تاثیر رشد صادرات نفت ایران به بازار/نفت ایران دوباره در محاسبات اوپک قرار می گیرد


تاثیر رشد صادرات نفت ایران به بازار/نفت ایران دوباره در محاسبات اوپک قرار می گیرد

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل فارس، درحالی که افزایش عرضه نفت ایران، می تواند عدم توانایی برخی از کشورهای عضو اوپک پلاس برای افزایش تولید را جبران کند، کشورهای عضو قصد...

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل فارس، درحالی که افزایش عرضه نفت ایران، می تواند عدم توانایی برخی از کشورهای عضو اوپک پلاس برای افزایش تولید را جبران کند، کشورهای عضو قصد دارند ایران را به قرارداد این گروه ملحق کنند.

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه طی گزارشی نوشت اوپک پلاس قصد دارد تا در صورت احیای توافق هسته ای، ایران را به توافق کاهش تولید ملحق کند.

بنا بر اعلام آژانس بین المللی انرژی، امکان اینکه 1.3 میلیون بشکه نفت ایران در روز به بازار بازگردد وجود دارد. این امر می تواند کمی عرضه در بازار را جبران کند و از افزایش قیمت بیشتر قیمت نفت که این روزها به سوی 100 دلار در هر بشکه در حرکت است، مانع شود.

ایران به علت تحریم ها از توافق کاهش تولید موجود در سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام، اوپک و هم پیمانانش موسوم به اوپک پلاس معاف شده است.

رویترز به نقل از منابع آگاه نوشت این معافیت به ایران اجازه می دهد، تولیدش را افزایش دهد اما اوپک پلاس در نهایت تلاش می کند تا ایران را وارد قرارداد این گروه کند.

ایران در ابتدا به دنبال به دست آوردن دوباره تولید از دست رفته خود است و احتمالا پس از مذاکره با اوپک پلاس با یک سهمیه موافقت خواهد کرد. ایران یکی از 5 عضو بنیان گذار اوپک است.

ایران در حال حاضر 2.5 میلیون بشکه نفت تولید می کند که 1.3 میلیون بشکه از سال 2018 کمتر است.

رویترز به نقل از یک منبع آگاه دیگر مدعی شد: «با برداشته شدن تحریم ها، ایران تولید نفت خود را بنا بر تجهیزات، ظرفیت ها و منافعش افزایش خواهد داد.»

این منبع آگاه افزود: «از دیدگاه من، اوپک پلاس سهمیه ای برای تولید نفت ایران در نظر می گیرد اما آن را به صورت تدریجی اعمال خواهد کرد و ایران این سهمیه را با اندکی چانه زنی برای نشان دادن حمایت از اوپک می پذیرد.»

* درخواست دبیرکل اوپک برای تعیین سهمیه های جدید با حضور ایران

محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک از اوپک پلاس خواست تا یک توافق عرضه جدید تعریف کنند که ایران را هم شامل شود.

* نفع اقتصاد آمریکا از لغو تحریم های ایران

لغو تحریم های ایران برای آمریکا منطقی است زیرا این اقدام به کاهش قیمت ها منجر می شود و از فشار داخلی که جو بایدن، رئیس جمهور این کشور به دلیل افزایش تورم با آن مواجه است، می کاهد.

از طرفی، آمریکا احتمالا این نکته را در نظر گرفته است که هر گونه افزایش تولید ایران، تاثیر درگیری احتمالی روسیه و اوکراین بر بازارهای نفتی را خنثی خواهد کرد.

* افزایش تولید نفت ایران، کمک به اوپک پلاسی ها

منابع اوپک پلاسی می گویند عرضه بیشتر نفت ایران می تواند عدم توانایی برخی از کشورها برای افزایش تولید را جبران کند؛ البته این امر مستلزم تغییر سمهیه ها و جا باز کردن برای بشکه های نفت ایران است.

با این حال، سومین منبع آگاه در اوپک پلاس گفت این گروه از مذاکرات بر سر بازگشت نفت بیشتر ایران به بازار طفره نمی رود و سابقه ای در برخورد با موضوعاتی مشابه دارد.

سفیر ایران در مسکو اظهار داشت: تهران رایزنی‌ها با روسیه در قالب اوپک پلاس را بسیار مهم می‌داند و امیدوار است این گفت‌‌و‌گوها ادامه یابد.

چندی پیش، کاظم جلالی، سفیر ایران در مسکو در جریان یک کنفرانس آنلاین به مناسبت گرامی‌داشت چهل و سومین سال پیروزی انقلاب اسلامی گفت: «ایران در نشست های اوپک و همچنین در قالب اوپک پلاس حضور بسیار موثری دارد. ما با کشورهای مختلف در این رابطه رایزنی‌هایی داشته و خواهیم داشت.»

‌این دیپلمات ایرانی افزود: «به ویژه، ما فکر می کنیم، رایزنی ها میان ایران و روسیه در قالب اوپک پلاس، بسیار مهم بود و این رایزنی‌ها می تواند در دوره جدید ادامه یابد‌».(جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پنتاگون: اقدامی که ایران انجام داد یک حمله بی‌سابقه بود