صفر تا صد ترک سیگار؛ پس از ترک سیگار چه اتفاقی در بدن می‌افتد؟


صفر تا صد ترک سیگار؛ پس از ترک سیگار چه اتفاقی در بدن می‌افتد؟

ترک سیگار یکی از مهم‌ترین عوامل پیشگیری از مرگ زودرس است اما ترک سیگار گاهی‌ اوقات نگران‌ کننده و ترسناک می‌شود.

نادیا زکالوند: بسیاری از افراد از ترک سیگار واهمه دارند و همچنین معتقدند مشاهده فواید این کار خیلی طول می‌کشد. اما باید گفت که فایده ترک سیگار درست از یک ساعت بعد از ترک آن شروع می‌شود. فردی که سیگار را ترک می‌کند، شرایط زیر را به‌مرور تجربه می‌کند:

۱ ساعت بعد

تقریبا ۲۰ دقیقه بعد از ترک سیگار، از ضربان قلب فرد کاسته شده و به حالت عادی بازمی‌گردد. فشار خون کم می‌شود و گردش خون در بدن بهتر می‌شود.

۱۲ ساعت بعد

سیگار حاوی سم‌هایی مانند مونوکسید کربن است که با مصرف آن، این گاز وارد شش‌ها و خون می‌شود. ۱۲ ساعت پس از ترک سیگار، بدن خود را از این گاز پاک می‌کند و از مقدار آن کاسته شده و به اکسیژن افزوده می‌شود.

صفر تا صد ترک سیگار؛ پس از ترک سیگار چه اتفاقی در بدن می‌افتد؟

۱ روز بعد

دقیقا ۱ روز بعد از ترک سیگار، از خطر حمله قلبی کاسته می‌شود. سیگار با کاهش کلسترول خوب بدن و اختلال در عملکرد قلب، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی‌عروقی را بالا می‌برد.

همچنین مصرف سیگار موجب افزایش فشار خون و احتمال ایجاد لخته خون می‌شود که در نتیجه آن فرد در معرض خطر بیشتر سکته قرار می‌گیرد. اما فشار خون فرد درست ۱ روز بعد از ترک سیگار پایین می‌آید و از احتمال حملات قلبی کاسته می‌شود.

۲ روز بعد

سیگار به انتهای سلول‌های عصبی که مسئول حس بویایی و چشایی هستند صدمه می‌زند و ۲ روز پس از ترک سیگار، این سلول‌ها تقریبا ترمیم شده و حس بویایی و چشایی بهبود می‌یابند.

۳ روز بعد

در این زمان بدن دیگر خالی از نیکوتین است. البته با وجود اینکه نبود نیکوتین در بدن اتفاق خوبی است اما بدن دچار علایم ترک نیکوتین می‌شود که فرد را به سردرد شدید، زودرنجی و اشتهای زیاد مبتلا می‌شود. در واقع در این زمان بدن در حال تنظیم دوباره خود است.

۱ ماه بعد

عملکرد ریه‌ها روبه بهبودی می‌گذارند و ظرفیت شش‌ها بیشتر می‌شود و فرد کمتر دچار سرفه و تنگی‌نفس می‌شود. تحمل او برای انجام دادن حرکات ورزشی، به‌ویژه فعالیت‌های قلبی‌عروقی مانند دویدن و پریدن افزایش می‌یابد.

۱ تا ۳ ماه بعد

در این زمان گردش خون بدن در مسیر بهتر شدن قرار دارد.

۹ ماه بعد

مژک‌های تنفسی در ریه ترمیم می‌شوند. نقش این مژک‌ها بیرون راندن مداوم آلاینده‌های ریز از بدن به خارج از دستگاه تنفسی است و نقش مهمی در پاکسازی هوای دمی دارند. همچنین مژک‌ها با عفونت‌های ریوی مبارزه می‌کنند. بنابراین پس از ترمیم این مژک‌ها فرد سیگاری به عفونت‌های ریه کمتر مبتلا می‌شود.

صفر تا صد ترک سیگار؛ پس از ترک سیگار چه اتفاقی در بدن می‌افتد؟

۱ سال بعد

خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی‌عروقی در فرد مبتلا به نصف می‌رسد.

۵ سال بعد

سرخرگ‌های فرد ۵ سال پس از ترک سیگار کاملا بهبود یافته و از حالت انقباض خارج شده و بازتر می‌شوند. به همین دلیل از خطر ایجاد لخته خون و سکته بسیار کاسته می‌شود.

۱۰ سال بعد

احتمال ابتلا به سرطان ریه و مرگ ناشی از آن در مقایسه با یک فرد غیرسیگاری به نصف می‌رسد. همچنین احتمال ابتلا به سرطان دهان و لوزالمعده تا حد بسیار زیادی در فرد کاسته می‌شود.

۱۵سال بعد

در این زمان وضعیت قلب‌وعروق فرد یا خطر ابتلا به سرطان لوزالمعده فرد مانند یک فرد غیرسیگاری است و احتمال مرگ ناشی از عوارض مصرف سیگار در او به حداقل می‌رسد.

۲۰ سال بعد

در این زمان تمام خطرات مربوط به استعمال سیگار کاملا برطرف‌ شده و وضعیت جسمانی فرد درست مانند یک فرد غیرسیگاری می‌شود.

منبع: medical news today

۲۳۵۲۳۳

کد خبر 1603179

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس های جنجالی و برهنه سارا و نیکا در استخر مختلط