تشخیص لخته خون با تلفن هوشمند


تشخیص لخته خون با تلفن هوشمند

محققان آمریکایی روشی را ابداع کردند که می‌توان تنها با استفاده از تلفن‌های هوشمند، میزان انعقاد خون را آزمایش کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان – انعقاد خون، امری طبیعی برای متوقف ساختن خونریزی در زمانی است که فرد آسیب می‌بیند اما همین انعقاد و لخته شدن خون در بیماران دارای مشکلات پزشکی به مانند بیماران دارای دریچه‌های مکانیکی قلب و یا سایر بیماری‌های قلبی می‌تواند به سکته مغزی و یا حمله قلبی منجر شود. به همین دلیل میلیون‌ها آمریکایی از دارو‌های رقیق کننده خون به مانند «وارفارین» استفاده می‌کنند که انعقاد خون را سخت‌تر کند.

باید بدانید که وارفارین بسیار هم عالی نیست و نیاز دارد تا بیماران بطور مکرر برای اطمینان از اینکه خونشان در محدوده درستی قرار دارد، مورد آزمایش قرار گیرند.

خون‌هایی که به راحتی لخته می‌شوند، به سکته مغزی و یا حمله قلبی منجر می‌شوند. این در حالی است که خون‌هایی که به راحتی انعقاد پیدا نمی‌کنند نیز می‌توانند در صورتی که فرد دچار جراحت شود، خونریزی اش افزایش پیدا کند. در این موارد تا کنون این طور بوده است که بیماران بایستی یا به آزمایشگاه کلینیک مراجعه کرده و یا از آزمایش‌های خانگی پر هزینه استفاده کنند.

محققان «دانشگاه واشنگتن» یک آزمایش انعقاد خون را طراحی کرده اند که تنها از یک قطره خون و یک موتور ویبره گوشی‌های تلفن‌های هوشمند و یک دوربین استفاده می‌کند. این سیستم شامل یک شیء پلاستیکی است که یک ظرف بسیار کوچک را در زیر دوربین تلفن همراه نگه می‌دارد.

تشخیص لخته خون با تلفن هوشمند

تصویری از شیوه ابداع شده از سوی دانشگاه واشنگتن

در این روش فرد، قطره‌ای از خون را به ظرف بسیار کوچک حاوی ذره کوچک مس و یک ماده شیمیایی اضافه می‌کند که همین امر سبب آغاز روند انعقاد خون می‌شود. سپس موتور ویبره تلفن همراه، فنجان را در حالی که دوربین، جابجایی ذره را ثبت می‌کند، تکان می‌دهد و زمانی که انعقاد شکل گرفت، این حرکت متوقف می‌شود.

تشخیص لخته خون با تلفن هوشمند

محققان در باره استفاده از تلفن همراه در آزمایش انعقاد خون می‌گویند: اقدام خلاقانه‌ای که ما اینجا بکاربردیم، این است که با استفاده از موتور ویبره یک تلفن همراه نیز الگوریتم‌های ما می‌توانند همان کار را انجام دهند و ما می‌توانیم (با استفاده از همین تلفن همراه) دقتی مشابه بهترین فناوری‌های تجاری حاضر داشته باشیم.

با این حال این محققان هنوز در حال آزمایش‌های بیشتر و جستجوی راه‌های های تجاری سازی این روش هستند.

منبع: پایگاه دانشگاه واشنگتن

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چهره واقعی بهاره رهنما و الهام پاوه نژاد با پوشش نامتعارف//تولیدی