حضور در میدان جهاد تببین یک تکلیف شرعی است


حضور در میدان جهاد تببین یک تکلیف شرعی است

شهرکرد-ایرنا- عضو هیات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)گفت: جهاد تبیین یک تکلیف شرعی، واجب عینی و دستور قطعی است و شکل‌گیری شبکه‌ای و تبدیل محتوا به فرآورده‌ای رسانه‌ای برای حضور فعال‌تر در میدان مبارزه جهاد تبیین در فضای جهادی ضروری است.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا،حجت‌الاسلام صفدر الهی‌راد در نشست «جهاد تبیین، محورها و راهکارها» که در سالن بلاغ شهرکرد برگزار شد، افزود: مقام معظم رهبری در ۲ دهه اخیر بارها به مقوله جهاد تبیین اشاره و تاکید داشته‌اند و در چند ماه گذشته نیز بیانات و تاکیدات ایشان در این باره افزایش یافته است به گونه‌ای که ایشان این موضوع را به عنوان یک امر واجب، فوری و قطعی بیان نمودند که همه افراد از مسوولان و غیرمسوولان در عمل به آن وظیفه دارند.

وی با بیان اینکه این تاکیدات مقام معظم رهبری حکایت از شرایط خاص و حرکت دشمنان دارد، تصریح کرد: متاسفانه با وجود تاکیدات رهبر انقلاب اسلامی، این گلایه نسبت به مسوولان، تشکل‌ها و فعالان فرهنگی مطرح است که تحرک خاص و حتی تشریفاتی نیز از آنان در رابطه با جهاد تبیین، دیده نمی‌شود.

این استاد حوزه و دانشگاه یادآور شد: مقام معظم رهبری فرمانی جهادی را صادر کرده‌اند که در مقایسه با جهاد نظامی در برخی ابعاد به مراتب با اهمیت‌تر و بالاتر است و وظیفه همه افراد است که در این راه گام‌های جدی و موثری را بردارند.

الهی‌راد در این راستا به بیان مبنای قرآنی جهاد تبیین به آیات شریفه سوره عصر اشاره کرد و گفت: خداوند متعال در ابتدای این سوره مبارکه، قسم جلاله‌ای را یاد می‌فرمایند که بیانگر وجود پیامی جدی و مهم در آیات بعدی است و بیان می‌دارند که انسان همواره در خسران است به شرط آنکه اهل ایمان باشد، به عمل صالح مبادرت کند و تواصی به حق و تواصی به صبر را نیز در پیش گیرد.

وی با بیان اینکه تواصی به حق و تواصی به صبر خود جزئی از اعمال صالح به شمار می‌رود و خداوند متعال به این دلیل این ۲ را به شکلی جداگانه در این آیات ذکر کرده است که بر آن‌ها تاکید ویژه‌ای دارد، اظهار داشت: اگر کسی از این ۲ عمل صالح بی‌بهره بماند دیگر اعمال او نیز پذیرفته نمی‌شود، از این رو می‌توان گفت که تواصی به حق همان جهاد تبیین است، جهادی که در آن هر فرد، حق را بشناسد و آن را به دیگران نیز بیاموزد.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: مخاطب پروردگار در آیات سوره عصر، همه انسان‌ها هستند و کسی در این رابطه مستثنی نشده و تواصی به حق متعلق به همه است و تنها عده‌ای محدود، مکلف به عمل و اجرای آن نیستند. مقام معظم رهبری نیز در جهاد تبیین یک توصیه عام دارند تا همه بسیج شوند چرا که این جهاد، تکلیفی شرعی و دستوری قطعی از جانب پروردگار به شمار می‌آید.

ضرورت شناخت مبانی و پیش‌فرض‌های جهاد تبیین

الهی‌راد گفت: برای آنکه همه بدانند در جهاد تبیین چه اقدامی را با به چه روشی انجام دهند، لازم است پیش‌فرض‌های آن را بشناسند که نخست این است که بدانند هرگاه تعبیر جهاد مطرح می‌شود بدون شک میدان مبارزه‌ای وجود دارد و دشمنی در آن سوی میدان قرار گرفته است که در حال تحریف حقیقت و حق است.

وی با بیان اینکه دشمن در این میدان مبارزه، جایگاه حق و باطل و معنای ارزش و ضد ارزش را تغییر می‌دهد، افزود: جهاد، تنها به شمشیر در دست گرفتن و نبرد در میدان نظامی خلاصه نمی‌شود و باید دانست که جهاد نمونه‌های دیگری نیز دارد، به گونه‌ای که در جهاد تبیین، دشمن حقایق را به نوعی تحریف می‌کند که باورها و نگرش‌ها تغییر پیدا خواهد کرد.

عضو هیات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) به بیانات مقام معظم رهبری درباره نفوذ و راه‌های نفوذ در جریان فکر و تبیینی انقلاب اشاره و تصریح کرد: جریان نفوذ در تصمیم‌گیری‌ها مداخله می‌کند و میان نمونه‌های نفوذ همچون نفوذ اقتصادی، امنیتی و فکری و فرهنگی، نمونه آخر به مراتب خطرناک‌تر است چرا که دشمن در این نفوذ با استفاده از ابزار تبلیغات و به شیوه‌های مختلف، باورها را هدف می‌گیرد و آن‌ها را تغییر می‌دهد.

جهاد تبیین از واجبات عینی محسوب می‌شود

الهی‌راد داشتن بصیرت را دومین پیش‌فرض جهاد تبیین برای جهادگران دانست و گفت: بصیرت به معنای داشتن قدرت انطباق صحیح و دقیق معرفت‌های به دست آمده با مصداق‌های واقعی آن در خارج است و باید پرسید که مصداق حق در زمان حال کدام است و کدام میدان در جهاد تبیین در اولویت قرار دارد؟

این استاد حوزه و دانشگاه یادآور شد: دشمن میدان نفوذ گسترده‌ای را در پیش گرفته است و نهضت تبلیغ آن‌ها موجب بروز تردید در اندیشه دانشگاهیان و حوزویان شده است و این در حالی است که همه جهادگران باید بدانند که در این برهه، میان مدافع حرم بودن و یا مجاهدت در جهاد تبیین، کدام‌یک در اولویت قرار دارد.

شهادت‌طلبی در جهاد تبیین لازم است

الهی‌راد اهل مبارزه بودن را سومین پیش‌فرض جهاد تبیین بیان کرد و گفت: اگر فرد با بصیرت، با دیانت و مومن بداند که اسلام در خطر است، نباید ساکت بماند و باید در میدان مبارزه حاضر شود.

وی در این راستا با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص چگونگی حضور در فضای مجازی، افزود: مقام معظم رهبری از مجاهدان انقلابی می‌خواهد که در این فضا کنشگرایانه وارد شوند و در حالی که از آرمان‌ها و اصول دفاع می‌کنند، به واکنش‌گرایی عادت نکنند.

این استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: برای اهل مبارزه بودن لازم است میدانی که دشمن به دنبال تحریف در آن است را از قبل پیش‌بینی و از بروز تحریف در آن پیشگیری کرد.

وی با تاکید بر اینکه در راه جهاد تبیین باید شهادت‌طلبی شکل بگیرد، افزود: در جهان امروز غریب‌ترین امر، اسلام است چرا که اسلام در برابر استکبار، صهیونیست، جریان‌های نفوذ و منافقان به تنهایی قد علم کرده است از این رو در راه تبیین و دفاع از اسلام ناب بنا به فرموده امام راحل (ره) باید شهادت‌طلبانه رفتار کرد.

الهی‌راد عِلم به وجود دشمنی که به دنبال تحریف حق است را پیش‌فرض چهارم در جهاد تبیین دانست و افزود: دشمن به دنبال تحریف مبانی و اصولی است که از آن ضربه می‌خورد و آن را خطرناک می‌داند و اینکه مجاهدان جهاد تبیین بدانند در کدام میدان حضور داشته باشند، پیش‌فرض پنجم در تحقق این جهاد محسوب می‌شود.

دانش‌آموخته حوزه کلام اسلامی با برشمردن برخی ویژگی‌های اسلام انقلابی همچون عدالت‌خواهی، کارآمدی نظام، آزادی‌خواهی و در صدر بودن ولی‌فقیه گفت: دشمن در میدان تبیینی با اعمال دینی مشکلی ندارد بلکه به دنبال تحریف ویژگی‌های اسلام انقلابی است.

معتقد بودن نخستین شرط حضور و مبارزه در میدان جهاد تبیین

الهی‌راد در ادامه با بیان اینکه بنا به آیات قرآن، روایات و احادیث امربه‌معروف و نهی از منکر و همچنین بیانات مقام معظم رهبری، کسی در میدان جهاد تبیین، استثنا نشده است و همه در این رابطه تکلیف دارند، گفت: برای حضور در این میدان شرایطی لازم است که نخستین آن معتقد بودن به راه و هدف است.

وی افزود: اگر کسی در این راه مسلح و معتقد نباشد، مبانی حق را به درستی نشناسد و از مبانی و نظام فکری منسجم بهره‌مند نباشد، ممکن است در مصاف با دشمنی که به دنبال تحریف است، دچار استحاله شود.

الهی‌راد راهکار مسلح شدن و در امان ماندن از انحراف را بنا به فرموده مقام معظم رهبری، تقویت مبانی معرفتی بیان و تصریح کرد: داشتن انگیزه کافی نیز از دیگر شروط برای حضور در میدان مبارزه جهاد تبیین است، افرادی هستند که فکری قوی داند اما به دلیل آنکه خودسازی نداشته و اخلاص خود را تقویت نمی‌کنند، برای مبارزه بی‌انگیزه هستند.

