1400 هکتار از پایاب شبکه سد گلابر زیر کشت رفت


1400 هکتار از پایاب شبکه سد گلابر زیر کشت رفت

رئیس گروه بهره‌برداری و نگه‌داری از آب‌های سطحی شرکت آب منطقه‌ای زنجان گفت: با تامین آب، 1400 هکتار از پایاب شبکه سد گلابر زیر کشت رفته است.

علیرضا نجفلو در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: برای رفع موانع در تامین آب به‌ خصوص در فصل تابستان، این شرکت نسبت به نگه‌داری و بهره‌برداری از شبکه اصلی گلابر در قالب انعقاد قرارداد با پیمانکار واجد شرایط اقدام کرده است.

وی افزود: اهالی این منطقه نیز نسبت به تجمیع اراضی در قالب تعاونی‌ یا شرکت‌های کشاورزی اقدام کرده‌اند و این موضوع باعث مدیریت هدفمندتر در توزیع آب شده است.

این مسئول ادامه داد: ۱۴۰۰ هکتار از اراضی پایاب شبکه گلابر در سال آبی ۱۳۹۹ - ۱۴۰۰ که از مهرماه پارسال شروع و تا انتهای شهریور امسال ادامه پیدا کرده بود، به زیرکشت محصولاتی مثل سیب‌زمینی، ذرت، چغندر، کلزا، گندم و سایر محصولات رفته است و علی‌رغم اینکه امسال، سال کم‌آبی بود ولی با توجه به تعهد ایجاد شده نسبت به تامین آب ۹ میلیون متر مکعب آب برای محصولات، اقدام شده است.

نجفلو با اشاره به رعایت الزامات ناشی از صرفه‌جویی که در برنامه سازگاری با کم‌آبی استان پیش‌بینی شده است، گفت: نسبت به ثبت دقیق میزان آب تحویلی از طریق کنتورهای حجمی اقدام و با میزان هیدرومدل شبکه مطابقت داده شده که این بزرگ‌ترین کمک برای پیشگیری از هدررفت و پرت آب از شبکه است.

رئیس گروه بهره‌برداری و نگه‌داری از آب‌های سطحی شرکت آب منطقه‌ای زنجان خاطرنشان کرد: آب تامین‌ شده از راه ایستگاه پمپاژ اصلی و از طریق کانال، فلون، سیفون لوله‌ای به شش دریچه تقسیم آب منتقل شده و با استفاده از شبکه فرعی که شامل خطوط لوله و ۴۴ ایستگاه پمپاژ فرعی است به اراضی انتقال می‌یابد و مناطق تحت پوشش شبکه شامل اراضی شهر زرین‌آباد و نیز روستاهای گلابر سفلی، جوقین، ینگی‌کند الماسی، خانگاه، خانجین و سایر مناطق اطراف است و بیش از ۵۰۰ خانوار نیز از اهالی این منطقه از محل این شبکه بهره‌مند شدند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه زنجان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گورهای جمعی و اجساد خاکستر شده در غزه؛ نماد توحش صهیونیسم