مجوز انتقال برون استانی فیش حج در کشور صادر نشده است


مجوز انتقال برون استانی فیش حج در کشور صادر نشده است

بیرجند - ایرنا - نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی گفت: با توجه به مطرح شدن مباحثی مبنی بر صدور مجوز نقل و انتقال برون استانی فیش حج برای برخی استان‌ها، طبق دستورالعمل کشوری هیچ گونه مجوزی در این زمینه صادر نشده و انتقال فقط در داخل استان‌ها صورت می‌گیرد.

حجت الاسلام و المسلمین سید عبدالفتاح نواب روز چهارشنبه در نشست ستاد اربعین استان خراسان جنوبی که در استانداری برگزار شد، افزود: افرادی که سال‌ها پیش برای عزیمت به حج واجب ثبت‌نام کردند و به دلایلی قصد فروش فیش حج خود را دارند فقط باید در دفاتر حج و زیارت و حضور طرفین استانی اقدام به مبادله کنند و هیچ گونه سامانه‌ای برای خرید و فروش برون استانی برای هیچ استانی باز نشده است.

وی گفت: افرادی که اقدام به فروش فیش حج می‌کنند، از استطاعت خارج یا فوت شده‌اند، بعضا اهل سنت اقدام به خرید فیش‌های حج تشیع کرده‌اند که در زمینه روحانی کاروان برای ادای مناسک در حج مشکلاتی پیش آمده است.

نماینده ­ولی فقیه در امور حج و زیارت درباره مراسم اربعین اظهار داشت: زائران ایرانی و خارجی باید تکریم شوند و خراسان جنوبی هم که نقش قابل توجهی در میزبانی از زائران پاکستانی دارد باید به بهترین شکل ممکن پذیرای زائران امام حسین (ع) باشد.

وی گفت: از ظرفیت بازنشستگان برای خدمت‌رسانی به زائران می‌توان به‌خوبی بهره برد به‌طوری که هزینه خدمت را هم خودشان تمایل به پرداخت دارند.

حجت الاسلام و المسلمین نواب بیان کرد: به استان‌هایی که در مسیر زائران خارجی قرار دارند باید نگاه ویژه شود و این استان‌ها با تنظیم برنامه‌های خاص و تقسیم شده به‌راحتی می‌توانند این موضوع را مدیریت کنند.

وی افزود: در ارتباط با حمل و نقل نامناسب زائران پاکستانی خودشان بیشتر از همه آزار می‌بینند اما باید خدمات به‌خوبی انجام و با آغوش باز از آنان پذیرایی شود.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت: با توجه به پیش‌بینی اربعین گرم و طاقت‌فرسا آموزش‌ها باید از همین الان آغاز شود که زائران به اندازه نیاز چند روز خود دارو و وسایل بهداشتی را داشته باشند.

وی درباره تغییر مرز خروجی زائران خراسان جنوبی از چذابه به مهران توضیح داد: اگر از مرکز هم درخواست شود، قبول نکنید زیرا مرز مهران به دلیل خروج زائران تهران و شمال کشور به‌شدت شلوغ است و موجب اذیت زائران می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین نواب افزود: در ارتباط با روحانی بومی مراسم حج، اگر روحانیون ساماندهی شده استان کفایت نمی‌کنند در جذب روحانی مشکلی وجود ندارد و هر کمکی لازم باشد انجام خواهیم داد.

وی با اشاره به تجربه‌ای که در برخی استان‌های خاص رقم خورده است گفت: در برخی مناطق که با کمبود روحانی مواجه بودند، راهکاری ارائه کردیم تا بتوانیم از بین افرادی که سطح ۳ و ۴ دارند، در قالب جذب خاص، این نیاز را برطرف کنیم.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی اظهار داشت: برای رفع نیاز کاروان‌های خراسان جنوبی به روحانی از همین راهکار می‌توان استفاده کرد، لذا لازم است کمبودها احصا و در قالب درخواست ارائه شود.

وی همچنین از بارگذاری گنجینه کتاب اعتاب مقدسه در سایت بعثه مقام معظم رهبری خبر داد و گفت: این محتواها براساس حج واجب شیعیان، حج اهل سنت و عتبات عالیات بارگیری شده است.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی با بیان اینکه مردم خراسان جنوبی همواره درخصوص عتبات عالیات خوش درخشیده‌اند ادامه داد: در ارتباط با کمیته فرهنگی خراسان جنوبی نیازها احصا تا حمایت مورد نیاز انجام شود.

وی با تقدیر از اقدامات ستاد اربعین استان گفت: اینکه مردم با وجود کاستی‌های فراوان به این شکل در رفع نیازها همراهی می‌کنند، قابل تحسین است.

حجت الاسلام و المسلمین نواب تصریح کرد: برای محقق شدن نیازمندی‌ها به امید مرکز نباشید و با استفاده از توان داخلی اقدام کنید، برای ارتباط‌گیری بهتر با زائران پاکستانی هم می‌توان از روحانیون جامعه المصطفی بهره گرفت.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی امروز در سفر به خراسان جنوبی با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بیرجند دیدار و در نشست با روحانیون و کارگزاران حج و زیارت خراسان جنوبی هم شرکت کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | کلاهبرداری هندوانه فروش خیابانی در تهران؛ رنگ کردن هندوانه برای گول زدن مردم!