خودروی LMDh پورشه تست بارسلونا را با موفقیت گذراند
پورشه برای شرکت در مسابقات WEC (قهرمانی استقامت جهان) سال 2023 خودرویی را در کلاس LMDh آماده کرده بود؛ این خودرو اخیرا نخستین تست خودرو را در پیست بارسلونا با موفقیت به پایان رساند. تصاویری که در زیر مشاهده خواهید کرد، خودروی تیم «پورشه پسنکی موتوراسپرت» است که برای تطبیق با قوانین جدید WEC درحال … The post خودروی LMDh پورشه تست بارسلونا را با...
پورشه برای شرکت در مسابقات WEC (قهرمانی استقامت جهان) سال ۲۰۲۳ خودرویی را در کلاس LMDh آماده کرده بود؛ این خودرو اخیرا نخستین تست خودرو را در پیست بارسلونا با موفقیت به پایان رساند. تصاویری که در زیر مشاهده خواهید کرد، خودروی تیم «پورشه پسنکی موتوراسپرت» است که برای تطبیق با قوانین جدید WEC درحال توسعه و بهبود است.
پورشه تنها خودروساز مشهور این رقابتها نیست؛ برنده لمان دو سال اخیر یعنی تویوتا، آئودی، پژو، SCG (گلیکنهاوس) از دیگر شرکتکنندگان این مسابقات در سال ۲۰۲۳ هستند.
پورشه به بالاترین سطح مسابقات خودرویی باز میگردد
پورشه به این دلیل کلاس LMDh را برای حضور در رقابتهای WEC انتخاب کرده تا خودرویش به خودروهای گروه GTP مسابقات قهرمانی IMSA نزدیک باشد. قرار شده است تا تیم مسابقهدهنده پورشه پنسکی تماما از سوی کارخانه پشتیبانی شود. تیم توسعه این کمپانی آلمانی در تلاش است تا خودروی مسابقاتی خود را علاوهبر تیم اصلی، برای مشتریان دیگر نیز آماده کند تا امکان فروش خودرو به سایر تیمها را نیز داشته باشد.
خودروسازی پورشه برخلاف آئودی، تا زمانی که فرایند توسعه و بهبود خودرو LMDh تمام شود، به مسابقات فرمولا E متعهد میماند. حضور این شرکت در این کلاس از سری مسابقات قهرمانی استقامت باعث میشود تا ضمن بهرهگیری از دانش پیشین خود در زمینه تولید خودروهای هیبریدی جادهای و ابرخودروهای سری LMP1، به توسعه خودرویی هرچه بهتر بپردازد.
موتور V8
مسابقهدهنده پورشه در مسابقات ۲۰۲۳ همانند سایر رقبا به شاسی خودروهای LMP2 مجهز خواهد بود. گویا خودروسازان برای تهیه این شاسی تنها مجاز به تهیه آن از یکی از چهار تولیدکننده تاییدشده توسط WEC هستند. مسابقهدهندگان برخلاف شاسی، در زمینه طراحی بیرونی و انتخاب موتور محدودیت چندانی ندارند و میتوانند خودروهای منحصربهفرد خود را تحت قوانین LMDh توسعه دهند. پورشه در کنار انتشار تصاویر تست خودروهای LMDh خود اعلام کرده که این دستگاه به موتوری بایتوربو V8 مجهز خواهد شد.
«توماس لادنباخ»، معاون اول «پورشه موتوراسپرت» میگوید:
ما برای انتخاب موتور نمونه اولیه LMDh خود تحت فشار بودیم؛ چراکه رنج محصولات قابل ارائه با این واحد زیاد بود. تصمیم گرفتیم که V8 تویینتوربو را انتخاب کنیم. این موتور بهترین ترکیب میان عملکرد بالا، وزن و قیمت را ارائه میکند. شروع نخستین گام تست و توسعه این خودرو برای ما حرکت بزرگی بهشمار میآید.
پورشه تاکید دارد که موتور V8 خود را بهشکل همهجانبه برای سازگاری با قوانین WEC و حضور در مسابقات، تقویت و آماده میکند. این شرکت اشاره دارد که این موتور، درحقیقت همان نسخه بهروزشده و توسعهیافته موتور ۴ لیتری V8 تویینتوربو موجود در مدلهای پانامرا و کاین است. جالب است بدانید که آئودی نیز در سالهای گذشته برای ساخت ابرخودروی LMP1، از قطعات بهبودیافته موجود در سوپرخودروهای جادهای خود استفاده کرد.
برخی قوانین LMDh
براساس قوانین این دوره از مسابقات، قدرت خروجی گروه LMDh باید بین ۶۴۳ تا ۶۹۷ اسب بخار انگلیسی (bhp) باشد. این گستره از قدرت به تیمها اجاره میدهد تا خودروهای خود را بهگونهای تنظیم کنند که میان تمام شرکتکنندگان هرکلاس نوعی تساوی و تعادل برقرار باشد. تمام موتورها با دور ۱۰,۰۰۰rpm محدود شدهاند و باید حداقل ۱۸۰ کیلوگرم وزن داشته باشند. این ۱۸۰ کیلوگرم شامل سیستم هوارسانی، مجموعه اگزوز و اجزای خنککننده موتور نیز میشود. خودروها درطول این فصل از مسابقه برای استفاده از پکیجهای آیرودینامیکی، محدود به انتخاب تنها یک مورد هستند و تا انتهای مسابقات نمیتوانند آن را تغییر دهند.
رقابت نفسگیر خواهد بود
درحالیکه پورشه برای رقابت در کنار کادیلاک، آئودی و… حاضر میشود، شرکتهای تویوتا، پژو و SCG برای رقابت در گروه LMH پیشرو آماده هستند. ابرخودروهای تویوتا و SCG برای فصل ۲۰۲۰-۲۰۲۱ رونمایی شده بودند و پژو نیز اخیرا مراحل نهایی توسعه ابرخودروی بدون بالچه خود را به اتمام رسانده است. با تغییرات مثبت جدید که ساختار مسابقات را دگرگون میکند، احتمالا میتوان منتظر عصری طلایی برای WEC بود. آیا پورشه میتواند بار دیگر همانند ۱۹ قهرمانی پیشین خود در مشهورترین رقابت خودرویی جهان، مسابقه ۲۴ ساعتی لمان، به رتبه یکم در ردهبندی خود دست یابد؟! باید منتظر ماند و نظارهگر بود.