کنترل علائم سندروم قاعدگی


شاید نام سندروم پیش از قاعدگی را شنیده باشید. طبق آمار ارائه شده حدودا 75٪ از زنان هر ماه حداقل یک نشانه از سندرم پیش از قاعدگی (PMS) را تجربه می کنند,کنترل علائم سندروم قاعدگی




کنترل علائم سندروم قاعدگی

کنترل علائم سندروم قاعدگی

شاید نام سندروم پیش از قاعدگی را شنیده باشید. طبق آمار ارائه شده حدودا ۷۵٪ از زنان هر ماه حداقل یک نشانه از سندرم پیش از قاعدگی (PMS) را تجربه می کنند. طبق تحقیقات انجام شده بروز این علائم اغلب در اواخر دهه دوم و اواسط دهه چهارم در زندگی زنان پدیدار می شود. بسیاری از زنان، مبتلا به این سندروم هستند، اما گاه از آن بی‌خبرند. این سندروم در برخی موارد، خفیف است و مشکل جدی ایجاد نمی‌کند، در حالی‌ که در بسیاری از موارد شدید است و جدی است و همچنین می‌تواند زندگی روزمره‌ یک زن را با اختلالات جدی رو به رو نماید. دلایل بروز سندروم قاعدگی چیست و چگونه می توان آن را کنترل کرد؟ آیا درمان قطعی برای آن وجود دارد؟ برای کسب اطلاعات بیشتر با ادامه مقاله با ما همراه باشید.

سندرم قاعدگی چیست؟

بسیاری از خانم ‌ها از یک هفته تا چند روز قبل از رخ دادن قاعدگی درگیر حالاتی مانند بی‌حوصلگی، کاهش آستانه تحمل، پرخاشگری، اختلال در خواب، دل ‌درد، کمر درد و افزایش بروز جوش در صورت و پشت کمر می‌شوند، به این اختلالات پیش از قاعدگی که معمولا هر ماه اتفاق می‌افتند، سندروم پیش از قاعدگی یا PMS گفته می شود. خانم‌ ها در هر سنی که باشند، می‌توانند دچار این اختلال یا (PMS) شوند ولی به ‌طور کلی، ابتلا به این سندرم در سنین ۳۰ تا ۴۰ سالگی بیشتر رایج است.

علت بروز سندرم قاعدگی

علت ایجاد این سندرم مشخص نیست همان طور که درمان قطعی برای آن وجود ندارد. از دیدگاه طب ‌پزشکی و همچنین طب سنتی، خانم هایی که دچار سردی و خشکی مزاج هستند، بیشتر به این اختلال دچار می شوند و با ابتلا به آن، سردی مزاج آن ها تشدید می شود، لازم به ذکر است این سندرم با تغییر در میزان هورمون ها در هفته قبل از شروع قاعدگی ارتباط دارد. مهم ترین عوامل بروز سندروم قاعدگی عبارتند از:

رژیم غذایی نامناسب

استرس

سموم محیطی

عوامل ارثی و ژنتیکی

علائم سندرم پیش از قاعدگی

PMS با انواع مختلفی از علائم جسمی و روحی همراه است. رایج ترین علائم سندروم قاعدگی به شرح زیر می باشد:

نفخ شکم

اختلال در خواب شبانه

سر درد

نوسانات در خلق و خو

تحریک پذیری

افزایش اشتها و میل به خوردن غذاهای شور یا شیرین

درد شکم

یبوست

آکنه

درد در ناحیه سینه

افزایش وزن

احساس درد و خستگی در عضلات و مفاصل بدن

توصیه های مهم در کنترل سندروم قاعدگی

کنترل علائم سندروم قاعدگی

با در نظر داشتن نکات زیر تا حد زیادی می توان علائم سندروم قاعدگی را بهبود بخشید، در ادامه به معرفی و یادآوری مهم ترین نکات برای کم تر مواجه شدن با علائم سندروم قاعدگی می پردازیم.

1.اولین نکته در خصوص داشتن تغذیه ای سالم و سرشار از ویتامین ها و مواد مغذی است. دقت داشته باشید که از هیچ کدام از مواد مغذی در دوران قبل از قاعدگی و حتی در حین و پس از قاعدگی غافل نشوید.

2.داشتن خواب کافی و منظم از دیگر نکاتی است که توجه به آن بسیار مهم است و در کاهش علائم سندروم قاعدگی بسیار ضروری می باشد.

3.داشتن حمام های طولانی و شنا قبل از ایجاد علائم سندروم قاعدگی توصیه نمی شود.

4.از داشتن رژیم غذایی که حاوی مواد غذایی با طبع سرد باشد جددا خودداری نمایید و سعی کنید مواد غذایی با طبع گرم را در این دوران بیشتر مصرف نمایید.

5.توصیه می شود در این دوران از دمنوش های آرام بخش بیشتر استفاده نمایید.

6.از مصرف غذاهایی مانند گوشت گاو، سوسیس، کالباس، غذاهای کنسروی، نوشابه، قارچ، عدس، بادمجان، ترشیجات پرهیز نمایید.

7.از شست وشو و استحمام با آب سرد در زمان قاعدگی تا حدامکان خودداری نمایید.

8. مصرف نمک خود را در دوران پیش از قاعدگی محدود کنید.

9.از مصرف غذاهای فرآوری شده و چرب و همچنین قندهای مصنوعی پرهیز نمایید.

10.از مصرف دخانیات و به ویژه سیگار کشیدن در این دوران بپرهیزید.

11.مدیتیشن کنید.

12.از مصرف نوشیدنی های کافئین دار و الکلی بپرهیزید.

13.فیبر بیشتری را در رژیم غذایی خود قرار دهید زیرا این ماده باعث پاکسازی روده از استروژن می شود.

14.ورزش کنید.

درمان سندروم پیش از قاعدگی در طب سنتی

هیچ درمان قطعی برای PMS وجود ندارد، اما شما می توانید از برخی از روش های طبیعی که ذکر شد، برای کنترل سندرم پیش از قاعدگی استفاده نمایید. اگر علائم شما شدیدتر است و فعالیت های روزمره شما را مختل می کند، توصیه می شود حتما به پزشک مراجعه نماییدبه علاوه با استفاده از گیاهان دارویی که در طب سنتی پیشنهاد می شود می توان تا حد زیادی این اختلال را کنترل نمود. برخی از تاثیرگذارترین دمنوش های گیاهی که در طب سنتی پیشنهاد می شود، به شرح زیر است:

دمنوش زنجبیل دمنوش بهار نارنج دمنوش گیاه ۵ انگشت دمنوش گل قاصدک دمنوش اسطوخودوس دمنوش دارچین امیدواریم با ارائه این مقاله اطلاعات لازم و کافی در اختیار شما عزیزان قرار داده باشیم.

این مطلب در تاریخ دوشنبه 2 اسفند 1400منتشر شده است
اشتراک گذاری مطلب
کنترل علائم سندروم قاعدگی کنترل علائم سندروم قاعدگی کنترل علائم سندروم قاعدگی
امتیاز:4.8
دسته بندی
مقالات پزشکی و بهداشتی
تعداد بازدید
22





نظر شما در مورد مطلب کنترل علائم سندروم قاعدگی چیست
:نام
:ایمیل
نظر شما
عدد بالا چند است؟ ثبت نظر


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا