شورای سینما باید گوش شنوا و قدرت اجرایی را همزمان داشته باشد


شورای سینما باید گوش شنوا و قدرت اجرایی را همزمان داشته باشد

تهران- ایرنا- سینماگران معتقدند از سرگیری جلسات شورای عالی سینما قدمی امیدوار کننده، است اما کارایی «شورای سینما» منوط به این است که این گوش شنوا و قدرت اجرایی همزمان وجود داشته باشد.

به گزارش خبرنگار سینمایی ایرنا، مهر ماه سال ۸۸ بود که جواد شمقدری معاون اسبق سینمایی وزارت فرهنگ و ارشا اسلامی - همزمان با معارفه خود از تشکیل شورای عالی سینما با حضور رییس جمهور تا پایان سال ۸۸ خبر داد.

تشکیل این شورا در آخرین روزهای تیرماه سال ۱۳۸۹ با تایید وزیران در جلسه هیات دولت به طور قانونی مصوب شد. دی‌ماه ۱۳۸۹ نخستین جلسه شورای عالی سینما با حضور رییس جمهور وقت برگزار شد و مصوباتی همچون ضرورت تامین تجهیزات فنی سینما، احداث سالن‌های سینمایی، رفع مشکل بیمه، بازنشستگی و بیکاری هنرمندان و سینماگران و تشکیل سازمان مستقل سینمایی و احداث سالن‌های سینمایی مورد تاکید و موافقت قرار گرفت اما چند ماه بعد برخی سینماگرها در اظهارنظرهایی اعلام کرده بودند که خروجی این شورا چندان عملیاتی نشده است.

دی‌ماه سال ۹۰ یک بار دیگر جلسه شورای عالی سینما با حضور رییس جمهور وقت برگزار شد ولی دولت جدید (یازدهم) که بر سر کار آمد، جلسه‌های اولیه صرفا با حضور وزیر و رییس وقت سازمان سینمایی (علی جنتی و حجت‌الله ایوبی) تشکیل می‌شد. در سال ۱۳۹۳ ایوبی حتی رمضانعلی حیدری‌خلیلی را به عنوان رئیس دبیرخانه شورای عالی سینما منصوب کرد.

پس از تغییر دولت، در دولت یازدهم رئیس سازمان سینمایی تغییر کرد و طیفی دیگر از سینماگران به عنوان اعضای شورا منصوب شدند. حسن روحانی، رئیس جمهوری وقت اما تمایلی برای حضور در شورا نداشت و در هیچ‌یک از جلسات حاضر نشد. به نظر می‌رسید شورا خاصیت و کارکرد خود را از دست داده و عملا بدون خروجی و دستاورد باقی مانده است. مشخص بود اهتمامی که رئیس سازمان سینمایی در دولت دهم به برگزاری جلسات و رودرویی رئیس جمهوری و سینماگران دارد، در رئیس سازمان سینمایی تازه دیده نمی‌شود.

ایوبی مهرماه ۱۳۹۴ گفت که مشخص نیست، رییس جمهوری (حسن روحانی) چه تاریخی بتواند در این شورا حاضر شود و در نهایت چند ماه بعد یعنی فروردین سال ۱۳۹۵ انحلال شورا به طور رسمی اعلام شد.

حالا و در دولت فعلی (دولت سیزدهم) محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی بار دیگر احیا و راه اندازی این شورا را در دستور کار قرار داده است و پس از آن که ساعاتی پیش محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در توئیتی از موافقت هیات وزیران با تشکیل «شورای سینما» خبر داد، این شورا رسما هویت و توانی تازه یافته است؛ شورایی که امیدوار است با تکیه بر تجارب مثبت و منفی پیشین و صاحب منصبی که سابقه فعالیت در رسانه و سینما را توامان دارد، قدم هایی موثر و استوار برای سینما بردارد.

در ادامه برای بررسی اهمیت این موضوع با چند تن از سینماگران به گفت و گو نشستم که در ادامه از نظر شما نیز می‌گذرد آنچه با این فیلمسازان گفتیم و شنیدیم.

