مردان مراقب این سرطان بی علامت باشند!


یک متخصص ارولوژی از سرطان پروستات به عنوان یکی از شایع ترین انواع سرطان در مردان یاد کرد و گفت: متاسفانه این نوع سرطان در عمده موارد بدون علامت است.

آفتاب‌‌نیوز :

دکتر محمودرضا مرادی به مناسبت هفته سلامت مردان (اول تا هفتم اسفند) در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به شیوع بالای سرطان پروستات در مردان نسبت به انواع دیگر سرطان، گفت: پروستات غده ای مخروطی شکل مابین مثانه و مجرای ادرار است و مجرای ادرار از درون آن عبور می کند.

وی افزود: همچنین این غده محل تولید قسمتی از مواد منی است و غده ای مهم در سیستم تولید مثل مردان محسوب می شود.

مرادی گفت: گرفتار شدن این غده به سرطان عمدتا در سنین بالای 50 سال رخ می دهد و در بیشتر موارد هم متاسفانه بدون علامت است.

وی افزود: بدون علامت بودن این سرطان در حالی است که اگر به موقع و زودهنگام تشخیص داده شود، تقریبا درمان کامل و مطلوبی برای آن وجود دارد.

این متخصص جراحی کلیه، مجاری ادراری و تناسلی (ارولوژی) گفت: در همین راستا توصیه می شود مردان بالای 50 سال و نیز مردان بالای 40 سال که سابقه خانوادگی ابتلا به این نوع سرطان را دارند حتما نسبت به انجام غربالگری سالانه این نوع سرطان اقدام کنند.

مرادی گفت: مراحل غربالگری این نوع سرطان شامل انجام معاینه فیزیکی و پس از آن انجام آزمایش خون است.

این متخصص ارولوژی خاطرنشان کرد: در برخی مردان امکان وجود برخی علائم جهت تشخیص این نوع سرطان وجود دارد که از جمله آن علائم انسدادی مانند تخلیه بافشار ادارار، تخلیه کند ادرار و یا عدم تخلیه ادرار و نیز برخی علائم مانند تکرر یا سوزش ادرار است.

وی افزود: این علائم در مراحل ابتدایی ابتلا در برخی موارد مشاهده می شود، اما با پیشرفت سرطان علائم اصلی آن خود را در بیماران نشان می دهد که از جمله آن علائمی مانند کم خونی، ضعف، بی حالی و حتی نارسایی کلیوی است.

مرادی گفت: اگر سرطان به بخش های دیگر بدن سرایت کرده باشد، علائم دیگر مانند دردهای استخوانی هم در بیمار مشاهده می شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به وجود درمان های مناسب برای درمان این نوع سرطان گفت: در صورتی که سرطان پروستات جای دیگر بدن را درگیر نکرده و سن بیمار هم در حد تحمل عمل جراحی باشد، پروستات و کیسه منی از بدن بیمار خارج می شود.

وی افزود: برداشتن پروستات با توجه به اینکه این نوع سرطان عمدتا در مردان مسن است شاید در باروری مردان اهمیت چندانی نداشته باشد، اما ممکن است در عملکرد جنسی آنها تاثیرگذار باشد.

این متخصص جراحی کلیه، مجاری ادراری و تناسلی خاطرنشان کرد: در مراحل پیشرفته تر بیماری که سرطان به بافت های نزدیک سرایت کرده، رادیوتراپی تجویز می شود و اگر سرطان ارگان های دوردست را هم درگیر کرده باشد از هورمون تراپی استفاده می شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس عجیبی که منوچهر هادی از دخترش موقع سال تحویل رو کرد+ عکس