کارشناسان روسیه از گلخانه‌های دهاقان اصفهان دیدن می‌کنند


کارشناسان روسیه از گلخانه‌های دهاقان اصفهان دیدن می‌کنند

اصفهان- ایرنا- مدیر جهاد کشاورزی دهاقان اصفهان گفت: کارشناسانی از کشور روسیه بزودی از گلخانه‌های این شهرستان برای بررسی کیفیت محصولات تولیدی آنها دیدن می‌کنند.

احمد تیموری، روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: این گروه کارشناسی از نزدیک کیفیت محصولات تولیدی گلخانه‌های دهاقان و نوع سموم بکار رفته در آنها را آزمایش خواهند کرد.

به گفته وی، این کشور مقصد اصل صادراتی دهاقان است و گلخانه‌داران با توجه به اعلام نیاز بازارهای بزرگ روسیه، به کشت تک محصولی فلفل دلمه‌ای روی آورده‌اند.

مدیر جهاد کشاورزی دهاقان با بیان‌اینکه دلیل سفر روس‌ها به این شهرستان لغو صادرات فلفل دلمه‌ای به کشور یاد شده است، تصریح کرد: پس فرستادن این محصولات، اعتراض گلخانه‎‌داران دهاقانی را بدنبال داشت و زیان زیادی به آنان وارد کرد.

تیموی ادامه داد: صیفی‌جات گلخانه‌ای دهاقان بویژه فلفل دلمه‌ای آن در سال‌های اخیر به کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس و قرقیزستان صادر می‌شد اما صادرات به روسیه سود و بهره بالایی برای گلخانه‌داران این خطه داشت.

وی با اشاره به غیرمُجاز اعلام کردن سموم بکار رفته در محصولات صادر شده از طرف روسیه گفت: آنها چهار نوع سم مورد مصرف در محصول گلخانه‌ای ایران را از نظر فنی غیرمجاز دانستند و به همین سبب اقدام به بازگشت محصولات صادر شده ایرانی کردند.

به گفته مدیر جهاد کشاورزی دهاقان، وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به طرف روس اعلام کرد که سموم استفاده شده برای تولید فلفل دلمه‌ای مُجاز بوده و ایران بر اساس استاندارد کشورهای اروپایی عمل کرده اما روسیه مصرف این نوع سموم را غیرمجاز دانسته است.

تیموری تاکید کرد: سموم ایرانی، تاییدیه اروپایی دارند ولی روسیه آنها را تأیید نکرده و اعلام کرده است که سموم ایرانی باید با آزمایش‌های خودمان مطابقت داشته باشد تا حاضر به خرید محصولات شما باشیم.

وی با تاکید بر جبران ضرر و زیان گلخانه‌داران دهاقانی ابراز امیدواری کرد که با سفر گروه کارشناسی روسیه به دهاقان، مذاکرات و بازدیدها نتیجه خوبی داشته باشد و رونق صادرات محصولات کشاورزی به این خطه بازگردد.

به گزارش ایرنا، ۲۴۵ هکتار گلخانه زیر کشت در دهاقان وجود دارد و ۱۵۰ نفر مُتقاضی هم با کسب پروانه بهره‌برداری منتظر دریافت تسهیلات برای احداث گلخانه در این شهرستان هستند.
سالانه ۲۳ میلیون انواع گل‌های شاخه بریده و ۲۰ هزار تُن محصولات کشاورزی در این گلخانه‌ها تولید و ۷۰ درصد آن به کشورهای آسیا میانه و اروپا صادر می‌شود.

شهرستان دهاقان با ۳۶ هزار جمعیت در ۹۰ کیلومتری جنوب غرب اصفهان واقع شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...