اما و اگرهای حذف اعتبارات صندوق پیشرفت و عدالت


اما و اگرهای حذف اعتبارات صندوق پیشرفت و عدالت

بر اساس مصوبات کمیسیون تلفیق اعتبار 66 هزار میلیارد تومانی صندوق پیشرفت و عدالت که مبنای رشد 8 درصدی در سال 1401 بود، حذف شد.

بررسی مصوبات کمیسیون تلفیق بودجه نشان میدهد، اعتبار ۶۶ هزار میلیارد تومانی صندوق پیشرفت و عدالت که مبنای رشد ۸ درصدی در سال ۱۴۰۱ بود، حذف شده است. همچنین ۲۵۰ هزار میلیارد تومان بابت تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی از طریق سازوکار تبصره ۱۴ لحاظ شده است.

بر این اساس ۱۷۹ هزارمیلیارد تومان بابت پرداخت ۱۹ هزار تومانی ما به التفاوت واردات کالاهای اساسی و دارو و همچنین ۷۱ هزار میلیارد تومان بابت خرید تضمینی گندم که معادل ۳.۷ میلیارد دلار است، لحاظ شده است.

این درحالی است که در ابتدا در لایحه دولت، تنها ۱۰۶ هزار میلیارد تومان بابت پرداخت یارانه کالاهای اساسی، گندم و دارو در نظر گرفته شده بود. بر این اساس کمیسیون تلفیق بودجه اقدام به تعریف ۱۴۴ هزار میلیارد تومان منابع برای تامین این اعتبار کرده است. بخشی از این منابع از طریق حذف اعتبار صندوق پیشرفت و عدالت ایران تامین شده است. ۷۸ هزار میلیارد تومان دیگر نیز ظاهرا با تکیه بر رویکردهای حسابداری با افزایش چشم گیر فروش صادراتی فراورده های نفتی تامین شده است.

بر این اساس دریافتی حاصل از فروش صادراتی فرآورده‌های نفتی از ۱۸۶ هزار میلیارد تومان مصوب دولت، به ۲۴۱ هزار میلیارد تومان، (معادل ۵۵ هزار میلیارد تومان ) افزایش یافته است، این تغییر تنها با عوض شدن فروض قیمت و مقدار صادرات فرآورده‌ها انجام شد که احتمال عدم تحقق آن بالا می‌باشد.

منبع: تسنیم

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تالاب‌ های چهارمحال‌ و بختیاری از جاذبه های گردشگری در نوروز + عکس