مهدوی ارفع: سیاه‌نمایی نسبت به آینده، حربه‌ دشمن است و باید در جهاد تبیین بدان توجه داشت


مهدوی ارفع: سیاه‌نمایی نسبت به آینده، حربه‌ دشمن است و باید در جهاد تبیین بدان توجه داشت

به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری فارس، یکی از اساسی‌ترین حوزه‌های جهاد تبیین، پاسخ به شبهات و ابهاماتی در مورد تاریخ معاصر ایران بالاخص تاریخ انقلاب اسلامی است. این‌که حقیقتاً ایران و جامعه...

به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری فارس، یکی از اساسی‌ترین حوزه‌های جهاد تبیین، پاسخ به شبهات و ابهاماتی در مورد تاریخ معاصر ایران بالاخص تاریخ انقلاب اسلامی است. این‌که حقیقتاً ایران و جامعه ایرانی در این چهل‌ و اندی سال گذشته چه مراحلی را گذرانده و از کجا به کجا رسیده و چه مؤلفه‌های جدیدی وارد فرهنگ و اجتماع ایران شده یکی از اولویت‌هایی است که باید در جهاد تبیین بدان اهتمام جدی و اساسی داشت.

در همین راستا با حمیدرضا مهدوی ارفع، استاد حوزه و دانشگاه و مؤسس نهضت جهانی نهج‌البلاغه‌خوانی گفت‌وگویی داشتیم که مشروح این هم‌کلامی را در ادامه خواهید خواند.

دو مولفه مهم در جهاد تبیین

وی در ابتدا گفت: جهاد تبیین مثل سایر جهاد‌ها دارای دو مؤلفه اصلی است که بدون آن دو هیچ اقدامی در چهارچوب جهاد تبیین نمی‌گنجد؛ اول این‌که محل مورد هدف دشمن را به خوبی و با دقت شناسایی کنیم. در جهاد تبیین هم مثل جهاد نظامی باید توان را در نقطه و موضعی خرج کرد که دشمن دارد به آن‌ حمله می‌کند و آنجا را هدف قرار داده‌ است. دومین مؤلفه اساسی در جهاد تبیین این است که باید با تمام توان و قوا وارد عرصه شد، چرا که جهاد از جَهد و جُهد می‌آید و با توجه به همین معنای لغوی، باید تمام آنچه را که می‌توانیم در میدان ارائه کنیم.

وی افزود: در جهاد تبیین این دو موْلفه مزبور، نصب‌العین و اساس کار قرار دارد. همانطور که رهبری مطرح کردند تمام تلاش دشمن این است که اولا نقصان و کاستی‌های کشور را برجسته سازد و در وهله بعدی، علت این مشکلات را تفکر انقلابی نظام اسلامی معرفی کند. در همین راستاست که باید با سازماندهی منسجم و با توزیع نفرات در جبهه‌های مختلف و داشتن ایده و روایت دست به جهاد تبیین زد.

کارآمدی با شاخص‌های بومی ملاک است

مهدوی ارفع در ادامه بیان کرد: یکی از موضوعاتی که در جهاد تبیین باید طرح شود، کارآمدی نظام اسلامی و انقلاب است. مقوله کارآمدی از آن دست موضوعاتی است که در دهه اخیر به شدت پرکاربرد شده و ما باید با بومی‌سازی این تعریف و ارائه شاخص‌های داخلی برای سنجش کارآمدی، مسأله توسعه و پیشرفت را برای مردم جا بیندازیم. خیلی از شاخصه‌های موجود در این راستا با توجه به ارزش‌های غربی است و آن‌ها با ارائه نتایجی که با این شاخصه‌ها می‌گیرند سایر کشور‌ها را دچار یک دوگانگی و کشمکش داخلی می‌کنند.

وی افزود: که با همان ارزش‌ها و خط‌کشی‌های غربی نیز ایران با تأکید بر مدیریت انقلابی توانسته‌ است به دستاورد‌های قابل توجهی برسد. صندوق جهانی پول در گزارش اخیر خود صراحتاً بیان کرد که سال آینده سال درخشش اقتصاد ایران است.

مردم در کشور چه کاره‌اند؟

مهدوی ارفع درباره جایگاه مردم و نقش‌آفرینی آنان در این مدت چهل ساله انقلاب گفت: موضوع نقش مردم در امور سیاسی و جایگاه آنان در سالیانی که گذشت، باید مورد تبیین قرار بگیرد. تلاش دشمن بر آن است که چنین القا کند مردم در حاکمیت سیاسی ایران هیچ نقشی نداشته‌اند و به نظرات آنان هیچ‌موقع توجه نشده است. ایجاد یک جو رسانه‌ای که بر طبل دوگانگی مردم و حکومت بزند، از اول انقلاب وجود داشت؛ اما در این سال‌ها به نقطه قوت و اوج خود رسیده‌ است. در همین راستا و درباره همین موضوع است که حضرت آقا در سخنرانی‌های مختلف خود همیشه به جایگاه مردم و مقایسه نقش آنان در قبل و بعد از انقلاب توجه دارند و آن را بیان می‌کنند.

او ادامه داد: متأسفانه برخی اندیشه‌های روشنفکرمآبانه که در ساحت سیاست آن‌ها را با اصلاح‌طلبی می‌شناسیم با ارائه برخی مفاهیم که در ظاهر دموکراتیک است، خواستار یک دوگانگی عظیم بین مردم و حاکمیت بوده‌اند. به طور مثال وقتی در دولت اصلاحات مسأله تشکل‌های مردم‌نهاد قوت گرفت، راه به جایی رفت که آن‌ها بیش از این که به سازما‌ن‌های مستقل مردمی تفسیر و معنا شوند به سازمان‌های ضد حکومتی تلقی می‌شدند. در این برهه کار تا جایی پیش‌رفت که پیش‌ذهن مردم این بود ما یک حاکمیت داریم و در مقابل آن باید مردم را متشکل کرد تا حق را هر جور که هست از حکومت بگیرند.

وی افزود: ایجاد این تفکر که اصلا و ابدا مسئولین به فکر مردم نیستند و خود جامعه با چنگ و دندان باید حق را به دست گیرد از همین طیف ایجاد شد و ثمره نه چندان مبارکش، اغتشاشاتی بود که کشور را در بحران‌های مخرب وارد کرد. این را هم باید افزود ناکارآمدی مدیریتی این قشر در سیاست و اداره جامعه هم به پیشبرد این تفکر تفرقه‌آور کمک کرد.

مهدوی بیان کرد: سیاه‌نمایی نسبت به افق آینده یکی دیگر از حربه‌های دشمن است که باید در جهاد تبیین بدان توجه و دقت داشت. این تفکر که هرچه کار و تلاش کرد، نمی‌توان به اهداف رسید ما را از کنشگری فعالمان باز‌می‌دارد و همین موضوع در ادامه ما را به کل از آینده پیش‌رو نا امید کرده و به ورطه انفعال می‌کشاند.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