کرونا؛ گریبانگیر اقتصاد خودرو ایران


هفته گذشته براساس برنامه‌ها باید بزرگ‌ترین نمایشگاه خودرو کشور پس از چند سال تعطیلی در شهر آفتاب برگزار می‌شد، آن‌هم در شرایطی که خودروسازان ایرانی که به نوعی شرکای تجاری  خودروسازان چینی محسوب می‌شوند، یک‌به‌یک محصولی جدید را رونمایی می‌کنند.

به گزارش «اخبار خودرو»،هفته گذشته براساس برنامه‌ها باید بزرگ‌ترین نمایشگاه خودرو کشور پس از چند سال تعطیلی در شهر آفتاب برگزار می‌شد، آن‌هم در شرایطی که خودروسازان ایرانی که به نوعی شرکای تجاری خودروسازان چینی محسوب می‌شوند، یک‌به‌یک محصولی جدید را رونمایی می‌کنند. ولی بار دیگر کرونا و البته با سویه اُمیکرون؛ بزرگ‌ترین گردهمایی خودرویی کشور را به تعطیلی کشاند.
اما تعطیلی نمایشگاه تهران چه تاثیری بر اقتصاد و پیکره صنعت خودرو کشور داشته است؟ آیا شرکت‌های خودروساز را که برای فروش و عرضه محصولات خود در آخرین ماه سال برنامه‌ریزی کرده بودند، با چالش مواجه کرده است یا خیر؟ در پاسخ به این سوال باید گفت به نظر می‌رسد کرونا دوباره بخشی از اقتصاد را نشانه رفته و این‌بار تیرش به سیبل خودروهای تازه‌وارد به بازار اصابت کرده است. برای فعالان صنعت و بازار خودرو کاملا روشن است که شرکت‌های تولیدکننده خودرو برای حضور در نمایشگاه بهمن‌ماه برنامه‌ریزی کرده بودند و به احتمال زیاد قصد فروش و پیش‌فروش در تیراژ نسبتا بالای خودروهای خود را در گام اول عرضه داشته‌اند.
اما چنین اتفاقی رخ نداد و برنامه‌های کلان فروش را نیز به سال آینده موکول کرد. شاید نمایشگاه خودرو تهران فارغ از تمام دستاوردهایی که می‌توانست برای این صنعت داشته باشد، جذب خریداران خودروهای جدید آن‌هم طی چند روز و بدون صرف هزینه‌های تبلیغاتی بود.
اتفاقی که به‌واسطه اوج‌گیری دوباره کرونا در کشور رخ نداد و به نوعی خودروسازان تازه‌کار و با تیراژ پایین را به چالش کشاند. آنچه از تجربیات گذشته به یاد داریم، فروش خودروهای جدید در ایام نمایشگاه با قیمت‌های مناسب‌تر، شرایط آسان‌تر و ادامه عرضه محصول در دوره های بعدی با اندکی افزایش قیمت بوده است. به‌همین دلیل عدم برگزاری نمایشگاه خودرو تهران نیز تمام برنامه‌ریزی‌ها را برهم زد، هم بازار خودرو را در عطش ورود تازه‌واردها باقی گذاشت و همچنین باعث شد پول چندانی به این صنعت تزریق نشود. ازسوی‌دیگر بازار خودرو در شب عید برای خودروهای کارکرده وارداتی تشنه‌تر شد تا به‌رغم سیر نزولی نرخ دلار شاهد چیزی به‌نام کاهش قیمت خودرو و کنترل بازار شب عید نباشیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


امشب ماه صورتی را در آسمان ببنید