آمادگی ایران برای مشارکت در عملیات های حفظ صلح ملل متحد


آمادگی ایران برای مشارکت در عملیات های حفظ صلح ملل متحد

سفیر ‌ و نماینده دائم ایران در سازمان ملل از آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای مشارکت در عملیات‌های حفظ صلح ملل متحد خبر داد.

آمادگی ایران برای مشارکت در عملیات های حفظ صلح ملل متحد

به گزارش راهبرد معاصر «مجید تخت روانچی» سفیر و نماینده دائم کشورمان در سازمان ملل متحد در سخنرانی امروز سه شنبه خود در کمیته ویژه حفظ صلح این سازمان آمادگی جمهوری اسلامی ایران را جهت مشارکت در عملیات های حفظ صلح ملل متحد از طریق اعزام گردان نظامی، پلیس، ناظران نظامی و نیز خدمات پشتیبانی به این مأموریت‌ها اعلام کرد.

وی با اشاره به اینکه ماموریت های حفظ صلح کماکان نقشی حیاتی در حفظ صلح و امنیت بین المللی دارند، بر اهمیت جایگاه کمیته ویژه حفظ صلح مجمع عمومی در بررسی کامل همه ابعاد مربوط به عملیات‌های حفظ صلح تاکید کرد.

وی افزود: مأموریت‌های حفظ صلح بایستی با رعایت اهداف و اصول منشور ملل متحد و اصل عدم استفاده از زور به جز در دفاع از خود، رضایت طرفین درگیری و با بی طرفی صورت پذیرد.

وی تاکید کرد که احترام به برابری حاکمیتی، استقلال سیاسی، تمامیت ارضی همه کشورها و عدم مداخله در امور داخلی آنها بایستی کاملاً محترم شمرده شود.

تخت روانچی در ادامه بر اهمیت مشارکت کشورهای تامین کننده نیرو در همه مراحل تصمیم گیری سازمان ملل در زمینه حفظ صلح تاکید و مشارکت موثر اعضای ملل متحد را عامل کارآمدی این ماموریت ها قلمداد کرد.

وی افزود؛ حمایت از غیرنظامیان مسئولیت اولیه کشورهای میزبان بوده و باید با هدف حمایت از تلاش های ملی جهت ارتقاء حمایت از غیرنظامیان صورت گیرد. در این راستا باید از هرگونه مداخله نظامی بوسیله سازمان ملل متحد یا هر نیروی خارجی دیگر به بهانه حمایت از غیرنظامیان، قویاً اجتناب شود.

وی در خصوص موضوع به کارگیری فناوری‌های نوین جهت جمع آوری اطلاعات در مأموریت‌های حفظ صلح تصریح کرد که بکارگیری فناوری های نوین باید با هدف افزایش ایمنی و امنیت نیروهای حافظ صلح صورت پذیرد. در عین حال استفاده از این فناوری ها بایستی با احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها، رضایت کشور میزبان و مطابق با اصول اساسی ناظر بر عملیات های حفظ صلح صورت پذیرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


آخرین فرصت استفاده از یارانه جدید و مرحله دوم فجرانه کالابرگ در فروردین 1403