مصرف سبزیجات تاثیری بر سلامت قلب دارد؟


مصرف سبزیجات تاثیری بر سلامت قلب دارد؟

به گزارش بهداشت نیوز، (http://www.behdshtnews.ir) این که مصرف سبزیجات ممکن است خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش دهد، در نگاه اول قابل قبول به نظر می رسد، زیرا مواد تشکیل دهنده آن ها مانند کاروتنوئیدها...

به گزارش بهداشت نیوز، این که مصرف سبزیجات ممکن است خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش دهد، در نگاه اول قابل قبول به نظر می رسد، زیرا مواد تشکیل دهنده آن ها مانند کاروتنوئیدها و آلفا توکوفرول دارای خواصی هستند که می توانند در برابر بیماری های فوق از بدن محافظت کنند. اما تاکنون، شواهد موجود در این زمینه، اطلاعات متناقضی را گزارش کرده اند.

همین موضوع سبب شد تا دانشمندان دپارتمان سلامت جمعیت نافیلد در دانشگاه آکسفورد انگلستان با همکاری دانشگاه چینی هنگ کنگ و دانشگاه بریستول، یک مطالعه قوی را در مقیاسی بزرگ انجام دهند تا مصرف بیشتر سبزیجات پخته یا نپخته را بر بروز بیماری های قلبی عروقی بررسی کنند.

نتایج به دست آمده از این مطالعه که با استفاده از داده های نزدیک به 400 هزار نفر انجام شده نشان می‌دهند که مصرف این مواد غذایی طبیعی، بعید است بر خطر بیماری های قلبی عروقی تأثیر قابل توجهی بگذارد.

در این تحقیق همچنین توضیح داده شده که چگونه عوامل مخدوش کننده ممکن است یافته های مثبت قبلی را در این باره توضیح دهند.

این محققان برای انجام پژوهش خود، از داده های بیوبانک بریتانیا به عنوان یک مطالعه آینده‌نگر در مقیاس بزرگ استفاده کرده اند که در صدد است از نقش ژنتیک و محیط در ایجاد شایع‌ترین و تهدیدکننده‌ترین بیماری‌ها پرده بردارد.

در این تحقیق نشان داده شد که عوامل مخدوش کننده احتمالی در حوزه های مختلف اجتماعی-اقتصادی، تغذیه ای، بهداشتی و پزشکی، چگونه قبلا توانسته اند بر یافته های دانشمندانی که بر موثر بودن رژیم غذایی سبزیجات بر کاهش ابتلا به بیماری های قلبی عروقی تاکید کرده بودند، تاثیر بگذارند.

به گفته آن ها، کنترل این عوامل مخدوش کننده، قدرت تحلیل های قبلی را در این خصوص تا بیش از 80 درصد کاهش داد که نشان می‌دهد نمی توان آن ها را قابل اتکا دانست.

مجریان این تحقیق، با این حال ضمن انتشار نتایج پژوهشی خود در نشریه Frontiers in Nutrition، داشتن یک رژیم غذایی متعادل و حفظ وزن سالم را به عنوان بخش مهمی از تاکتیک های حفظ سلامت و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مهم از جمله برخی سرطان‌ها عنوان کرده اند.

منبع: سینا پرس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


معشوق