7 نکته درباره یونیفرم مدرسه؛ موافقان و مخالفان چه می‌گویند


7 نکته درباره یونیفرم مدرسه؛ موافقان و مخالفان چه می‌گویند

بحث درباره یونیفرم مدرسه به‌مدت یک دهه در جریان بوده است. طرف‌داران لباس فرم مدرسه آن را مفید می‌دانند و می‌گویند پوشیدنش باعث تمرکز دانش‌آموزان، استرس کمتر و عزت‌نفس بیشتر می‌شود. مخالفان پوشیدنش را بی‌تأثیر و حتی مضر می‌دانند. آنها معتقدند پوشیدن یونیفرم جلوی آزادی عمل دانش‌آموزان برای ابراز خود از طریق پوشش را می‌گیرد. […] نوشته 7 نکته درباره...

بحث درباره یونیفرم مدرسه به‌مدت یک دهه در جریان بوده است. طرف‌داران لباس فرم مدرسه آن را مفید می‌دانند و می‌گویند پوشیدنش باعث تمرکز دانش‌آموزان، استرس کمتر و عزت‌نفس بیشتر می‌شود. مخالفان پوشیدنش را بی‌تأثیر و حتی مضر می‌دانند. آنها معتقدند پوشیدن یونیفرم جلوی آزادی عمل دانش‌آموزان برای ابراز خود از طریق پوشش را می‌گیرد. در این مقاله، درباره مزایا و معایب یونیفرم مدرسه صحبت می‌کنیم.

۱. امنیت دانش‌آموزان

برخی بر این باورند که پوشیدن لباس فرم امنیت دانش‌آموزان را بیشتر می‌کند. مثلا وقتی در لانگ بیچ کالیفرنیا پوشیدن لباس فرم را برای کلاس‌هشتمی‌ها اجباری کردند، آمار ضرب‌وشتم ۳۴درصد، آمار درگیری ۵۱درصد، آمار حمل مواد مخدر ۶۹درصد و آمار خرابکاری ۱۸درصد کاهش یافت.

مدرسه راهنمایی اسپارک در ایالت نوادا نیز پس از اعمال قانون یونیفرم اجباری گزارش داد که آمار درگیری،‌ خرابکاری، دیوارنویسی و ضرب‌وشتم کاهش یافته است.

مدارس مختلف دیگری نیز از کاهش جرائم و افزایش امنیت مدرسه خبر داده‌اند. با پوشیدن یونیفرم دانش‌آموزان از سایرین متمایز می‌شوند. بنابراین اگر فردی بخواهد وارد مدرسه شود، سریع شناسایی خواهد شد.

البته همه مطالعات و گزارش‌ها هم مثبت نیستند. اداره سنجش و ارزیابی شهر میامی گزارش داده است که در سال اجباری‌شدن یونیفرم برای دانش‌آموزان متوسطه اول، میزان درگیری‌ها ۲ برابر شده است. برخی مطالعات معتبر دیگر نیز نشان داده‌اند که اجباری‌کردن پوشیدن یونیفرم در مدارس، خشونت و درگیری را ۱۴درصد افزایش داده است.

۲. تمرکز روی آموزش

برای بسیاری از دانش‌آموزان پوشیدن لباس مناسب به دغدغه تبدیل می‌شود. این مسئله می‌تواند تمرکز آنها را کاهش بدهد و باعث افزایش استرس شود.

طرف‌داران لباس فرم مدرسه می‌گویند پوشیدن یونیفرم باعث تمرکز بچه‌ها روی درس و مشقشان می‌شوند. محققان استرالیایی با بررسی مدارس آن کشور، این موضوع را تأیید کرده‌اند.

البته در این باره نیز همه مطالعات هماهنگ نیستند. دست‌کم یک مطالعه مدعی شده است که پوشیدن لباس فرم تأثیر منفی روی نمرات و عملکرد دانش‌آموزان داشته است.

۳. حضور و غیاب

دانش‌آموزان با پوشیدن یونیفرم کمتر غیبت می‌کنند و زودتر به مدرسه می‌رسند. مطالعه‌ای که در دانشگاه هیوستون انجام شده است نشان می‌دهد غیبت دانش‌آموزان مدارس پس از اجباری‌شدن لباس فرم کاهش یافته است.

همچنین دانش‌آموزانی که صبح مجبور نباشند زمانی را صرف انتخاب لباس کنند، زودتر به مدرسه می‌رسند و تأخیر کمتری دارند.

۴. مشکلات انضباطی

طرف‌داران یونیفرم از کاهش مسائل انضباطی در مدارسی خبر می‌دهند که سیاست لباس فرم اجباری دارند. مدرسه جان آدامز در شهر آلباکرکی ایالت نیومکزیکو، این نظر را تأیید می‌کند. در سال اجباری‌شدن لباس فرم،‌ تعداد ارجاعات انضباطی از ۱۵۶۵ مورد در سال قبل به ۴۰۵ مورد در سال جدید کاهش یافت.

مطالعه‌ای در استرالیا نیز به این نتیجه رسید که اجباری‌شدن یونیفرم باعث کاهش مشکلات انضباطی و گوش‌کردن بهتر دانش‌آموزان به درس‌ها در کلاس می‌شود.

با این حال همه مطالعات به نفع لباس فرم مدرسه نیستند. برخی گزارش‌ها خبر می‌دهند که یونیفرم مدرسه تأثیری روی کاهش مشکلات انضباطی نداشته است.

۵. قوانین وضعیت پوشش در مدارس

7 نکته درباره یونیفرم مدرسه؛ موافقان و مخالفان چه می‌گویند

هرچند بسیاری از مدارس لباس فرم ندارند، قوانینی برای پوشیدن لباس و وضعیت ظاهری دانش‌آموزان تدوین کرده‌اند. اجرای این قوانین می‌تواند وقت‌گیر و طاقت‌فرسا باشد. معلمان دانش‌آموزان را به دفتر مدرسه می‌فرستند و آنجا باید تعیین کنند که آیا دانش‌آموز قوانین پوشش مدرسه را رعایت کرده است یا خیر. این فرایند زمان‌بر است و وقت دانش‌آموز و مسئولان مدرسه را تلف می‌کند. بنابراین اعمال سیاست لباس فرم می‌تواند به این دردسرها خاتمه بدهد.

۶. هزینه یونیفرم مدرسه

با اعمال سیاست لباس فرم اجباری، خانواده‌ها دیگر نیازی به صرف هزینه‌های گزاف برای تهیه لباس‌های گران‌قیمت و برند برای فرزندانشان ندارند. لباس‌های فرم مدرسه معمولا ارزان و در دسترس هستند.

با این حال مخالفان یونیفرم استدلال می‌کنند که مجبورکردن خانواده‌ها به تهیه لباس فرم خلاف ایده آموزش رایگان است. اینکه خانواده‌ها مجبور باشند لباس‌های مشخصی را تهیه کنند، ممکن است برای برخی خانواده‌ها مشکل مالی ایجاد کند.

۷. یونیفرم مدرسه و عزت نفس دانش‌آموزان

موافقان لباس فرم می‌گویند پوشیدن یونیفرم یکسان تأثیر مثبتی روی عزت نفس دانش‌آموزان دارد. وقتی همه یک‌شکل لباس بپوشند، دیگر کسی لباس خودش را با دیگری مقایسه نمی‌کند. دیگر کسی نگران نیست که دوستانش لباسش را بپسندند یا نه.

مخالفان نظر دیگری دارند. آنها می‌گویند لباس فرم روی بدن هر دانش‌‌‌آموز جلوه متفاوتی دارد. این باعث می‌شود بچه‌ها تناسب لباس‌ فرم‌ در بدن هر فرد را با دیگری مقایسه کنند. مطالعه‌ای در دانشگاه ایالتی آریزونا نشان داده است دانش‌آموزانی که آزادنه لباس می‌پوشند در مقایسه با آنهایی که یونیفرم به تن داشتند، عزت نفس بیشتری دارند.

چرا نتایج مطالعات درباره یونیفرم مدرسه متفاوت هستند؟

شاید بعد از مطالعه مطالب گفته‌شده، برای شما هم این پرسش پیش آمده باشد که چرا نتایج تحقیقات این‌قدر متفاوت هستند. دلیلش این است که این مطالعات بیشتر همبستگی بین یونیفرم مدرسه و موارد مختلف را گزارش می‌کنند. اینکه نمرات بهتر شده‌اند یا موارد انضباطی هم‌زمان با اعمال قانون لباس فرم کاهش پیدا کرده‌اند لزوما به معنی رابطه علت و معلولی یونیفرم مدرسه و موارد گفته‌شده نیست. مثلا شاید عوامل دیگری در کار باشند که روی بهبود نمرات و کاهش موارد انضباطی اثر گذاشته‌اند.

توصیه پایانی

پیش از اعمال سیاست اجباری‌کردن لباس فرم، مدارس باید جنبه‌های مختلف موضوع را بسنجند. معلمان، والدین و حتی دانش‌‌آموزان می‌توانند در فرایند انتخاب یا رد چنین سیاستی گفت‌وگو و مشارکت کنند.

section.chetor__product__boxsection.chetor__product__box .main__img.chetor__product__box-title.chetor__product__box-text.chetor__product__box-btn-wrappera.chetor__product__box-anchor-text.chetor__product__box-text p@media only screen and (max-width:380px).chetor__product__box-text.chetor__product__box-title.chetor__product__box-btn-wrapper}.chetor__product__box-badge.chetor__product__box-text .price del .chetor__product__box-text .price ins .chetor__product__box .image-holder .chetor__product__box-text p .ads-block .section-heading .bsac-container > div:empty
چگونه با مدیر و همکاران خود تعامل موثری داشته باشیم.
چگونه در سازمان خود پله‌های ترقی را به‌سرعت طی کنیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی شب قدر ؛ نقاشی های کودکانه ساده مخصوص شب های قدر