سویه جدید کرونا و این بار درگیری زنان باردار و اطفال


رییس بخش بیماری‌های عفونی بیمارستان ولیعصر (عج) بیرجند گفت: سوش اُمیکرون را در زنان باردار، اطفال و نوجوانان و برخی افراد بالغ که واکسیناسیون را انجام نداده‌اند، شاهد هستیم و بیماری در این افراد با شدت بیشتری نشان داده...

رییس بخش بیماری‌های عفونی بیمارستان ولیعصر (عج) بیرجند گفت: سوش اُمیکرون را در زنان باردار، اطفال و نوجوانان و برخی افراد بالغ که واکسیناسیون را انجام نداده‌اند، شاهد هستیم و بیماری در این افراد با شدت بیشتری نشان داده می‌شود.
به گزارش ایسنا، مسعود ضیایی، یکشنبه شب یکم اسفند به رسانه‌ها گفت: بستری بیماران کرونایی و بدحال در این بیمارستان روند صعودی دارد و ابتلا به اُمیکرون در افرادی که واکسن نزده‌اند، بیشتر است؛ در حال حاضر به علت شدت واگیری این سوش کرونا، تمامی بخش‌های بیمارستان ولیعصر (عج) بیرجند تکمیل شده است.
وی با بیان اینکه در بخش مراقبت‌های ویژه و سایر بخش‌ها بسیاری از بیماران بدحال و سن بالا با مشکلات متعدد بستری هستند، یادآور شد: متاسفانه برخی افراد، اُمیکرون را دست کم می‌گیرند در حالی که ابتلا به اُمیکرون در افرادی که واکسن نزده‌اند، بیشتر است.
رییس بخش بیماری‌های عفونی بیمارستان ولیعصر (عج) ادامه داد: این سوش را ما در زنان باردار، اطفال و نوجوانان و برخی افراد بالغ که واکسیناسیون را انجام نداده‌اند، شاهد هستیم و بیماری در این افراد با شدت بیشتری نشان داده می‌شود.
متخصص بیماری‌های عفونی با تاکید بر اهمیت تکمیل واکسیناسیون کرونا، خاطرنشان کرد: برخی موارد کرونا خفیف و گذرا هستند ولی افرادی که دارای بیماری‌هایی از جمله فشارخون، دیابت، چاقی و سرطان هستند و داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی را مصرف می‌کنند و یا افرادی که واکسن دریافت نکرده‌ یا باردار هستند، باید کرونا را جدی بگیرند.
وی با بیان اینکه نباید فقط به میزان سطح اکسیژن خون توجه کرد، ادامه داد: در افرادی که جوان هستند شاید میزان اکسیژن خون نرمال باشد ولی ممکن است دچار درگیری ریه شده باشند.
ضیایی اضافه کرد: علائمی مانند احساس نفس تنگی، قطع نشدن تب‌، خلط خونی و سرفه‌های خلط‌دار شدید نشان از درگیری دستگاه تنفسی تحتانی و ریه دارد که شاید نیاز به انجام سی تی اسکن و سایر اقدامات درمانی باشد.
وی با توصیه به مصرف کافی مایعات، یادآور شد: در برخی افراد با توجه به توصیه برای مصرف بیشتر مایعات، این اقدام ممکن است باعث بروز رفلاکس و برگشت محتویات معده به داخل مری، سرفه و سوزش مری و گلو می‌شود.
رییس بخش بیماری‌های عفونی بیمارستان ولیعصر (عج) بیرجند، ادامه داد: افراد برای گلودرد نیاز به مصرف آنتی بیوتیک ندارند و بسیاری از محلول‌های شست و شو از جمله سرم شست و شو نرمال سالین، داروهای مسکن، مایعات گرم و استراحت می‌تواند به بهبود مبتلایان کمک کند.
وی با بیان اینکه اطفال اغلب دچار کرونای خفیف می‌شوند، یادآور شد: علائم کرونا در کودکان بعد از دو یا سه روز با مصرف استامینوفن، بروفن یا شربت ضدسرفه قطع می‌شود اما تب‌های طولانی، نفس‌های تند، خواب‌آلودگی و مشاهده لب‌های کبود و تشنج کودک جزء علائم هشدار است که باید مراجعه و پیگیری شود.
ضیایی با اشاره به اینکه کودکان می‌توانند انتقال‌دهنده کرونا باشند، افزود: دوره اصلی انتقال اُمیکرون پنج روز است و افراد مبتلا می‌توانند بعد از این مدت با استفاده از دو ماسک از دو جنس مناسب و متفاوت در محل کار خود حاضر شوند اما دوره انتقال بیماری تا ۱۰ روز می‌تواند ادامه داشته باشد.
وی تاکید کرد: البته اگر بعد از پنج روز بیمار دچار تب شده و علائم تنفسی شدید داشته باشد، باید از حضور در محل کار پرهیز کند؛ اگر تست کرونای فردی در خانواده‌ای مثبت شد، نیاز به انجام تست در بقیه افراد نیست و سایر اعضای خانواده می‌توانند مثبت باشند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی