نیمی از آیات قرآن به امیرالمومنین(ع) اختصاص دارد/ تا قیامت هر جا حقی باشد، علی(ع) آنجا است


نیمی از آیات قرآن به امیرالمومنین(ع) اختصاص دارد/ تا قیامت هر جا حقی باشد، علی(ع) آنجا است

یک کارشناس مذهبی با بیان امام علی(ع) فرمودند: یک چهارم آیات قرآن درباره ما و یک چهارم آیات قرآن درباره دشمنان ما است؛: همانطور که ارتباط انسان با خدا به زمان و مکان محدود نمی‌شود، ارتباط ما با ولایت امیرالمومنین(ع) هم به زمان و مکان محدود نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، به مناسبت فرا رسیدن 13 رجب، سالروز ولادت مولی الموحدین امام علی(ع) با حجت الاسلام والمسلمین «احمد پناهیان»، استاد حوزه علمیه و کارشناس مذهبی درباره فضایل امیرالمومنین(ع) گفتگویی ترتیب داده ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

حجت الاسلام پناهیان درباره فضایل و عظمت امام علی(ع)، اظهار کرد: درباره عظمت امیرالمومنین علی(ع) همین بس که خود حضرت(ع) فرمودند: یک چهارم آیات قرآن درباره ما و یک چهارم آیات قرآن درباره دشمنان ما است؛ یعنی در نیمی از قرآن خدا درباره ایشان و فضایل جریان ولایت صحبت کرده است و در نیمی دیگر جایگاه دشمنان ایشان را تبیین و اینچنین تکلیف مومنین را برای تقابل و مبارزه با دشمنان حضرت امیر(ع) مشخص می کند.

معجزات قبل از ولادت امام علی(ع)

این استاد حوزه علمیه ادامه داد: آیات بسیاری در شان امیرالمومنین(ع) در قرآن آمده است. علاوه بر این، ولادت ایشان همچون ولادت رسول اکرم(ص) ولوله و زلزله ای در جهان ایجاد کرد و پیش از آن اتفاقات خارق العاده ای رخ داد چنان که در مکه و در مجمع قریش زلزله عظیمی آمد و چند روزی این زلزله ادامه داشت تا اینکه مردم مکه به کوه ابوقبیس و خدایان خود پناه بردند و همگی دلهره و اضطراب داشتند.

ذکری که مردم مکه را نجات داد

وی تصریح کرد: حضرت ابوطالب(ع) همان جان عنوان کردند که خدای متعال ولی‌اش را به جهان می آورد و اگر ولایت او را نپذیرید این عذاب ادامه دارد تا جایی که یک خانه هم در مکه سالم باقی نمی ماند! مردم از ترس جان گفتند تو هر چه بگویی ما اطاعت می کنیم و جناب ابوطالب(ع) اذکاری را خواند و آنها تکرار کردند، بعدها هم در مشکلات سخت این کلملات را تکرار می کردند و از مشکلات رها می شدند!

حجت الاسلام پناهیان اضافه کرد: حضرت ابوطالب(ع) فرمودند: «الهی و سیدی اسألک بالمحمدیه المحموده و بالعلویه العالیه و بالفاطمیه البیضاء الا تفضلت علی تهامه بالرأفه و الرحمه» ... وقتی این کلمات را گفتند زلزله خوابید تا اینکه حضرت امیر(ع) به دنیا آمدند و ولادت ایشان با آن کیفیت و شکافتن دیوار کعبه رخ داد.

وی تاکید کرد: خدا با این اعجازها همه را متوجه این مولود مبارک کرد یعنی ارتباط ولادت حضرت امیر(ع) با فضای عمومی جماعت قریش و مکه؛ مکه در آن زمان جایگاهی محوری داشت وقتی خدای متعال در ولادت امیرالمومنین(ع) همه را نسبت به این مولود بیدار کرد و حتی انذار داد یعنی شخصیت امیرالمومنین(ع) فقط شخصیت عالی از منظر فردی نبود بلکه جایگاه رفیع اجتماعی نیز داشت.

ولادت امام علی(ع) منتی بر بشریت است

حجت الاسلام پناهیان در ادامه بیان کرد: پیامبر اکرم(ص) فرمودند: در شب معراج بیش از 120 مرتبه خدا نسبت به ولایت امیرالمومنین(ع) به من تاکید کرد و دستور داد. این همه تاکید و اختصاص نیمی از قرآن به جریان ولایت امیر(ع) و تداوم این ولایت تا قیامت نشان می دهد ایشان صرفاً به دلیل ویژگی های فردی محبوب نیست بلکه شخصیتی مسئولیت‌آور است. ولادت ایشان منتی بر همه بشریت است و در مقابل، بشر هم نسبت به حضرت امیر(ع) مسئولیت دارد.

این کارشناس و خطیب مذهبی با بیان اینکه خدای متعال قبل از خلقت جسم ها، روح انسان را به محبت امیرالمومنین(ع) ملبس کرد، گفت: نقل است شخصی به امام علی(ع) عرضه داشت: من شما را دوست دارم، حضرت در پاسخ او فرمودند: نه! اینطور نیست؛ خداوند 30 هزار سال قبل از آفریدن جسم انسان ها، روح انسان ها را آفرید و محبت من را به این ارواح عرضه کرد و من نام و نسب و حسب همه کسانی که محبت من را از ازل تا قیامت پذیرفته اند، می دانم.

