ابهامات بورسی شدن استقلال و پرسپولیس/ سرخابی‌ها گران فروخته می‌شوند؟


ابهامات بورسی شدن استقلال و پرسپولیس/ سرخابی‌ها گران فروخته می‌شوند؟

نماد تیم‌های فوتبال استقلال و پرسپولیس در فرابورس ثبت شد و قرار است این دو باشگاه در فرابورس عرضه شوند. اغلب فعالان بورسی مخالف این عرضه هستند و می‌گویند این عرضه به زیان سهامداران است. علت مخالفت با عرضه سرخابی‌ها چیست؟ نوشته ابهامات بورسی شدن استقلال و پرسپولیس/ سرخابی‌ها گران فروخته می‌شوند؟...

به گزارش تجارت‌نیوز، هفته اخیر ارزش‌گذاری سرخابی‌ها به پایان رسید. بر همین اساس ارزش استقلال ۲۷۸۰ میلیارد تومان و ارزش پرسپولیس ۳۲۱۰ میلیارد تومان تعیین شد.

کارشناسان می‌گویند که ابهامات زیادی در ارزش‌گذاری این دو باشگاه وجود دارد که قابل قبول نیست.

محمد خبری‌زاد تحلیلگر بازار سرمایه معتقد است؛ این ارزش‌گذاری نه تنها بین اهالی فوتبالی بلکه بین کارشناسان بازار سرمایه نیز ابهام ایجاد کرده است.

به نظر می‌رسد عرضه استقلال و پرسپولیس دردی از دو باشگاه دعوا نمی‌کند، قرار است بخشی از بدهی‌های این دو باشگاه از طریق جیب مردم و از طریق بازار سرمایه تامین شود!

داریی‌ها شفاف نیست

به غیر از ارزش‌گذاری ابهام آمیز، داریی‌های این دو تیم نیز مشخص نیست. برای مثال ورزشگاه شهید کاظمی و کارگران برای پرسپولیس و کمپ حجازی برای استقلال است که با توجه به روشن نبودن سند این دو باشگاه و آگاه نبودن عموم قابل استناد نیستند.

از سوی دیگر بدهی استقلال و پرسپولیس بدهی مالیاتی و بدهی بابت ترانسفر بازیکنان دارند که این جزئیات این موضوع نیز مشخص نیست.

مسئله بعدی نداشتن درآمد این دو باشگاه است. در تمامی دنیا بیش از ۸۰ درصد از درآمد باشگاه‌های فوتبالی از طریق طرفداران و بخش تلویزیونی تامین می‌شود.

برای نمونه یوونتوس حدود ۴۸۱ میلیون دلار درآمد در سال مالی گذشته خود شناسایی کرده. ارزش بازار سهام این باشگاه ایتالیایی بیش از یک میلیارد دلار است. ۴۹ درصد از کل درآمد این باشگاه معادل ۲۵۳ میلیون دلار از حق پخش تلویزیونی و رادیویی به دست می‌آید، درآمد اسپانسر و تبلیغات ۱۴۶ میلیون دلار معادل۳۰ درصد از کل درآمد بوده است.

اما استقلال و پرسپولیس تنها بودجه‌های اختصاص یافته توسط وزارت ورزش را خرج می‌کنند و درآمدی ندارند.

گران‌فروشی استقلال و پرسپولیس

حسین قربانزاده، رئیس سازمان خصوصی‌سازی در توییتی نوشت: «طلسم ۲۴ ساله شکست. امروز باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس نزد سازمان بورس ثبت شدند. حرکت به سوی حاکمیت شرکتی مطلوب، شفافیت عملکردی، انضباط مالی و مشارکت مردم و هواداران در این دو باشگاه آغاز شد.»

اما فعالان بورسی نسبت به این عرضه واکنش منفی نشان دادند. عباسعلی حقانی نسب، تحلیلگر اقتصادی در این باره نوشت: «چشم‌انداز پنج ساله سرخابی‌ها را در بورس افشا کنید، تا متهم به گرانفروشی سهم نشوید. برند باید درآمدزا باشد، دامنه‌ نوسان را افزایش دهید تاباعث هیجان کاذب در قالب صف‌های‌ خرید و فروش نشوید یادمان باشد که تغییرات شدید قیمت، بهانه اعمال فشار هواداران سهامدار خواهد بود.»

دیگر کاربران توئیتر نیز نوشتند:

«عرضه غیر شفاف جناب آقای قربانی، خوشحالی ندارد. پیشکسوتان چه گلی بر سر این تیم ها زده اند که الان باید ۵ درصد سهام در عرضه اولیه را بگیرند؟ منابع حاصل از عرضه اولیه نصیب چه کسی میشود؟ چه زمانی مدیریت این دو باشگاه از چنگال دولت خارج میشود؟ بدون وعده و وعید.»

«عرضه بشن کار خوبیه ولی الان احساسی ک به منِ طرفدار و فعال بورس میده اینه که قراره هر باشگاه تقریبا ده میلیون دلار پول از طریق فروشش به مردم بدست بیاره که این فصل رو به سلامت بگذرونن! یعنی قراره هرسال افزایش سرمایه بدن که فقط زیان و حقوق های هر فصل رو مردم بپردازند ؟! جالب نیست»

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک