نخستین تبارنامه ملی اسب کاسپین در ایران تدوین شد


نخستین تبارنامه ملی اسب کاسپین در ایران تدوین شد

یزد - ایرنا - مدیرعامل انجمن حفاظت از اسب کاسپین ایران از تدوین نخستین تبارنامه ملی این اسب با همکاری اعضای انجمن، تولیدکنندگان و موسسه تحقیقات علوم دامی کشور خبر داد.

محمدجواد دهقان شنبه‌شب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در پی سه سال تلاش بی وقفه و همکاری مالکین و تولیدکنندگان اسب کاسپین، پرونده نخستین گروه از اسب‌های کاسپین شامل ۱۲۰ رأس از اسب های اصیل و پیش بنیادی برای ثبت ملی و بین‌المللی تکمیل شد.

وی با اشاره به اینکه پیگیری مستمر تولیدکنندگان، اعضای انجمن و همکاران مؤسسه تحقیقات علوم دامی کشور در این موفقیت تأثیرگذار بود ادامه داد: این فعالیت گروهی با اعلام فراخوان‌ها و انجام مراحل متعدد انجام شده است در نخستین تبار نامه اطلاعات اسب‌هایی منتشر می‌شود که مراحل لازم را طی کرده باشند.

این فعال صنعت اسب کشور، تکمیل فرم شناسایی انفرادی اسب توسط مالک اسب، تأیید و دریافت فرم توسط انجمن، ارزیابی اسب توسط ارزیاب های مورد تأیید انجمن و تایید مطابقت تیپ اسب با استاندارد نژادی اسب کاسپین و دریافت نتیجه آزمایش پروفایل ژنتیکی اسب به منظور انجام تست صحت والدین را شروط اصلی برای انتشار اطلاعات اسب‌های کاسپین در تبارنامه ذکر کرد.

دهقان با بیان اینکه آخرین مهلت تکمیل پرونده اسب‌ها برای انتشار در نخستین تبارنامه تا پایان اسفندماه سال‌جاری است خاطرنشان کرد: مؤسسه تحقیقات علوم دامی کشور، انجمن حفاظت از اسب کاسپین و انجمن بین المللی اسب کاسپین تنها اسب‌هایی را به عنوان اسب کاسپین می‌شناسد که در تبارنامه در حال تدوین به عنوان کاسپین اصیل ثبت می‌شوند.

مدیرعامل انجمن حفاظت از اسب کاسپین گفت: اسب‌هایی که در رده «پیشبنیادی» قرار می‌گیرند و تولیدات آنها پس از طی مراحل مربوط به مقررات مربوطه، ازگروه پیش بنیادی به رده کاسپین اصیل، ارتقاء یافته و در نسخه‌های بعدی کتاب تبارنامه بین‌المللی به عنوان «اصیل» ثبت می‌شوند.

دهقان اضافه کرد: مطابق قوانین جدید، هیچ اسبی با منشأ ایرانی قبل از ثبت توسط انجمن حفاظت از اسب کاسپین در هیچ کشور دیگری نمی‌تواند به عنوان کاسپین شناخته شده و از نظر انجمن بین‌المللی، واجد شرایط برای ثبت در تبارنامه بین المللی اسب کاسپین نیست.

وی با بیان اینکه نسخه‌های بعدی تبارنامه به صورت سالانه به روز می شود یادآور شد: فقط مالک اسب وظیفه پیگیری، تکمیل پرونده اسب و طی کردن مراحل ثبت طبق ضوابط ملی و قوانین انجمن بین‌المللی را دارد، در صورت عدم مشارکت مالک در گزارش اطلاعات اسب‌های خود و یا عدم پیگیری وی، هیچ مسئولیتی بر عهده انجمن و مؤسسه نیست.

مدیرعامل انجمن حفاظت از اسب کاسپین ایران با تأکید بر اینکه انجمن در حال حاضر برای خدمات خود هیچگونه وجهی دریافت نمی‌کند بیان کرد: همچنین بخشی از هزینه تست‌های ژنتیکی اسب‌هایی که مالکین آنها به صورت کتبی اعلام کنند فاقد تمکن مالی هستند توسط انجمن پرداخت می‌شود.

انجمن حفاظت از اسب کاسپین در ۲۸ اسفندماه ۱۳۹۶ با موافقت وزارت جهاد کشاورزی و وزارت کشور با شماره ثبت ۱۰۸ و شناسه ملی ۱۴۰۰۷۵۰۲۸۴۱ به ثبت رسید.

حمایت و حفاظت از اسب کاسپین به عنوان یک سرمایه ملی و کمک به ابقای آن و ترویج و توسعه بهره‌برداری از کاربردهای این نژاد ارزشمند ایرانی جزو اهداف اصلی انجمن است.

نوار زیستی حاشیه خزر خاستگاه گونه‌ای اصیل از اسبی با عنوان کاسپین(گیل اسب،اسبچه خزری) است که پنج هزار سال قدمت دارد.

به گواه باستان شناسان از پژوهش‌های سایت گوهر تپه مازندران و بر اساس اطلاعات علمی اسب کاسپین قدیمی‌ ترین نژاد اسب در دنیا و پایه دیگر اسب‌ها از جمله اسب عرب و ترکمن است.

استان یزد با یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت در ۱۰ شهرستان ۳۰۰ باشگاه سوارکاری و افزون بر شش هزار راس اسب اصیل نژاد عرب دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یزد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پنتاگون: اقدامی که ایران انجام داد یک حمله بی‌سابقه بود