارز ترجیحی دارای فساد و دلالی است که قسمتی از آن درست است اما نگرانی شدید ما این بود که اگر ارز ترجیحی حذف شود چه اتفاقی خواهد افتاد پس کمیسیون تلفیق در کنار مردم قرار گرفت و ۹ میلیارد دلار ارز ترجیحی برای سال ۱۴۰۱ مصوب کرد. علاوه بر این رقم، حدود ۴ میلیارد دلار نیز به صورت ریالی برای گندم پیش بینی شد به عبارتی برای یارانه کالاهای اساسی، دارو و گندم حدود ۲۵۰ همت منابع پیش بینی شد. در صورتی که دولت تنها ۱۷۲ همت پیش بینی کرده بود و ما به این عدد حدود ۸۰ همت اضافه کردیم.

حاجی بابایی اضافه کرد: با توجه به مصوبه کمیسیون تلفیق برای قیمت گندم، میزان مصرف از ۱۲ میلیون تن به ۸ میلیون تن می رسد و قاچاق آن از بین خواهد رفت. علاوه بر این دولت همچنان آرد را به نانوایان با نرخ کیلویی ۶۶۰ تومان تحویل می دهد. در نهایت آن چه رخ داد این بود که با وجود همه فشارهای کارشناسانه کمیسیون تلفیق معیشت مردم را مدنظر قرار داد. به عبارت دقیق تر تخصیص ۲۵۰ هزار میلیارد تومان یارانه برای سال آینده این پیام را می دهد که مجلس مشکلات مردم را لمس کرده و از آنها آگاه است و تمام تلاش خود را برای بهبود معیشت مردم به کار گرفته است.

رییس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ درباره میزان افزایش حقوق کارمندان در سال آینده گفت: موضوعات مختلفی درباره افزایش چندین برابری حقوق مطرح بود. در نهایت تلفیق تصویب کرد که حداقل دریافتی بازنشستگان ۵ میلیون تومان و حداقل حقوق کارمندان ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان باشد که این یعنی حداقل حقوق ها ۶۰ درصد افزایش پیدا می کند. افزایش حقوق سایر افراد ۱۰ درصد است. حقوق ها تا ۵ میلیون تومان از پرداخت مالیات معاف هستند همچنین پرداخت حقوق از ۵ تا ۱۵ میلیون تومان، شامل ۱۰ درصد مالیات می شود. مازاد ۱۵ تا ۲۵ میلیون ۱۵ درصد و مازاد ۲۵ میلیون تا سقف ۷ برابر ۲۰ درصد مالیات است. از آن به بالا شامل کارانه پزشکان و برخی موارد ۳۰ درصد مالیات است. حداکثر حقوق ۷ برابر اعلام شده است. این شامل همه شرکت های دولتی و موضوع ماده ۲۹ می شود.

***

انتظار مردم از قوه قضائیه درباره فایل صوتی فرماندهان سپاه

به گزارش ایلنا، محسن رهامی، فعال سیاسی اصلاح طلب درباره فایل صوتی منتشرشده از فرماندهان سابق سپاه گفت: انتشار این فایل وظیفه قوه قضاییه را سنگین‌تر می‌کند و مقامات قضایی باید به این مسئله وارد شده و رسیدگی کنند و یک پاسخ روشنی به افکار عمومی بدهند؛ مثلا اگر چنین چیزی نیست بگوید که همچین موضوع وجود ندارد یا اگر وجود دارد و رسیدگی شده که مواردی هم رسیدگی شده و رسانه‌ای هم شده این‌ها را هم به مردم توضیح بده تا فضا روشن‌تر شود. اگر قوه قضاییه این مساله را به صورت جدی رسیدگی کند، دامنه شایعات هم محدود و برطرف خواهد شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر