توانایی بالای دولت سیزدهم در بازگرداندن سهامداران خرد به بازار سهام/ روزهای مثبت به بورس باز می‌گردد


توانایی بالای دولت سیزدهم در بازگرداندن سهامداران خرد به بازار سهام/ روزهای مثبت به بورس باز می‌گردد

تهران-ایرنا- یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به بازگشت دوباره شرایط مثبت به معاملات بورس گفت: روند صعودی و نزولی شاخص بورس برای همیشه در بازار ادامه‌دار نخواهد بود، زیرا دولت سیزدهم، دولت مردمی است و این توانایی در دولت فعلی وجود دارد که بتواند دوباره سهامداران خرد را به بازار بازگرداند.

«حسین عبدی» امروز (شنبه) در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا به نوسانات اخیر معاملات بورس و عوامل تاثیرگذار در ایجاد چنین روندی اشاره کرد و افزود: اصلی ترین عامل تاثیرگذار در نوسان اخیر معاملات بورس نبود نقدینگی و ترس سهامداران از سرمایه گذاری در این بازار است.

وی به علت عدم ورود نقدینگی در این بازار اشاره کرد و گفت: در وضعیت فعلی معاملات بورس، پولی که در بازار جریان دارد از جمله نقدینگی‌هایی است که در مقاطع مختلف توسط افراد حقیقی و حقوقی به این بازار تزریق شد.

عبدی با بیان اینکه در هر یک از این دوره‌ها، افراد مختلف حقیقی و حقوقی معتقد به ارزندگی بازار بودند و این امر منجر به تزریق سرمایه آنها در بازار شد، گفت: در دوره‌های مختلف معاملات بورس، سهامداران به محض ایجاد افت و نوسان قیمت سهام شرکت‌ها از ترس تحمیل ضرر و زیان احتمالی، اقدام به رفتار و فروش‌های هیجانی می‌کردند که این موضوع در ایجاد نوسانات کاذب در بازار بی تاثیر نبود.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: به لحاظ روانشناختی درست است که بازار فرصت مناسبی را برای سرمایه گذاری پیش‌روی سهامداران قرار داده است، اما به صورت روانی سهامداران به دلیل اتفاقات رخ داده در این بازار، برای سرمایه گذاری در بورس پا پیش نمی ‌گذارند و از احتمال تداوم روند اصلاحی بازار ترس دارند.

عرضه‌کنندگان، غالب بر خریداران در بازار

وی با بیان اینکه در سطوح مختلف معاملات بورس، عرضه کنندگان در بازار غالب بر خریداران هستند، گفت: اکنون بسیاری از اخبار منفی مانند موضوع نرخ ارز، لایحه بودجه، قطعی گاز، افزایش نرخ خوراک پتروشیمی و افزایش نرخ حامل‌های انرژی تاثیر خود را بر بازار گذاشته است، این مسایل همگی جزو مباحثی هستند که در بازار تجربه شده و بازار همه این مولفه‌ها را از قبل در قیمت سهام لحاظ کرده است.

عبدی تاکید کرد: نکته مهم این است که اکنون خریداران با توجه به ارزنده بودن قیمت سهام شرکت‌ها اما به دلیل ترسی که از این بازار پیدا کرده‌اند، دیگر تمایلی به ورود سرمایه‌های خود در این بازار ندارند و در وضعیت فعلی بازار استراتژی صبر را اتخاذ کرده‌اند.

این کارشناس بازار سرمایه اعلام کرد: عمده ترس حاکم در بورس ناشی از نتیجه مذاکرات برجام است که به شدت بر روند بازار تاثیرگذار خواهد بود. بنابراین سهامداران بر مبنای آن صبر می‌کنند تا ابهامات ایجاد شده در بازار تعیین تکلیف شوند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نوسانات ایجاد شده در بازار تحت چه شرایطی کاهش پیدا می‌کند، گفت: بهتر است از اتخاذ تصمیمات یکباره در این بازار جلوگیری شود، بازار سرمایه همیشه به عنوان یک بازار خود تنظیم‌گر، منعکس کننده واقعیات اقتصادی کشور در عملکرد خود است.