وی اظهار داشت: داشتن نیت قوی و خالصانه می‌تواند به حضور و ایستادگی در میدان مبارزه جهاد تبیین کمک کند.

نبود استقامت از آسیب‌های جدی در فعالیت‌های فرهنگی است

عضو هیات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) کم شدن انگیزه‌ها را از دلایل کمرنگ شدن حضور در میدان مبارزه فرهنگی خواند و افزود: هنگامی که انگیزه الهی نباشد حرکت نیز شکل نمی‌گیرد، در حالی که هجمه‌های بسیاری از سوی دشمن ایجاد شده است اما به علت آنکه مبارزان در انتظار به صحنه آمدن یکدیگر هستند، میدان مبارزه نیز خالی مانده است.

وی استقامت داشتن را شرط دیگر حضور در میدان جهاد تبیین دانست و اظهار داشت: باید دانست که کار موقتی اگر چه بی‌اثر نیست اما اثر ماندگاری ندارد، در این راه بنا به گفته بزرگان بهتر آن است که در مراقبت‌های اخلاقی و اجتماعی که دشمن سنگین‌تر و شیطان بزرگ‌تر است برای استقامت داشتن، نذر کردن در پیش گرفته شود.

الهی‌راد داشتن درک صحیح از میدان مبارزه را نیز شرط حضور در عرصه جهاد تبیین بیان کرد و یادآور شد: زمانی که نظام فکری و بصیرت وجود داشته باشد می‌توان تشخیص داد که دشمن از کدام طرف حمله خواهد کرد.

این استاد حوزه و دانشگاه به داشتن توانایی مبارزه در ابعاد محتوایی و مهارتی به عنوان یکی دیگر از شروط حضور در میدان جهاد تبیین اشاره کرد و اظهار داشت: توانایی محتوایی به این معناست که حوزه فعالیت دشمن شناخته شود و متناسب با آن محتوایی غنی، علمی و مستند ارائه شود.

وی یادآور شد: در حوزه محتوایی اگر محتوای ناب حاصل شود بدون شک دشمن به صاحبان محتوا حمله خواهند کرد و اگر چنین هجمه و حرکتی نسبت به محتوا شکل نگرفت باید دانست که در آن محتوا مشکل و ایرادی وجود دارد.

الهی‌راد نکته مهم در توانایی محتوا را شناخت لایه‌های محتوایی عنوان کرد و گفت: دشمن از دهه ۶۰ کار تحریف در لایه‌های زیرین را که شامل تحریف در مبانی، اندیشه سیاسی و حقوق و هستی‌شناسی اسلامی است را آغاز کرد و این همان مقوله‌ای است که مقام معظم رهبری با عنوان شبیخون فرهنگی از آن یاد کرده‌اند و در حالی که بیش از ۳۰ سال از برافراشته شدن علم این مبارزه توسط رهبری می‌گذرد اما همچنان برخی این تحریف را درک نکرده‌اند و برای مبارزه با آن اقدامی شکل نداده‌اند.

وی لایه بعدی مورد هدف تحریفی دشمن را قرآن و تفکر شیعی و سپس دستاوردهای انقلاب و اصل مشروعیت انقلاب اسلامی بیان کرد و اظهار داشت: لازم است هر فرد و گروهی متناسب با توانایی و ظرفیت‌های خود در یکی از لایه‌های محتوایی مستقر و کار مبارزه را ادامه دهد.

عضو هیات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با تاکید بر تقویت توانایی مهارتی برای ایستادن در میدان گسترده مبارزه، افزود: امروزه فضای مجازی قتلگاه جوانان در مصاف با جریان تحریف شده است و باید لایه‌های شبکه توزیع برای حضور فعال‌تر این فضا شکل بگیرد.

این استاد حوزه و دانشگاه از شبکه تبدیل محتوا به فرآورده‌های رسانه‌ای و مجازی به عنوان یکی دیگر از نیازهای حضور در میدان جهاد تبیین یاد کرد و گفت: جریان‌های انقلابی هر کجا هستند باید وارد میدان شوند و این اقدام را تکلیف خود بدانند و اگر توانایی تولید محتوا را ندارد در شبکه توزیع همراه شوند تا در این میدان، خودسازی‌ها نیز شکل بگیرد و اهداف مهم محقق شود.

به گزارش ایرنا، در پایان این نشست جمعی از حاضران سوالات را درباره ابعاد جهاد تببین و چگونگی حضور در فضای مجازی برای اجرای فرمان رهبری مطرح کردند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه چهارمحال و بختیاری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لاپید: بن‌گویر با یک کلمه اسرائیل را رسوای عالم کرد