شورای سینما باید گوش شنوا و قدرت اجرایی را همزمان داشته باشد

حبیب اسماعیلی در این باره اظهار داشت: شورای عالی سینما برای اینکه بتواند موثر عمل کند باید گوش شنوا و قدرت اجرایی را همزمان داشته باشد و از آنجا که اعضای آن از مدیران بالادستی هستند به نظر می‌رسد، می‌تواند موثر باشد.

وی افزود: امیدوارم شورای عالی سینما در عمل نتایج مثمر ثمری داشته باشد. برای رفع مشکلات سینما نیاز به شورایی با اختیار تام داریم. زیرا گاه دیده‌ایم در برخی شوراها تصمیم‌هایی برای کمک به اهالی هنر گرفته می‌شود اما در نهایت برای تامین اعتبار و تایید مجلس می‌ماند و به هیچ جا نمی‌رسد.

این بازیگر با اشاره به کاستی‌های شورا در بدو تاسیس گفت: در ابتدای تشکیل این شورا نیز چون به مشکلات سینماگران اشراف نداشتند چندان تاثیری در برطرف شدن معضلات نداشت و البته در ادامه تصمیم‌های خوبی گرفته شد اما کافی نبود. همواره در جلسات با مدیران کشور از مشکلات گفته‌ایم. بعضا دلخور هم شده‌اند اما به واقع ما دشمن نیستیم و دنبال راهکاری برای رفع مشکلات صنف خود و همکاران‌مان در سینما هستیم.

بازیگر مجموعه تلویزیونی دزدان مادربزرگ، خاطرنشان کرد: از دیگر اهداف شورای عالی سینما حتما حمایت و هدایت سینما در جهت تحقق اهداف کلان فرهنگی انقلاب اسلامی و ارتقای حضور اثرگذار و مشارکت سینمای ایران در عرصه بین‌المللی باید باشد.

احیای شورای سینما اقدامی بسیار مهم و تاثیرگذار بر رونق سینما خواهد بود

محسن محسنی‌نسب نیز با بیان اینکه راه‌اندازی شورای عالی سینما مهمترین اقدام رئیس جدید سازمان است، اظهار داشت: احیای این شورا اقدامی بسیار مهم و تاثیرگذار بر رونق سینما خواهد بود. از سر گیری جلسات شورای عالی سینما قطعا امیدوار کننده است و می‌تواند به سینمای ایران در همه شئون کمک کند بنابراین به نظر بنده این کار اقدامی عالی است.

کارگردان فیلم سینمایی شیرهای جوان (۱۳۷۸) از مهمترین اقداماتی که باید با نظارت شورای عالی سینما تصحیح شود را بازنگری در شوراهای سازمان سینمایی از جمله ساخت و تولید دانست و افزود: محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی حرف درستی در ابتدای انتصاب خود زد مبنی بر اینکه افراد ذی‌نفع را نباید در شوراها قرار دهیم چرا که سینما یک بازار رقابتی است و نباید از رقیب‌ها برای تصمیم گیری استفاده کرد بنابراین می‌شود از افراد فرهیخته و قابل اعتماد در این پست‌ها استفاده شود.

محسنی‌نسب با بیان اینکه مدیران سینمایی علاوه بر اقدامات لازم برای رونق صنف تحت مدیریت خود باید وضعیت رفاه و معیشت هنرمندان را هم مد نظر داشته باشند، ادامه داد: کرونا معیشت سینماگران را با مخاطرات و مشکلات زیادی مواجه کرده است که با تشکیل شورای عالی سینما دست مدیران برای برطرف کردن این مشکلات بازتر خواهد بود. باتوجه به اینکه در شورای عالی سینما مدیران اجرایی در سطح کلان کشور حضور دارند می‌توان با اتخاد تصمیم‌های درست و دقیق به رونق تولید کمک کرد که به تبع آن مشکلات بیکاری و معیشت بخشی از سینماگران نیز از بین خواهد رفت.

