پوتین تکلیف ماجرای اوکراین را یک سره کرد!


پوتین تکلیف ماجرای اوکراین را یک سره کرد!

رئیس جمهور روسیه در کنفرانس خبری مشترک با صدر اعظم آلمان تاکید کرد که کشورهای غربی از استقرار تسلیحات تهاجمی در مرز روسیه خودداری کنند.

« ولادیمیر پوتین » رئیس جمهور روسیه روز سه‌شنبه گفت که مقام‌های کی‌یف همچنان به نقض حقوق مناطق شرقی و روس‌زبان اوکراین می‌پردازند. وی که طی کنفرانس خبری با «اولاف شولتز» صدر اعظم آلمان صحبت می‌کرد، افزود: «با صدر اعظم آلمان درباره گفت‌وگوهایمان با سران کشورهای اروپایی صحبت کردم و تا کنون کشورهای غرب تعهدات خود در توافق مینسک را اجرا نکرده‌اند».

پوتین افزود: «روسیه همچنان آماده ادامه صادرات گاز به اروپا از طریق اوکراین است و این آمادگی وجود دارد که صادرات گاز پس از سال 2024 نیز ادامه یابد و در حال حاضر روسیه یک سوم از نیازهای آلمان به انرژی را تامین می‌کند».

رئیس جمهور روسیه اضافه کرد: «آماده ادامه مذاکرات درباره موشک‌ها و دیگر موضوعات هستیم و واکنش کشورهای غربی و آمریکا خواسته‌های روسیه را پاسخ نداده است. ».

وی ادامه داد: «چاره‌ای جز پاسخ به نگرانی‌های روسیه و ارائه ضمانت‌های امنیتی درخواست شده وجود ندارد».

پوتین گفت: «از غرب می‌خواهد تا از استقرار تسلیحات تهاجمی در مرزهای روسیه خودداری کنند و خواستار آن هستیم که از توسعه ناتو به شرق جلوگیری شود».

رئیس جمهور روسیه با اشاره به دستور عقب نشینی برخی از نیروهای این کشور در مرز اوکراین اضافه کرد که رویدادهای کنونی در منطقه دونباس،‌ کشتار دسته جمعی به شمار می‌آید.

وی در ادامه گفت:‌«خواستار جنگ نبوده و به همین دلیل ابتکارهایی را برای آغاز مذاکرات در راستای رسیدن به توافق در خصوص امنیت مشترک مطرح کردیم اما پاسخ مثبتی در این زمینه دریافت نکردیم».

پوتین تاکید کرد: «با وجود آنکه ناتو پیشتر از عدم توسعه به سوی شرق سخن گفته بود اما زیرساخت‌های نظامی ناتو به سوی مرزهای ما نزدیک می‌شوند».

پوتین تکلیف ماجرای اوکراین را یک سره کرد!

وی در ادامه کنفرانس خبری خود با شولتز گفت: «شرکای ما باید نگرانی‌های امنیتی روسیه را جدی بگیرند».

رئیس جمهور روسیه در پاسخ به سوالی در این باره که عقب نشینی نیروهای روسیه از مرز اوکراین ادامه خواهد داشت گفت: «هیچ کسی نمیتواند پاسخی به آن بدهد. این فقط به ما بستگی ندارد».

پوتین اضافه کرد: «تاخیر پیوستن اوکراین به پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) چیزی را برای ما حل نمی‌کند و ما هم اکنون خواستار حل شدن این موضوع هستیم».

وی افزود: «به ما گفته بودند که تا 30 سال ناتو توسعه نخواهد یافت اما امروز ناتو نزدیک مرزهای ما شده است».

رئیس جمهور روسیه گفت: «امیدواریم که فرانسه و آلمان بر کی‌یف برای پایبندی به توافق‌های مینسک تاثیرگذار باشند».

شولتز نیز در این کنفرانس خبری گفت: «به رئیس جمهور روسیه گفتم که استقرار نیروهای روس در نزدیکی اوکراین، تهدید به شمار می‌آید».

صدر اعظم آلمان ادامه داد: «هنوز امکان برگزاری مذاکرات و پایان بحران کنونی وجود دارد و عقب نشینی برخی از نیروهای روسیه از مرز اوکراین، گام مهمی به شمار می‌آید».

وی افزود: «هرگونه حمله روسیه به اوکراین پیامدهای وخیمی به همراه خواهد داشت و باید متوقف شود».

شولتز گفت: «درک می‌کنیم که اروپا باید با روسیه در راستای امنیت عمومی همکاری کند و با همپیمانان در اتحادیه اروپا آماده مذاکره در این باره هستیم».

