افزایش کرایه تاکسی در قم از اردیبهشت ماه


افزایش کرایه تاکسی در قم از اردیبهشت ماه

قم - ایرنا - رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم از افزایش 30 درصدی نرخ کرایه در ناوگان تاکسیرانی قم از ابتدای اردیبهشت‌ماه 1401 خبر داد.

به گزارش روز پنج شنبه ایرنا، سید محمدحسین دهناد در گفت‌وگویی به نرخ‌گذاری برای تاکسیرانی و اتوبوسرانی در شورای اسلامی شهر اشاره کرد و اظهار داشت: نرخ‌گذاری برای ناوگان حمل‌ونقل عمومی یکی از وظایف شورای اسلامی شهر قم بوده که در آخرین جلسه رسمی و علنی شورا به بحث گذاشته شد.

او دو عامل را در نرخ‌گذاری کرایه ناوگان تاکسیرانی و اتوبوسرانی مؤثر دانست و افزود: در نرخ‌گذاری برای تاکسی و اتوبوس باید به دو وجه توجه کرد، یکی توجه به شرایط عموم مردم بوده که از سیستم استفاده می‌کنند و امروز سهم ناوگان تاکسیرانی از شبکه حمل‌ونقل شهری یک سهم قابل‌توجه‌ای است که بر اساس آمارگیری‌ها ۱۴ درصد و برای اتوبوسرانی در حدود هشت درصد است.

دهناد بر دیده شدن شرایط اقتصادی مردم در نرخ‌گذاری تاکید کرد و گفت: باید نرخ‌گذری به‌گونه‌ای باشد که برای کسانی که به‌صورت روزانه از شبکه حمل‌ونقل عمومی استفاده می‌کنند هزینه سنگینی نداشته باشد.

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم بُعدِ دوم مورد توجه در نرخ‌گذاری را توجه به رانندگان تاکسی و امرارمعاش آن‌ها ذکر کرد و گفت: در ناوگان تاکسیرانی چون هم حمل‌ونقل بار و هم حمل‌ونقل مسافر انجام می‌شود و بیش از ۶ هزار تاکسی و چهار هزار وسیله حمل‌ونقل بار در این ناوگان فعالیت دارند، باید به این بُعدِ نیز توجه کافی شود.

دهناد خانواده ناوگان تاکسیرانی را در حدود ۶۰ هزار تَن اعلام کرد و گفت: باید علاوه بر درنظر گرفتن شرایط اقتصادی این خانواده بزرگ هزینه‌های زیادی که در سال‌های گذشته به این خانواده تحمیل‌شده نیز نظر گرفته شود البته نمی‌توانیم تمام این افزایش هزینه را در نرخ کرایه بیاوریم.

وی از افزایش ۳۰ درصدی نرخ کرایه در ناوگان تاکسیرانی خبر داد و تصریح کرد: نرخ کرایه تاکسی‌های گردشی، تاکسی ویژه و خطی و همچنین ون‌ها هرکدام به‌تناسب شرایط افزایش قیمت خواهند داشت، اما به‌طور میانگین این افزایش قیمت ۳۰ درصد خواهد بود.

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر قم به افزایش قیمت‌ها در ناوگان اتوبوسرانی اشاره کرد و ادامه داد: کرایه اتوبوس که پرداخت غیر نقد و با قم کارت انجام می‌شود، در حال حاضر ۱۰ هزار و ۵۰۰ ریال است که در سال آینده به ۱۵ هزار ریال خواهد رسید.

شهروندان یک سوم کرایه واقعی را پرداخت می‌کنند

او سیاست مدیریت شهری را تشویق مردم در استفاده از حمل‌ونقل عمومی مطرح و خاطرنشان کرد: برای تشویق شهروندان در استفاده از ناوگان اتوبوس‌رانی، مدیریت شهری بخش یشتر هزینه کرایه را به‌صورت سوبسید پرداخت کرده و باید بدانیم هزینه جابه‌جایی هر مسافر حدود ۴۵ هزار ریال بوده که برغم افزایش کرایه در سال آینده شهروندان تنها یک سوم آن را پرداخت می‌کنند.

دهناد همچنین هزینه واقعی جابه‌جایی هر مسافر را با لحاظ کردن هزینه نگهداری و استهلاک اتوبوس حدود ۱۶۰ هزار ریال دانست و گفت: مدیریت شهری با وجود هزینه‌های سنگین ناوگان اتوبوسرانی، برای تشویق مردم برای استفاده از حمل‌ونقل عمومی این یارانه را در نظر گرفته اما در پرداخت غیر نقدی این هزینه بالاتر در نظر گرفته‌شده است.

وی بالاتر بودن پرداخت نقدی در مقایسه با پرداخت الکترونیکی را در جهت تشویق مردم در استفاده از قم‌کارت و پرداخت غیر نقدی دانست و افزود: در پرداخت نقدی نرخ کرایه از ۲۰ هزار به ۳۰ هزار ریال رسیده که ۵۰ درصد افزایش قیمت در سال آینده دارد.

رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر قم اجراشدن نرخ‌های جدید را از اول اردیبهشت سال ۱۴۰۱ اعلام و بیان کرد: نرخ‌های مشخص‌شده در شهر قم نسبت به سایر کلان‌شهرها پایین‌ترین نرخ‌گذاری را داشت و امیدواریم شرایط بهتری برای خانواده تاکسیرانی ایجاد شود./

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قم

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


مسدود شدن پل گلدن گیت سانفرانسیسکو از سوی حامیان فلسطین