وی با بیان اینکه فقط درباره ولادت رسول خدا(ص) و امیرالمومنین(ع) است که خدا با اعجازهایی مردم را متوجه کرد، افزود: تا ما متوجه شویم این شخصیت ها صرفاً معنوی و روحانی و برای یک مقطع زمانی خاص نیستند بلکه به همه عالم تعلق دارند و همه باید دشمنان ایشان را بشناسند و با آنها مبارزه کنند.

علی(ع) کلمة الله الاولیاء است

حجت الاسلام پناهیان بیان کرد: حضرت ابوطالب(ع) بعد از ولادت امام علی(ع) به فاطمه بن اسد(ع) که از اولیاءالله بود، گفت: این مولود نظیر رسول الله(ص) است و فقط مقام نبوت ندارد ... بعدها پیامبر(ص) خود هم این را به امام علی(ع) فرمودند: تو برای من همچون هارون برای موسی هستی ... با این فرق که تو پیامبر نیستی. چنین شخصیتی به فرموده رسول خدا(ص) «کلمة الله الاولیاء» است.

حجت الاسلام پناهیان تاکید کرد: همانطور که ارتباط انسان با خدا به زمان و مکان محدود نمی شود، ارتباط ما با ولایت امیرالمومنین(ع) هم به زمان و مکان محدود نمی شود، امروز نفی ولایت امیرالمومنین(ع) مثل نفی ولایت رسول خدا(ص) و ولایت خدا است. باید توجه داشت ولایت تعبیری ساخته دوره پیامبر(ص) و ائمه(ع) نیست بلکه ولایت در فرهنگ عرب ریسمانی بسیار محکم و دارای گره های متعدد است که برای کشیدن بارهای سنگین از آن استفاده می کردند؛ با این معنی ولایت یعنی رابطه ما با ائمه(ع) لذا معنای ولایت، اطاعت کردن نیست بلکه اتصال به امیرالمومنین(ع) است خدای متعال تقدیر کرده این اتصال تا قیامت برقرار باشد.

وی با اشاره به آیه «یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الأَمْرِ مِنْکمْ»، ابراز کرد: این یعنی اطاعت از ولایت قرین با اطاعت خدا و اطاعت از رسول خدا(ص) و این اطاعت در هر زمانه ای واجب است. اگر کسی همه عمر را روزه بگیرد و شب ها را عبادت و مالش را برای خدا انفاق کند و همه عمرش تمام دستورات خدا را اطاعت کند اما پیامبر(ص) و امیرالمومنین(ع) را نشناسند(ولایت نداشته باشد) خدای متعال هیچ یکی از اعمال خیر او را نمی پذیرد!

حجت الاسلام پناهیان در ادامه گفت: امام خمینی(ره) در سال 57 فرمودند: پیامبر(ص) سایه خدا بود (چون هر جا خدا اراده می کرد همان جا بود) و چون امیرالمومنین(ع) هم همان می کرد که رسول خدا(ص) انجام می داد، ایشان نیز سایه خدا است. اگر کسی متصل به امام(ع) شود میل و اراده اش را به سمت امام(ع) سوق می دهد.

وی با اشاره به فراز «نُصْرَتِی لَکُمْ مُعَدَّةٌ» در زیارت جامعه کبیره امام هادی(ع)، تصریح کرد: برخی فکر می کنند ولایت‌پذیری یعنی اطاعت اگر دستوری بود، با این نگاه در عصر غیبت ولایت پذیری معنا ندارد! اینها می گویند اگر کربلایی بود همراهی می کنیم در حالی که مرحله اول ولایت پذیری، تصدیق قلبی و مرحله بعد تبعیت از امام است، اگر کسی ایمانش رشد نکرده باشد نظرش غیر از نظر امام است.

این استاد حوزه علمیه اضافه کرد: بنابر این نگاه کلمات و تعابیر امیرالمومنین(ع) صرفاً برای آن زمان نیست چون کلمات و قواعد و فرمول ها و اصول کهنه نمی شوند و تغییر نمی کنند چنان که دشمن اگر شخص‌اش تغییر کند اما شخصیت‌اش تغییر نمی کند. حق تغییرناپذیر است، «عَلِیٌّ مَعَ الْحَقِّ وَالْحَقُّ مَعَ عَلِیٍّ» یعنی تا قیام قیامت هر جا حقی باشد، علی(ع) همان جا است.

وی با اشاره به تعبیر رهبری معظم انقلاب از انقلاب و نظام اسلامی به غدیر امروز، گفت: چون این نظام عَلَم امیرالمومنین(ع) را در جهان بلند کرد و امروز بعد از 43 سال، قدرت تشیع بلامنازع شده است چنان که آمریکا گفت: مشکل ما با ایران به دلیل اسلام امیرالمومنین(ع) است!

این کارشناس مذهبی تاکید کرد: در اصول و مبانی و خط مشی هایی که رهبری معظم انقلاب تعیین می کنند همان مشی علوی در دوران خلافت چهار پنج ساله کوتاه‌شان، حاکم است از قبیل اصول مردمداری، نهضت مواسات و ... رهبری عینا نسخه علوی را پیاده می کنند و تا امروز موفق پیش رفته اند. امتیاز امروز این است که آن زمان امیرالمومنین(ع) امتی را نداشتند که فریب نخورند اما ملت ما در این 43 سال و با وجود فتنه های مختلف سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، نظامی، مجازی و ... فریب نخورده است و با ولی فقیه و انقلاب تجدیدبیعت کرده است. امروز مناط شیعه‌گری تسلیم ولی فقیه بودن است وگرنه ولایتمداری معنا ندارد!

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اعدام برای کارگردان شیطان صفت / 2 دختر هنرجو را در تله شوم خود انداخت + جزییات