صدر اعظم آلمان اضافه کرد: «هنوز به مسیر بسته نرسیده و آماده حل بحران کنونی هستیم و بایده به مذاکره بازگشته و گزینه جنگ را دور کنیم».

وی تاکید کرد: «نمیتوانیم بورز جنگ در اروپا را تصور کرد و باید هر آنچه را که میتوانیم برای جلوگیری از وقوع جنگ انجام دهیم».

شولتز در ادامه این کنفرانس خبری گفت: «امنیت اروپا جز با مشارکت روسیه ساخته نمی‌شود».

صدر اعظم آلمان اضافه کرد: «با رئیس جمهور روسیه توافق کردیم که ساز و کار نورماندی برای جلوگیری از بروز درگیری مهم است و عقب نشینی برخی نیروهای روسیه از مرز اوکراین گامی مهم به شمار می‌آید».

وی گفت: «اگر دونتسک و لوهانسک به عنوان دو جمهوری مستقل برسمیت شناخته شوند، این موضوع نقض توافق مینسک به شمار خواهند آمد و از تمامی طرف‌ها می‌خواهیم که به توافق مینسک پایبند باشند».

دومای دولتی روسیه قطعنامه درخواست از پوتین برای به رسمیت شناختن استقلال دونتسک و لوهانسک به عنوان دو جمهوری مستقل را پذیرفت.

پس از تصویب کامل این قطعنامه، دوما آن را برای امضای ولادیمیر پوتین رئیس جمهور این کشور به کاخ کرملین ارسال خواهد کرد.

شولتز در ادامه کنفرانس خبری خود با پوتین گفت: «توسعه ناتو به سوی شرق در دستور کار کنونی این پیمان قرار ندارد».

صدر اعظم آلمان اضافه کرد: «ناتو و اروپا ضمانت‌های امنیتی که روسیه خواستار آن شده را رد کردهاند اما نکته‌هایی وجود دارد که امکان بحث درباره آن وجود دارد».

در هفته‌های اخیر ابتدا رسانه‌های آمریکای یو سپس مقام‌های ارشد این کشور با حجمی گسترده شروع به انتشار خبرهایی با موضوع حمله قریب الوقع روسیه به اوکراین کردند و رسانه‌هایی از قبیل «بلومبرگ»، «پالتیکو» و سپس شبکه«سی‌بی‌اس نیوز» به نقل از منابع اطلاعاتی زمان آغاز این حمله ادعایی را منتشر کردند.

ابتدا بلومبرگ بود که مدعی شد که جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا در گفت‌وگو با رهبران کشورهای غربی به آنها درباره حمله سه شنبه (امروز ۲۶ بهمن ماه) روسیه به اوکراین هشدار داد. سپس برخی دیگر از رسانه‌های آمریکایی هم با استناد به منابع اطلاعاتی همین خط خبری را در پیش گرفتند و مدعی شدند که قرار است حمله به اوکراین روز چهارشنبه (۲۷ بهمن ماه) انجام شود.

«جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید هم چند روز پیش به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت که داده‌های اطلاعاتی نشان می‌دهند که عملیات نظامی ممکن است هر لحظه آغاز شود. او زمان آغاز حمله احتمالی را قبل از پایان بازی‌های المپیک اعلام کرده بود.

این در حالی است که «ماریا زاخارووا»، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در نشست خبری روز سه‌شنبه گفت: «۱۵ فوریه ۲۰۲۲ در تاریخ به عنوان روزی ثبت خواهد شد که پروپاگاندای غرب درباره جنگ شکست خورد. او گفت غرب بدون شلیک یک گلوله شرمسار و تخریب شد.»

همزمان وزارت دفاع روسیه امروز سه‌شنبه (۱۵ فوریه/۲۶ بهمن) اعلام کرده که تمرین‌های نظامی شماری از نیروهای روسیه در بلاروس به اتمام رسیده و روند بازگشت آنها آغاز شده است.

لاوروف امروز سه‌شنبه هم بعد از اظهارات از خارووا در نشست خبری گفت که گزارش‌های کشورهای غربی درباره احتمال حمله قریب‌الوقوع مصداق «تروریسم خبری» است.

تنش‌های میان اوکراین و کشورهای غربی در سال‌های گذشته به خصوص بعد از الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴ به شدت افزایش پیدا کرده است. این شبه جزیره پس از سقوط دولت مرکزی اوکراین توسط گروه‌های مورد حمایت غرب و قدرت گرفتن گروه‌های متمایل به روسیه در شرق اوکراین پس از یک همه پرسی از اوکراین جدا شد و به روسیه پیوست.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس همسر عروسکی محمدرضا رهبری بازیگر سریال سیب ممنوعه / همسر شیکش رو دست همه زد !