قم درسالروز رحلت حضرت زینب (س) غرق درعزا و ماتم شد


قم درسالروز رحلت حضرت زینب (س) غرق درعزا و ماتم شد

قم- ایرنا-شهر مقدس قم درسالروز رحلت عقیله بنی هاشم حضرت زینب کبری(س) غرق در ماتم و عزا شده‌است.

دوستداران خاندان عصمت و طهارت(ع) شب گذشته و امروز درسوگ رحلت بانوی حماسه ساز کربلا، با حضور درحرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) ضمن رعایت دستورالعمل های بهداشتی درآیین‌های سوگواری شرکت کرده و این مصیبت را به کریمه اهل بیت(ع) تسلیت می گویند.

حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) نیز یکپارچه سیاهپوش شده و صدای قرآن و نوحه سرایی مداحان اهل بیت(ع) از ماذنه‌های آن به گوش می رسد. همچنین عزاداران در این مکان مقدس درغم مصیبت رحلت حضرت زینب کبری(س) بر سر و سینه می زنند و اشک ماتم می‌ریزند.

مسجد مقدس جمکران، بقاع متبرک امامزادگان(ع)، سر در مسجدها، حسینیه‌ها، تکیه‌ها، بیوت مراجع عظام تقلید، اماکن و مغازه‌های قم سیاهپوش شده و ارادتمندان اهل‌بیت عصمت و طهارت با نصب پارچه‌نوشته‌هایی در خیابان‌ها و معابر سالروز رحلت حضرت زینب(س) را تسلیت گفته‌اند.
مسلمانان خارجی مقیم قم نیز با برپایی آیین‌های عزاداری سالروز رحلت حضرت زینب کبری(س) ، به دختر گرامی حضرت امیرالمومنین حضرت علی(ع) ادای احترام می‌کنند.

پنجم جمادی الاولی پنجم هجری قمری، خانه کوچک حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) در مدینه با قدوم دختری از تبار بهشتیان غرق نور و شادی شد، زینب به معنای زینت پدر، نامی بود که برای او برگزیدند.
حضرت حضرت زینب کبری(س) سومین فرزند حضرت فاطمه زهرا (س) و امام علی بن ابیطالب (ع) است، ایشان در واقعه کربلا حاضر بود و پس از آن نیز هنگام اسارت، در دفاع از حقانیت برادر خود، همانند امام زین العابدین(ع) نقشی ویژه داشت.
او در دوره کودکی از چشمه معرفت الهی جدش رسول اکرم(ص)، پدرش حضرت علی(ع) و مادرش حضرت فاطمه(س) سیراب شد و الفبای ایثار، گذشت، صبر و استقامت آموخت تا در میدان امتحانی چون عاشورا سربلند بیرون آید.
این الگوی عفاف و پاکدامنی از همان کودکی ناملایماتی چون غم رحلت جانگداز حضرت محمد(ص) و سپس شهادت مادر ارجمندش را با بردباری و شجاعت تحمل کرد و برای پدر و برادران در جایگاه ولایت همچون تکیه گاهی محکم بود و چون سنگی صبور آلام و اندوه اعضای خانواده اش را از ظلم ها و جورهایی که به ناحق به آنها روا می شد، به جان می خرید و تمام تلاش خویش را برای نشر اسلام حقیقی به کار می بست.
شجاعت و رشادت حضرت زینب(س) در واقعه عاشورا، ممتازترین صفحه از کتاب پرافتخار زندگی این بانوی بزرگ اسلام است، چرا که ایشان پس از تحمل شهادت مظلومانه امام حسین(ع) و دیگر عزیزانشان در کربلا، سختی و غم اسارت را با شکیبایی پشت سر نهاد و با سخنانی کوبنده و افشاگرانه لرزه بر پیکر یزیدیان انداخت و پیام آور عاشورا شد.
حضرت زینب(س) با به تصویر کشیدن الگوی واقعی یک زن مسلمان، آیین بردباری و شجاعت را در راه دستیابی به حق و بیان حقانیت جاودانه ساخت.
سرانجام آموزگار مکتب بردباری و رشادت پس از سال ها رشادت و روشنگری در پانزدهم رجب سال ۶۳هجری قمری، به دیدار حق شتافت و پیکر مطهر ایشان در دمشق به خاک سپرده شد که اینک زیارتگاه عاشقان و ارادتمندان اهل بیت(ع) است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قم

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صدور برگه‌های تقلبی توسط آزمایشگاه‌ها برای فرار از ورشکستگی تکذیب شد