داشتن جامعه ای قرآنی با نهادینه شدن فعالیت های قرآنی در ارگانها/ کمبود بودجه با عدم پیشرفت قرآن مرتبط است


داشتن جامعه ای قرآنی با نهادینه شدن فعالیت های قرآنی در ارگانها/ کمبود بودجه با عدم پیشرفت قرآن مرتبط است

زویدات گفت: نهادینه شدن فعالیت های قرآنی در ارگان ها به داشتن جامعه ای قرآن محور کم می کند؛ باید فعالیت هایی که در رابطه با قرآن انجام می‌شود در نهایت به عمل به قرآن منجر می شود.

خبرگزاری شبستان؛‌گروه قرآن و معارف: قرآن کریم به دلیل هدایتگری به استوارترین راه و عترت طاهرین(ع) به دلیل نصب پروردگار و وابستگی علم ایشان به علم الهی، راهنمای بشر در حکمت نظری و حکمت عملی‌ هستند. التزام به آموزه‌های وحیانی قرآن و عترت چون ناظر به فطرت انسانی نیز هست، نه تنها به دلیل تعبّد، بلکه به دلیل عقل، تضمین‌کنندة سعادت دنیا و آخرت است. تجربة بشری نشان داده است که التزام به فرهنگی که اولیای دین(ع) معصومانه دریافت، ابلاغ و اجرا کرده‌اند، چیزی جز خیر و سعادت انسان به ارمغان نیاورده است. گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان در گفت و گو با جامعه قرآنی در صدد است به تشریح راهکارهای این قشر از جامعه در گسترش مفاهیم آیات نورانی قرآن در جامعه بپردازد.

شجاع زویدات» جوان ۳۴ ساله خوزستانی و حافظ کل قرآن است که ابتدای هر آیه‌ای را تلاوت کنید، دنبالة آن را می‌خواند. ضمن آنکه اگر به یکی از موضوعات قرآنی هم اشاره شود، آیه‌اش را تلاوت می‌کند. حتی قادر است بگوید که این آیه در چه صفحه‌ای و حتی در کدام قسمت صفحه قرآن کریم نوشته شده است. به همین اعتبار است که ایشان در مسابقات مختلف کشور از جمله ارتش جمهوری اسلامی ایران، دارالقرآن بسیج، دانش‌آموزان برگزیده سراسر کشور، دانشجویان و دانشگاهیان سراسر کشور، مسابقات ملی دانشجویان، سازمان دارالقرآن کریم، سازمان بنادر و دریانوردی، سازمان مناطق آزاد و تجاری و صنعتی، سازمان بسیج دانش‌آموزی، جامعه القرآن کریم، سازمان اوقاف و امور خیریه و... خیلی از مسابقات استانی و شهرستانی شرکت کرده و حائز رتبة ممتاز شده است. شجاع زویدات لیسانس و فوق لیسانس حقوق بین الملل و دانشجوی دکترای تخصصی حقوق بین الملل است. در ادامه مشروح گفت و گوی خبرگزاری شبستان با این حافظ قرآن را می خوانید:

داشتن جامعه ای قرآنی با نهادینه شدن فعالیت های قرآنی در ارگانها/ کمبود بودجه با عدم پیشرفت قرآن مرتبط است

چطور شد که به قرآن روی آوردید و مشوق شما در این راه چه کسانی بودند آیا فرد دیگری هم در خانواده حافظ قرآن دارید؟

پدر و مادر من علاقه زیادی به قرآن داشتند و به همین خاطر مشوق اصلی من نیز در حفظ قرآن بودند و باعث پیشرفت من در این راه شدند؛ همچنین اساتید قرآنی خوبی هم داشتم که مرا در این مسیر هدایت کردند؛ بله خواهرم نیزچند جزء قرآن را حفظ دارد.

در چه سال و چه سنی حفظ قرآن را به طور جدی آغاز کردید وتوضیحی درباره مسابقات مختلف استانی و کشوری و عناوینی که کسب کرده اید بفرمایید.

از سال ۱۳۷۵ که 9 سال سن داشتم به طور جدی حفظ قرآن را آغاز کردم و در مسابقات مختلف استانی و کشوری شرکت داشتم؛ مقام های دوم و سوم در مسابقات کشوری، دانش آموزی و بسیج را بدست آوردم و مقامهای اول و دوم در مسابقات سازمان اوقاف در استان خوزستان را کسب نمودم. در مهر ماه ۸۲ به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران به سرزمین وحی دعوت شدم

در مهر ماه ۸۲ به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران به همراه دیگر نمایندگان اعزامی در مسابقات بین المللی قرآن کریم به سرزمین وحی دعوت شدم که در این مسابقات رتبه ششم را کسب کردم و در سال ۸۸ در بیست و ششمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم در رشته حفظ کل به لطف خدا نفر اول شدم.

از محضر کدام اساتید بهره مند شدید؟

استاد حسین ناصری، استاد حسینی، استاد عدنان موسوی، استاد سید کریم موسوی؛ استاد دکترحاج مهدی دغاغله و دیگر اساتید بین المللی مانند استاد شهیدی پور بهره مند بودم.

فعالیت های قرآنی در شهر و استان شما چطور است؟

متاسفانه به دلیل کمبود بودجه و همچنین عدم اهتمام برخی از مسئولین قرآنی کم کاریهایی در زمینه قرآن کریم به وجود می آید مشکل اصلی ما در منطقه این است که گاهی اوقات که تغییراتی در برخی از مدیریت ها ایجاد می شود مدیریت جدید مثل مدیر قبل علاقه و اشتیاقی به پیشرفت های قرآنی در استان ندارد همین امر باعث می شود قرآن نتواند مراتب بالا را طی کند؛ البته به عکس این موضوع هم گاهی اوقات پیش می آید.

چه انتظاراتی از مسئولین قرآنی دارید؟

نکته اول اینکه مسئولین محترم فعالیت های قرآنی را در تمام ارگان ها نهادینه کنند؛ خصوصا ارگانهایی که وظیفه اصلی آن ها مسائل دینی و فعالیت‌های قرآنی می باشد. به عنوان مثال ما اینجا در منطقه آزاد اروند، که قبل از این یک معاون فرهنگی،اجتماعی،گردشگری داشت و ایشان، فردی علاقه مند به قرآن و پیشرفت قرآن بود در زمان این معاون، منطقه آزاد طی چند سال پشت سر هم در فعالیت های قرآنی در کل کشور اول شد، اما متاسفانه بعد از ایشان فردی آمد که کلاً همه چیز به هم ریخت و به حالت جمود و بی روح تبدیل شد و متاسفانه فعالیت های قرآنی دیگر در منطقه دیده نمی شود.

به نظر شما باید چه کارهایی انجام داد تا جوانان علاقمند به حفظ قرآن شوند؟

بنظرم مسابقات در رشته های مختلف باید بیشتر برگزار گردد وهمچنین تشویق و تکریم زیاد از قهرمانان قرآنی به عمل آید و بیشتر در مورد این امر بحث و گفتگو شود، انشالله که علاقه جوانان به این امر مقدس دو چندان خواهد شد؛ در زمان نوجوانی من به خاطراینکه در مسابقات ازافرادی که مقام کسب می کردند، بسیار صحبت و تکریم میشد، من علاقه به حفظ قرآن پیدا کردم.

در پایان اگر نکته یا موردی برای مخاطبین ما مد نظر دارید و تمایل به بیان آن دارید بفرمایید.

نکته‌ای که در اینجا خواستم اشاره کنم این است که آرزو دارم فعالیت هایی که در رابطه با قرآن انجام می‌دهم در نهایت به عمل به قران منجر شود و اعتقاد دارم تا زمانی که این فعالیت ها درعمل کردن به قرآن منجر نشود نمی‌تواند خروجی خوبی داشته باشد.

پایان پیام/731

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


آخرین فرصت استفاده از یارانه جدید و مرحله دوم فجرانه کالابرگ در فروردین 1403