بهترین کتاب مناسب کودکان


بهترین کتاب مناسب کودکان

بارها شده که بعنوان مادر این مشکل ذهن شما را درگیر کرده که چه کتابی برای فرزند خود بخوانم ؟ بارها سوال کرید من فرزند 6 ماهه یا یک ساله دارم . انتخاب کتاب برای کودکان مسئله‌ای بسیار مهم در سن رشد آن‌ها میباشد؛ کتاب باید طوری باشد که کودک در هنگام شنیدن توانایی ارتباط … نوشته بهترین کتاب مناسب کودکان...

بارها شده که بعنوان مادر این مشکل ذهن شما را درگیر کرده که چه کتابی برای فرزند خود بخوانم ؟

بارها سوال کرید من فرزند ۶ ماهه یا یک ساله دارم . انتخاب کتاب برای کودکان مسئله‌ای بسیار مهم در سن رشد آن‌ها میباشد؛ کتاب باید طوری باشد که کودک در هنگام شنیدن توانایی ارتباط برقرار کردن با آن را داشته باشد .

یا اینکه بارها پیام داده اید که در مغازه ها و فروشگاهها هر چی گشتم کتاب مناسب کودکم رو پیدا نکردم و اکثرا همه جا کتاب برای کودکان بزرگتر دارند و میگن برای بچه یک ساله زیاد کتاب نیست، پس چطور کتاب مناسب فرزندم رو پیدا کنم؟

و بزرگترین دغدغه همه شما شاید این بوده که فرزند من هرچی دستش میگیره رو پاره می کنه و چنگ میزنه یا توی دهانش میزاره و اونو میخوره!!! چه برسه به کتاب.

بهترین کتاب مناسب کودکان

بله درست شنیده اید . این تنها مشکل شما نیست!!!

و این کاملا طبیعی است .بچه‌ها در این سن علاقه زیادی دارند که به اشیای نرم چنگ بزنند و آنها را به دهان‌شان ببرند

در واقع کودکان کوچکتر به کتاب چنگ می‌زنند و گاهی کتاب رو لمس می‌کنند، در‌حالی‌که بچه‌های بزرگتر علاقه بیشتری به لمس کردن کتاب نشان می‌دهند.

لمس کردن کتاب به این دلیل مهمه که به کودک فرصت می‌دهد به کتاب علاقه و دلبستگی پیدا کند و بیشتر با کتاب درگیر بشه و انس پیدا کنه.

انتخاب بهترین کتاب برای کودک ۱ ساله

آیا کودک من در این سن کتاب خوندن را متوجه میشه؟

ممکنه با خودتون فکر کنید فرزند من در این سن هیچی از کتاب متوجه نمیشه . بر خلاف نظر شما کودک در این سن علاقه بیشتری به کتاب نشون میده.

فرزند شما میتونه کتاب رو برداره و نگه داره، اما همانطور که قبلا هم گفتیم ممکنه کتاب رو به دهان ببرد، بجود یا به زمین بیندازد.

فرزند شما در این سن شروع میکنه به درک و شناسایی تصاویری که اشیا را نشان می‌دهند‌ و قوه تشخیصش برای تصاویر خاص بیشتر میشه و کودک شما در این سن میتونه کتاب رو ورق بزنه ، به تصاویر کتاب اشاره کنه و به خوندن شما واکنش نشون بده و کلماتی که شما میگید رو تکرار کنه.

انواع کتاب کودک

عموما عادت داریم کتاب های کودکان را به عنوان کتاب های تصویری ساده تصور کنیم. اما، در واقع این یک تصور پایه و ابتدایی است. دسته بندی کتاب های کودک بسیار متنوع تر از این است.

کتاب های تصویری یا کتاب های تخته‌ای برای کودکان ۰ تا ۵ ساله طراحی شده است.

خوانندگان کم سال تر (سنین ۵ تا ۷ سال) به کتاب هایی با مقدار متن کوتاه در هر صفحه تمایل بیشتری دارند. عموما این کتاب ها تصویر محور هستند، اما در شروع به کودکان در یادگیری واژگان کمک می کنند.

مخاطبان خردسال که کودکان ۷ تا ۱۲ ساله در نظر گرفته می شوند عموما به سمت کتاب‌های با متن بیشتر و تصویر کمتر می‌روند.

ادبیات داستانی بزرگسالان و نوجوانان در حدود سنی ۱۳ ساله و بزرگتر است که به موضوعاتی می پردازد که به طور خاص بر نوجوانان تأثیر می گذارد.

در این محدوده های سنی، ژانرهای مختلفی برای مطالعه و لذت بردن وجود دارد. بیایید نگاهی به فهرستی از انواع کتاب های کودکان بیاندازیم..

کتاب فرهنگی کودک

کتاب های فرهنگ عامه رنگی از عنصر فانتزی در خود دارد. ما ممکن است با شخصیت‌هایی با ویژگی‌های انسانی روبرو شویم که کاملاً انسانی نیستند، مانند پری.