وی افزود: محمد خزاعی از جمله مدیران جوان و با انگیزه و برنامه است که می‌تواند نقطه عطفی در مدیریت سینما ایران به وجود آورد و احیای شورای عالی سینما را هم باید از نشانه‌های همین کارآمدی دانست که آمده تا رونق را به سینما بازگرداند.

شورا عالی سینما باید متشکل از سینماگران باتجربه و کارشناسان خبره باشد

سیدضیاء هاشمی نیز در این باره گفت: دولت پیشین می‌توانست با تعطیلی جشنواره‌های بودجه‌خوار، بودجه آنها را صرف پرداخت هزینه تولید فیلم‌های بخش خصوصی کند یا واریز وجه به هنرکارت اهالی سینما را به طور مداوم انجام دهد که متأسفانه در هیچ‌کدام این موارد اتفاق مناسبی نیفتاد.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی اعتراض، تاکید کرد: مهمترین اقدام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت جدید باید تشکیل شورای عالی سینما که آن هم متشکل از سینماگران باتجربه و کارشناسان خبره است، باشد تا بتواند در ریل‌گذاری جدید سینما نقش مؤثری ایفا کنند. دولت فعلی در گام اول باید شورای عالی سینما و نمایش خانگی را تشکیل دهد و وظایفی که به غلط به ساترا محول شده را به این شورا واگذار کند.

هاشمی افزود: این شورا باید متشکل از سینماگران باتجربه و کارشناسان خبره باشد تا بتواند در اتخاذ سیاست‌های اصولی و راهبردی دولت در ریل‌گذاری جدید و صحیح سینما و نمایش خانگی نقش موثری را ایفا کند.

شورای سینما با هدف هم‌افزایی میان سینماگران و سیاستگذاران احیا شد

به گزارش ایرنا، در راستای پاسخ به نیاز بیش از پیش سینمای کشور به ارتقای نگاه، احساس مسئولیت، هم افزایی و همکاری همه دستگاه‌های اجرایی و نهادهای ذی‌ربط برای انجام اقدامات اساسی و زیربنایی در این صنعت و تحقق اهداف راهبردی در حوزه صنعت صوت و تصویر با توجه به تحولات گسترده در این حوزه به خصوص فضای مجازی، هیأت وزیران در جلسه بعدازظهر امروز خود به ریاست آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی با هدف مصون‌سازی، ساماندهی، شکوفایی و هدایت سینمای کشور به سمت ارزش‌ها و اهداف انقلاب اسلامی، با تشکیل «شورای سینما» موافقت کرد.

گسترش فناوری نرم، هم افزایی و تقویت ارتباط میان بخش‌های سیاستگذاری، اجرایی، نظارتی، آموزشی، مطالعاتی، علمی و تولیدی در حوزه هنر- صنعت صوت و تصویر و سینما و افزایش هماهنگی و همکاری‌های فرهنگی، اقتصادی، حقوقی و فنی دستگاه‌های اجرایی و نهادهای ذیربط با بخش غیردولتی در عرصه فعالیت‌های سینمایی و سمعی بصری و ارتقای سطح کمی و کیفی محصولات، تولید و عرضه آثار سینمایی شاخص و ارزشمند و بررسی و رفع چالش‌ها و معضلات، از دیگر اهداف تشکیل شورای یاد شده است.

اعضای «شورای سینما» عبارتند از: معاون اول رییس‌جمهور (رییس)، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی (نایب رییس)، دو نفر از وزرا به انتخاب معاون اول رییس‌جمهور، رییس سازمان امور سینمایی و سمعی بصری (دبیر)، دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، رییس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، رییس سازمان تبلیغات اسلامی، هفت نفر از سینماگران و نمایندگان اصناف و تشکل‌های حوزه سینما به انتخاب وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که حداقل دو نفر از آنها از بانوان خواهند بود، رییس مرکز مدیریت حوزه علمیه قم و رییس یکی از دانشگاه‌های دولتی هنر به انتخاب وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


همسر علی ضیا را می شناسید ؟! / حدس بزنید کیست ! + بیوگرافی و عکس عاشقانه!