عبدی خاطرنشان کرد: اکنون نقدینگی زیادی در صندوق‌های سرمایه گذاری به صورت پارک شده قرار دارد که این پول‌ها وارد بازار نمی‌شوند، مگر اینکه ابهامات حاکم در بازار برطرف شود و در آن زمان شاهد روزهای پررونق در معاملات بازار سهام خواهیم بود.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: به گفته اکثر فعالان حاضر در بازار اعتماد سهامداران به بازار کاهش پیدا کرده است که این اعتماد قابل بازگشت است، زیرا دولت سیزدهم دولت مردمی است و این توانایی در دولت فعلی وجود دارد که بتواند دوباره سهامداران خرد را به بازار بازگرداند.

راه‌های جلوگیری از ایجاد نوسانات کاذب در بازار

وی به راه‌های جلوگیری از ایجاد نوسانات کاذب در بازار اشاره کرد و افزود: باید اقدامی صورت گیرد تا سهامداران از این به بعد به صورت آموزش‌دیده و از طریق سرمایه‌گذاری غیرمستقیم وارد این بازار شوند که در این زمینه دولت باید کمک کننده رفع این ابهامات و ایجاد شفافیت در بازار باشد.

عبدی ابهام موجود در مسایل اقتصادی کشور و وضعیت بنیادی شرکت‌ها را عامل اصلی ریزش بازار عنوان کرد و گفت: بهتر است دولت و نهادهای حاکمیتی به عنوان سهامدار عمده شرکت‌های بورسی کمک کنند تا مدیران لایق و متخصص در هر یک از این شرکت‌ها مشغول به کار شوند زیرا این افراد زمینه ساز افزایش شفافیت در عملکرد شرکت‌ها خواهند بود و حتی در این راستا بهتر است تا از تصمیماتی که قبلا در حوزه قیمت گذاری‌ها در نرخ خوراک و نیز قطعی گاز اتخاذ شده است، ابهام‌زدایی شود.

پیش‌بینی آینده معاملات بورس

این کارشناس بازار سرمایه آینده معاملات بورس را مورد پیش‌بینی قرار داد و گفت: به طور قطع شرایط خوب به بازار باز می‌گردد، هیچگاه روند صعودی و نزولی شاخص بورس برای همیشه در بازار ادامه‌دار نخواهد بود.

وی ادامه داد: حباب منفی که اکنون در بازار شکل گرفته است، باعث شد تا بسیاری از قیمت‌ها به نرخ ٢ سال گذشته خود بازگردند و در واقع در کمتر از ارزش ذاتی خود مورد معامله قرار گیرند.

عبدی با بیان اینکه قیمت‌های فعلی در سهام شرکت‌ها برای همیشه پایدار نخواهد بود، گفت: بسیاری از شرکت‌ها با اولین جرقه و در صورت ورود پول هوشمند می‌توانند به ارزش ذاتی خود باز می‌گردند اما لازمه این اتفاق، صبوری سهامداران و جلوگیری از تصمیمات هیجانی آنها در بازار است، زیرا اکنون قیمت سهام شرکت‌ها در بهترین نقطه برای خرید قرار دارند.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه براساس مولفه‌های اقتصادی کشور، بازار سرمایه همیشه در بلندمدت بازدهی بهتری را نسبت به بازارهای موازی در اختیار سهامداران قرار داده است، گفت: ممکن است در مقاطعی بازار افت شدیدی را تجربه کند اما سهامداران نسبت به این موضوع آگاه هستند که بازار سرمایه همیشه در مقاطع بلندمدت بازدهی بهتری را نسبت به دیگر بازارها در اختیار سهامداران قرار داده است.

وی معتقد است، در شرایط فعلی صبر مهمترین مولفه و نیاز سهامداران برای سرمایه گذاری در بورس است.

فرصت مناسب سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه

عبدی با بیان اینکه ورود نقدینگی هوشمند به بازار نیازمند این است که به صورت جدی ابهامات ایجاد شده در بازار از بین برود، گفت: رفع ترس ایجاد شده در بازار نیازمند زمان است اما این بدین معنا نیست که اکنون زمان مناسب برای سرمایه‌گذاری در بورس نیست، زیرا فرصت‌های بسیار خوبی برای ورود نقدینگی به این بازار فراهم است و هر چه به سمت مجامع پیش برویم وضعیت بازار بهتر می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اندوه