این کتاب ها شامل اسطوره های سنتی، افسانه ها، داستان های قدیمی هستند. این ژانر آنقدر قدیمی است که پیش از چاپخانه وجود داشته است. داستان های اساطیری باستانی از طریق سنت شفاهی سینه به سینه نقل می شده است. به این معنی که مکتوب نمی‌شدند، بلکه مردم دور هم جمع می‌شدند و به داستان‌هایی گوش می‌دادند که بعداً برای دیگران تعریف می‌کردند. همانطور که داستان ها از نسلی به نسل دیگر منتقل شدند، در نهایت در فرهنگ عامه و افسانه هایی که امروزه می شناسیم ثبت شدند. برای خرید کتاب داستان میتوانید به سایت بازی دونه مراجعه فرمایید

این کتاب‌ها در میان محبوب‌ترین کتاب‌های فرهنگی کودکان به شمار می آیند:

اولین توت فرنگی اثر جوزف بروچاک (سنین ۳-۵)

ملکه برفی اثر هانس کریستین اندرسن (۴ تا ۸ سالگی)

هدیه تمساح داستان سیندرلا اثر جودی سیرا (۴ تا ۸ سالگی)

سنت جورج و اژدها اثر مارگارت هاجز (سنین ۶-۹)

گولم اثر دیوید ویسنیفسکی (سنین ۱۰-۱۲)مهارت‌های آموزشی اتوبوس پازلی

بهترین کتاب مناسب کودکان

با این کتاب پارچه ای بازی با شکل ها:

کتاب پارچه ای بازی با شکل ها در هر صفحه کودک را با یکی از اشکال هندسی و رنگ‌ها آشنا می‌کند.

این کتاب موجب تحریک و تقویت حس لامسه‌‌ی کودک نیز می‌شود زیرا اشکال هندسی با پارچه‌هایی از بافت‌های گوناگون طراحی شده‌اند. پارچه‌ی کتاب ضد حساسیت است و قابلیت شستشو دارد.

در این سن برای او کتاب‌هایی را تهیه کنید که تصاویری با رنگ‌های روشن و با کیفیت دارند. رنگ‌های باکیفیت در تصاویر، قدرت بینایی نوزادان را تقویت می‌‌کند. کتاب‌های پارچه‌ای برای این گروه سنی مناسب هستند چراکه جنس نرم این کتاب‌ها، نوزاد را تشویق به لمس آن‌ها می‌کند

که در نهایت منجر به تقویت قدرت حرکت انگشتان و دستان او می‌شود.شاد در نظر گرفته شده که باعث می‌شود این بازی فکری برای بچه‌ها جذاب باشد. آجره جورواجورچین از مواد اولیه درجه یک ساخته شده و از نظر بهداشتی خطری برای سلامت کودکان ندارد.

این کتاب های پستونکی:

متن این کتاب ها به صورت شعر با ریتمی دلنشین و دارای فضایی سرشار از رنگ‌های شاد است که مشوق نظافت برای کودکان است. همچنین، طراحی جالب و جذاب این کتاب هایی مقوایی، به گونه‌ای است که کودک می‌تواند کتاب‌اش را مانند عروسکی در آغوش بکشد و پستانکی برای تصویر روی جلد طراحی شده تا در کنار آموزش، سرگرم‌کننده و مهیج نیز باشد.

کتاب های شعر کودک:

کتاب های بخون و حدس بزن

این کتاب ها توسط مجید عاقله به فارسی روان ترجمه شده است. چاپ و نشر این اثر توسط انتشارات آریا نوین صورت گرفته است.

این کتاب ها ویژه‌‌ی خردسالان طراحی شده و قوه‌‌ی کنجکاوی آنها را تحریک می‌‌کند. ورق‌های این کتاب ها از مقوای ضخیم تشکیل شده و انتخاب مناسبی برای کودکان خردسال محسوب می‌‌شود.

از دیگر ویژگی‌‌های این کتاب می‌‌توان به اشعار کودکانه آن اشاره کرد که می‌توانید با روخوانی این اشعار، کودک خود را تشویق کنید آنها را به خاطر بسپارد. این جریان به تقویت حافظه‌ی کودک و همچنین علاقه‌‌مندی او به شعر و کتاب‌خوانی کمک خواهد کرد.

کتاب بخون و حدس بزن یک طرف صفحات کتاب، شعر به صورت معماگونه و سوالی نوشته شده و در صفحه مقابل کودک باید حدس بزند( با توجه به مفهوم شعر) زیر صفحه چه تصویری مخفی شده است که به خوبی کودک را به چالش میکشد و مهارت حل مسئله اش را افزایش میدهد.

بهترین کتاب مناسب کودکان

کلام آخر

در این راهنما تلاش کردیم تا لیستی از بهترین کتاب برای کودکان را به شما معرفی کنیم. کتاب های جادویی و فلش کارت ها و کتاب داستان‌ها و … از بهترین کتاب هایی هستند که می‌توانند برای کودک نوپای شما سرگرم‌کننده و آموزنده باشند. بچه‌ها بازی با کتاب ها را دوست دارند.

شما با خرید کتاب کودک می‌توانید نقش مهمی در رشد و پرورش مهارت‌های مختلف او داشته باشید. شما میتوانید برای دیدن ادامه کتاب های کودک به سایت بازی دونه مراجعه فرمایید

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لاوروف: سران ارمنستان به دنبال برهم زدن روابط با روسیه هستند