یک پنجم خانواده های افغان کودکان کارند


یک پنجم خانواده های افغان کودکان کارند

یک موسسه بین المللی تحقیقی منتشر کرده که نشان می‌دهد حدود 18 درصد خانواده‌های افغان برای تامین معاش خود ناچارند کودکشان را به سر کار بفرستند؛ موضوعی که یکی از دستاوردهای 20 سال اشغالگری آمریکا است.

به نقل از خبرگزاری "ای ان آی" هند، یک تحقیق از ۱۴۰۰ خانوار در هفت ولایت افغانستان نشان می دهد که ۸۲ درصد افغان ها از زمان فروپاشی دولت سابق و انتقال قدرت در مردادماه امسال به طالبان در این کشور، منبع درآمد خود را از دست داده اند. ۱۸ درصد هم اظهار داشته‌اند که چاره ای جز فرستادن فرزندان خود به سر کار ندارند.

بیش از یک پنجم خانواده ها مجبور شده اند فرزندان خود را برای کار به بیرون از خانه بفرستند، زیرا درآمدشان در شش ماه گذشته به شدت کاهش یافته است. بنا به تخمین یک این موسسه بشردوستانه بین المللی به نام save the children حدود یک میلیون کودک افغان در حال حاضر به کار مشغول هستند. بر اساس تحلیل این موسسه اگر از هر یک از این خانواده ها فقط یک کودک به کار فرستاده شود، می‌توان گفت در افغاانستان بیش از یک میلیون کودک کار وجود دارد.

بیش از ۸۰ درصد از افراد مورد بررسی اظهار کردند که در این مدت بخشی از درآمد خود را از دست داده‌اند. یک سوم (۳۴.۸ درصد) از تمام درآمد خانواده خود را و یک چهارم (۲۶.۶ درصد) هم بیش از نیمی از آن را از دست داده اند. خانواده هایی که در شهرها زندگی می کنند بیشترین آسیب را دیده‌اند؛ به طوری که نیمی از آنان در کابل می گویند که تمام درآمد خود را از دست داده اند.

به گزارش ای ان آی، افزایش شدید قیمت‌ها ناشی از بحران اقتصادی افغانستان باعث شده بسیاری از خانواده‌ها قادر به خرید مواد غذایی اولیه هم نباشند. حدود ۳۶ درصد از خانواده ها اظهار داشته‌اند که غذا را به صورت نسیه از بازار خریداری می کنند و ۳۹ درصد از خانواده ها نیز با شرایط بهتر و متمول‌تر غذا قرض می گیرند.

یک پنجم خانواده های افغان کودکان کارند

با غرق شدن بیشتر خانواده های افغان در بدهی و فقر، ۷.۵ درصد گفتند که برای تغذیه خانواده خود، ناچار به گدایی بوده و یا به سازمان‌های خیریه متکی هستند.

این موسسه بشردوستانه ماه گذشته نیز گزارش داده بود که تعداد کودکان مبتلا به سوءتغذیه حاد در افغانستان که به کلینیک های بهداشتی مراجعه کردند، نسبت به مردادماه بیش از دو برابر شده است.

اینها در حالی است که روز جمعه بایدن، رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد از هفت میلیارد دلار وجوه مسدود شده بانک مرکزی افغانستان نزد آمریکا صرفا اجازه آزادسازی ۳.۵ میلیارد دلار آن را تحت شرایط خاصی خواهد داد و ۳.۵ میلیاردلار دیگر از دارایی های افغانستان را به تأمین مالی پرونده قضایی قربانیان تروریسم آمریکا اختصاص می دهد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم| رقص و آواز دختران در تلویزیون؛ صدا و سیما تابوشکنی کرد!