آغاز مذاکرات ایران و کره/فروش نفت به کره جنوبی آغاز شد؟


آغاز مذاکرات ایران و کره/فروش نفت به کره جنوبی آغاز شد؟

بلومبرگ گزارش داده بود که هیاتی از ایران برای تعیین سازوکارهای فروش نفت، سه‌شنبه و چهارشنبه همین هفته به کره جنوبی سفر کرده است و سخنگوی وزارت امور خارجه هم این خبر را تایید کرد. نوشته آغاز مذاکرات ایران و کره/فروش نفت به کره جنوبی آغاز شد؟...

به گزارش تجارت‌نیوز، بلومبرگ به نقل از دو منبع آگاه نوشته بود که ایران با دو شرکت در کره‌ جنوبی دیدار کرده تا در صورت لغو تحریم‌ها، فروش نفت به این کشور را از سر بگیرد.

آن طور که بلومبرگ نوشته این صحبت‌ها هنوز در مراحل ابتدایی است و هنوز مشخص نشده کره جنوبی قرار است چه زمان، چه میزان نفت از ایران خریداری کند.

بنا بر ادعای یک وب‌سایت خبری در کره جنوبی، هیاتی متشکل از نمایندگان بانک مرکزی، وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران سه‌شنبه و چهارشنبه همین هفته به کره جنوبی رفتند تا درباره فروش نفت مذاکره کنند.

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه هم این ادعا را تایید کرده و دیروز گفته: هیات کارشناسی ایران متشکل از متخصصان حوزه‌های نفتی و بانکی هفته جاری در سئول مذاکراتی را با شرکت‌ها و مقامات کره‌ای با هدف بررسی امکان فروش مجدد نفت و میعانات گازی به کره جنوبی برگزار کردند.

گروه مالی سیتی پیش‌بینی کرده که اگر ایران با طرفین مذاکره‌کننده در وین به توافق برسد، روزانه ۵۰۰ هزار بشکه نفت صادر می‌کند و همچنین صادرات نفت ایران تا پایان سال ۲۰۲۲ به ۱.۳ میلیون بشکه در روز می‌رسد.

آمریکا چند وقت پیش برخی از تحریم‌ها علیه ایران را لغو کرد و ایران هم ذخایر نفتی شناور و آماده فروش خود را به ۸۷ میلیون بشکه رساند.

چرا فروش نفت به کره جنوبی متوقف شد؟

کره جنوبی، پنجمین واردکننده نفت خام در جهان است و تا پیش از اعمال تحریم‌ها، یکی از بزرگ‌ترین مشتریان نفت ایران بود. البته این ماجرا مربوط به قبل از اعمال تحریم‌های دونالد ترامپ، رییس جمهور سابق آمریکاست. به گفته بیژن زنگنه، وزیر نفت وقت، کره جنوبی در سال ۹۵ روزانه ۴۰۰ هزار بشکه نفت از ایران می‌خرید.

بعد از اعمال تحریم‌های آمریکا، کره جنوبی یک ماه زودتر از شروع تحریم‌ها، خرید نفت از ایران را به صفر رساند. تحلیل‌گران در آن زمان معتقد بودند که کره‌جنوبی مجبور است تحریم‌های آمریکا را به رسمیت بشناسد زیرا آمریکا اقدامات زیادی برای پایان دادن به برنامه‌های هسته‌ای و موشکی کره شمالی، دشمن درجه اول کره جنوبی، انجام داده بود.

پایبندی کره جنوبی به تحریم‌های آمریکا تا آن جایی پیش رفت که حتی مقداری از پول نفت ایران در این کشور بلوکه ماند و با وجود اصرار ایران به آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده نفتی، طرف کره‌ای به بهانه تحریم‌ها از آزادسازی این پول سرباز زد.

عبدالناصر همتی، رئیس سابق بانک مرکزی گفته بود در کره جنوبی هفت میلیارد دلار سپرده داریم که نه اجازه انتقال می‌دهند و نه سودی تعلق می‌گیرد و تازه هزینه هم از ما می‌گیرند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصادف خونین اتوبوس مسافربری با تریلی در جاده مهریز + وضعیت مصدومان