اورژانس امداد هوایی گلستان مجدد آغاز بکار کرد


اورژانس امداد هوایی گلستان مجدد آغاز بکار کرد

گرگان- ایرنا- اورژانس امداد هوایی مرکز فوریت‌های پزشکی (اورژانس 115) دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی گلستان بعد از مدت‌ها وقفه با اختصاص یک فروند بالگرد جدید امروز چهارشنبه آغاز بکار کرد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی گلستان در این آیین که سالن همایش‌های فرودگاه بین‌المللی شهدای گرگان برگزار شد، گفت: انتقال هوایی اورژانس ۱۱۵ گلستان از بهمن ماه سال ۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد اما به علت برخی مشکلات از قبیل خرابی بالگرد و نبود قطعات تعمیری، عملیات امداد و نجات هوایی متوقف شده بود.

سعید گل‌فیروزی اظهار داشت: تاکنون از ۲ مدل بالگرد شامل "بل ۲۱۲" و "آلوت" استفاده شده که بالگرد آلوت برای تعمیرات به تهران اعزام اما دیگر به استان تحویل ندادند.

وی بیان داشت: از سال ۹۷، ۲ بالگرد در مجموع ۱۵ هزار و ۶۶۰ دقیقه پرواز داشتند که ۲۴۲ مورد اعزام انجام شد.

وی خاطرنشان کرد: در مجموع این ماموریت‌ها ۲۳۰ مصدوم، مجروح و بیمار جابجا شد که بیشترین ماموریت‌ها در مناطق شرق و دور افتاده استان مانند کُرند، مراوه‌تپه، گنبدکاووس و کلاله بود.

اورژانس امداد هوایی گلستان مجدد آغاز بکار کرد

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی گلستان گفت: در سیل سال ۹۸، تعداد ۲ هزار و ۴۲۶ دقیقه بالگرد امداد، پرواز داشت و به ۴۵ مصدوم خدمت‌رسانی صورت گرفت.

گل‌فیروزی افزود: پَد فرود اختصاصی از نیازهای مُبرم برای این پایگاه امداد هوایی است و در زمان حاضر از پَد پروازی تیپ ۲۳۰ شهید اسدالله متاجی گرگان برای فرود استفاده می‌شود و مصدومین و مجروحین از آنجا تحویل آمبولانس می‌شوند.

نماینده مردم گرگان و آق‌قلا و دبیر مجمع نمایندگان مردم گلستان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اختصاص بالگرد امداد هوایی با توجه به حادثه خیز و سانحه خیز بودن، گلستان، از نیازهای اساسی بود.

رمضانعلی سنگدوینی در این جلسه بیان داشت: متاسفانه سالانه حدود ۴۰۰ نفر از هموطنان ما (اعم از استانی و غیراستانی) در حوادث ترافیکی در سطح جاده‌های گلستان جان خود را از دست می‌دهند که این آمار بسیار نگران کننده است.

وی افزود: این آمار نشان می‌دهد، تعداد فوتی‌ها براثر حوادث جاده‌ای از یک نفر در روز هم بیشتر است و این آمار در حالی به ثبت می‌رسد که جمعیت کشور و میانگین سنی جمعیتی در ایران رو به کاهش است.

وی اضافه کرد: علوم پزشکی بعد از آموزش و پرورش بیشترین نیرو و بیشترین رجوع در کشور و استان را دارد که همین مساله ما را مجاب می‌کند تا به این بخش توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی گفت: در مبحث رضایتمندی مردم و بیماران، به ویژه در بدو ورود به مراکز درمانی، باید توجه بیشتری داشته باشیم.

سنگدوینی تاکید کرد: مردمی که کنار نظام، ولایت، رهبری، خاک جمهوری اسلامی ایستادند، نیازمند خدمت‌رسانی از سوی ما مسئولین هستند.

رییس مرکز فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی گلستان (اورژانس ۱۱۵) گفت: در کل کشور از این مدل بالگرد که مدل اروپایی است، چهار عدد بیشتر در اختیار وزارت بهداشت نبوده که با تلاش مسئولین استان، یکی از آنها به گلستان اختصاص داده شد و شرکت هلی‌کوپتری آوا سلامت، مسئول ارائه خدمات با این بالگرد است.

محمدجواد مقسمی خاطرنشان کرد: گلستان اکنون ۶۳ پایگاه امداد و نجات دارد که ۲۴ پایگاه آن شهری، ۳۷ پایگاه جاده‌ای و یک پایگاه امداد هوایی است.

وی بیان داشت: میانگین زمان رسیدن بر بالین بیمار توسط همکاران ما در پایگاه‌های شهری هشت دقیقه و در پایگاه‌های جاده‌ای ۱۴ دقیقه است.

وی تصریح کرد: اورژانس ۱۱۵ گلستان در زمان حاضر ۱۰۵ آمبولانس دارد که ۶۵ فعال بوده، ۳۲ آمبولانس فرسوده و هشت آمبولانس هم پشتیبان هستند.

رییس مرکز اورژانس ۱۱۵ گلستان با بیان این که این مرکز یک دستگاه اتوبوس آمبولانس دارد، گفت: ۶۵۱ نفر نیروی انسانی در اورژانس پیش بیمارستانی در گلستان فعالیت دارند که ۵۴۰ نفر در پایگاه‌ها و ۱۱۱ نفر هم نیروی ستادی هستند.

گلستان حدود ۲ میلیون نفر جمعیت دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گلستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کاردستی چرخه آب کلاس اول