مصائب چپ دست بودن در دنیای راست دست ها


پژوهش ها نشان می دهد که حدود ۱۰ درصد از مردم جهان چپ دست هستند که این میزان...

مصائب چپ دست بودن در دنیای راست دست ها

پژوهش ها نشان می دهد که حدود ۱۰ درصد از مردم جهان چپ دست هستند که این میزان در میان مردان بیشتر از زنان است ولی هنوز دلیل آن آشکار نیست. در واقع، انسان ها تنها گونه های روی کره زمین هستند که دارای دست غالب هستند و از دستانشان متفاوت استفاده می کنند.

به گزارش سیناپرس، برای مدت طولانی تصور می شد که چپ دست بودن نوعی بازتاب یک اختلال عمیق در دوران کودکی است. دکتر جاشوا گودمن (Joshua Goodman) که در مورد دست‌ غالب یا تمایل به استفاده از یک دست تحقیق کرده است، در این رابطه توضیح می ‌دهد که از نظر تاریخی، چپ‌ دست‌ها در معرض تبعیض‌ های قابل توجهی بوده‌اند.

پیشتر اینگونه تصور می‌شد که نویسندگان چپ ‌دست توسط شیطان تسخیر شده‌ اند، و معنای امروزی کلمه شوم را از کلمه sinistra، که در لاتین به معنای چپ است، گرفته اند.

خود کلمه انگلیسی left از واژه انگلیسی قدیم lyft به معنای بیکار، ضعیف یا بی فایده گرفته شده است. واژه فرانسوی چپ نیز به معنای دست و پا چلفتی یا بی دست و پا است. به گزارش سیناپرس، خوشبختانه امروزه می دانیم که این تفسیرها ناصحیح هستند.

در حالی که همیشه فرض بر این بوده است که چپ دست بودن ژنتیکی است، شواهد موجود در این رابطه بسیار اندک است. با این حال، می‌توانیم در مورد راست‌ و چپ‌ها دست ها بگوییم که این تفاوت ‌ها می ‌توانند تا عمق ذهن و مغز گسترش پیدا کنند. در حال حاضر شرایط به گونه ای است که افراد چپ دست در دنیای تبعیض آمیزی زندگی می کنند وهمه چیز برای راست دست ها تنظیم شده است.

مطالعات روان شناسی نیز نشان می دهد بیشتر افراد چیزهای سمت راست خود را با خوب بودن و چیزهای سمت چپ خود را با مفاهیمی مانند غلط و نادرست بودن مرتبط می‌دانند.

در این میان اما برخی مطالعات نشان می دهد چپ دست بودن یک مزیت مناسب در برخی ورزش ها محسوب می شود. به گزارش سیناپرس، بیس بال، بوکس، هاکی، شمشیربازی و تنیس روی میز همگی ورزش هایی هستند که چپ دست ها در بالاترین سطح بیش از حد حضور دارند. به عنوان مثال، در بیسبال، بیش از 50 درصد از بهترین بازیکنان چپ دست هستند. البته وقتی افراد مجبورند در یک رشته ورزشی مانند فوتبال فعالیت کنند، چپ دست بودن مزیت بسیار کمتری دارد.

نکته جالب دیگری که پژهشگران در مطالعات خود دریافتند این است که حدود 95 درصد افراد چپ مغز هستند. به یاد داشته باشید که مغز به بدن متصل است بنابراین سمت چپ مغز، سمت راست بدن را کنترل می کند.

به نظر می رسد مشکلات افراد چپ دست در دنیای راست دست ها منتهی به موارد فوق نبوده و چپ دستی با افزایش خطر درگیر شدن با بیماری های روانی نیز مرتبط است.

مطالعات مختلفی نشان داده است که چپ دست ها بیشتر از ابتلا به بیماری های روانی رنج برده و به طور نامتناسبی در میان بیماران مبتلا به روان پریشی و اسکیزوفرنی حضور دارند. البته باید توجه داشت که این موضوع به معنی وجود مشکلات روانی در بین چپ دست ها نبوده و فقط خطر ابتلا به این مشکلات در افراد چپ دست بیشتر است.

موضوع قابل تامل دیگر این است که نتایج یک مطالعه گسترده در ایالات متحده و بریتانیا نشان می دهد علیرغم این دیدگاه رایج که چپ دست ها به طور طبیعی استعداد بیشتری دارند، این راست دست ها هستند که 10 تا 12 درصد حقوق بالاتری را دریافت می کنند. به گزارش سیناپرس، به باور محققان، دستمزد بالاتر در میان راست دست ها احتمالاً به این دلیل است که آنها به طور متوسط مهارت های شناختی بیشتری نسبت به چپ دست ها دارند.

در خاتمه باید اذعان داشت که چپ دست بودن یا راست دست بودن تفاوتی در ماهیت انسانی و توانمندی های افراد نداشته و نمی تواند ملاکی برای سنجش انسان ها محسوب شود.

مترجم: فاطمه امینی
منبع: spring

هرگونه کپی برداری و انتشار مطالب از خبرگزاری بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد.
لینک کوتاه
نظرات شما .socials{ background-size: 20px auto !important; height: 20px !important; width: 20px !important; margin-right: 0px !important; } .a2a_divider { border-left: 1px solid #000; display: inline; height: 16px; line-height: 16px; margin-left: -2px; margin-right: 10px; position: relative; top: -7px; } .social_linkedin{ background-image: url("https://sinapress.ir/images/linkedin_32.png"); background-repeat: no-repeat; display: inline-block; height: 32px; margin-right: 10px; width: 32px; } .social_balatarin{ background-image: url("https://sinapress.ir/images/balatarin-enlogo.png"); background-repeat: no-repeat; display: inline-block; height: 32px; margin-right: 10px; width: 32px; } .social_cloob{ background-image: url("https://sinapress.ir/images/cloob-logo-share.jpg"); background-repeat: no-repeat; display: inline-block; height: 32px; margin-right: 10px; width: 32px; } .social_afsaran{ background-image: url("https://sinapress.ir/images/ir.afsaran.jpg"); background-repeat: no-repeat; display: inline-block; height: 32px; margin-right: 10px; width: 32px; } .commentsCont .content ul li, .commentReplyPlaceHolder li { background: -moz-linear-gradient(center top , #f6f6f6, #ffffff) repeat scroll 0 0 transparent; border: 1px solid #cccccc; border-radius: 6px; margin-bottom: 5px; } .commentsCont .content ul li .commentinfo, .commentReplyPlaceHolder li .commentinfo { background-color: #eee; border-bottom: 1px solid #ddd; height: 22px; line-height: 19px; padding: 2px 10px; } .commentsCont .senderName, .commentReplyPlaceHolder .senderName { margin-left: 10px; } .commentsCont .dateTime, .commentReplyPlaceHolder .dateTime { color: #666; margin-left: 4px; float:left; } .commentsCont .content ul li .commentBox, .commentReplyPlaceHolder li .commentBox { padding: 10px; } .commentsCont ul { list-style: outside none none; margin: 0; padding: 0; }

نظرات شما

متن *

نام *

ایمیل *

کد امنیتی* مصائب چپ دست بودن در دنیای راست دست ها[کد امنیتی جدید]

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