انگیزه حضور شیخ عبدالکریم در اراک حمایت خاندان آقامحسن است


انگیزه حضور شیخ عبدالکریم در اراک حمایت خاندان آقامحسن است

اراک - رئیس حوزه علمیه امام خمینی(ره) اراک گفت: انگیزه حضور آشیخ عبدالکریم در اراک ظرفیت مدارس علمیه این شهر و حمایت همه جانبه خاندان آقامحسن عراقی است.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سید احمد میرمهدی شامگاه یکشنبه در نشست علمی «نقش حوزه علمیه اراک در شکل گیری حوزه علمیه قم» در تالار استاد شهیدی دانشگاه تهران گفت: علما و بزرگان ما همیشه طبق مقتضیات زمان برنامه ریزی و عمل کردند.

وی ادامه داد: حضور مرحوم آیت الله حائری در اراک به دلیل ظرفیت آن زمان شهر اراک بوده است. اراک قبل از حضور آیت الله حائری به دلیل حضور آقامحسن عراقی حوزه داشته است و انگیزه حضور شیخ عبدالکریم در اراک حمایت همه جانبه خاندان حاج آقامحسن از ایشان بوده است.

رئیس حوزه علمیه امام خمینی (ره) اراک بیان کرد: حاج آقا محسن هم مانند سایر علما و بزرگانف ظرفیت و استعداد و هوشمندی را در شیخ عبدالکریم دیده بودند. شیخ مؤسس برجستگی خاصی داشتند و مورد نظر اساتیدشان بودند. نامه میرزای شیرازی دوم به مرحوم حاج شیخ هم مؤید همین مطلب است که از ایشان خواستند به کربلا برگردد و مرجعیت را بپذیرند.

حجت الاسلام میرمهدی افزود: علمای اراک از بدو تأسیس شهر و حوزه علمیه اراک از کرهرود آمدند. سلسله از سادات کرهرود که از اقوام حاج آقا محسن و اهل علم بودند در اراک ساکن شدند و امور مدارس علمیه را به عهده گرفتند.

وی با اشاره به نقش حاج آقا محسن در رونق مدارس علمیه اراک تصریح کرد: حاج آقامحسن از بزرگان فقها زمان خود محسوب می‌شوند و در جریاناتی که از ایشان نقل شده در مباحثه‌ای که ایشان با مرحوم آخوند خراسانی در عتبات داشته‌اند، مرحوم آخوند تعجب می‌کند که در اراک چگونه چنین ظرفیتی پیدا شده است؟

این استاد حوزه عنوان کرد: علت بازگشت شیخ عبدالکریم حائری به کربلا پس از سفر اول به اراک به مسائل سیاسی برمی‌گردد و سفر دوم ایشان به اراک به دعوت فرزند دوم حاج آقامحسن اتفاق می‌افتد. آن زمان مسجد حاج محمدابراهیم اراک تأسیس شده بود اما حجره‌های این مدرسه علمیه را مرحوم حاج شیخ قرار دادند و مؤسس آن مدرسه ایشان است.


به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سید احمد میرمهدی شامگاه یکشنبه در نشست علمی «نقش حوزه علمیه اراک در شکل گیری حوزه علمیه قم» در تالار استاد شهیدی دانشگاه تهران گفت: علما و بزرگان ما همیشه طبق مقتضیات زمان برنامه ریزی و عمل کردند.

وی ادامه داد: حضور مرحوم آیت الله حائری در اراک به دلیل ظرفیت آن زمان شهر اراک بوده است. اراک قبل از حضور آیت الله حائری به دلیل حضور آقامحسن عراقی حوزه داشته است و انگیزه حضور شیخ عبدالکریم در اراک حمایت همه جانبه خاندان حاج آقامحسن از ایشان بوده است.

رئیس حوزه علمیه امام خمینی (ره) اراک بیان کرد: حاج آقا محسن هم مانند سایر علما و بزرگانف ظرفیت و استعداد و هوشمندی را در شیخ عبدالکریم دیده بودند. شیخ مؤسس برجستگی خاصی داشتند و مورد نظر اساتیدشان بودند. نامه میرزای شیرازی دوم به مرحوم حاج شیخ هم مؤید همین مطلب است که از ایشان خواستند به کربلا برگردد و مرجعیت را بپذیرند.

حجت الاسلام میرمهدی افزود: علمای اراک از بدو تأسیس شهر و حوزه علمیه اراک از کرهرود آمدند. سلسله از سادات کرهرود که از اقوام حاج آقا محسن و اهل علم بودند در اراک ساکن شدند و امور مدارس علمیه را به عهده گرفتند.

وی با اشاره به نقش حاج آقا محسن در رونق مدارس علمیه اراک تصریح کرد: حاج آقامحسن از بزرگان فقها زمان خود محسوب می‌شوند و در جریاناتی که از ایشان نقل شده در مباحثه‌ای که ایشان با مرحوم آخوند خراسانی در عتبات داشته‌اند، مرحوم آخوند تعجب می‌کند که در اراک چگونه چنین ظرفیتی پیدا شده است؟

این استاد حوزه عنوان کرد: علت بازگشت شیخ عبدالکریم حائری به کربلا پس از سفر اول به اراک به مسائل سیاسی برمی‌گردد و سفر دوم ایشان به اراک به دعوت فرزند دوم حاج آقامحسن اتفاق می‌افتد. آن زمان مسجد حاج محمدابراهیم اراک تأسیس شده بود اما حجره‌های این مدرسه علمیه را مرحوم حاج شیخ قرار دادند و مؤسس آن مدرسه ایشان است.

کد خبر 5430058

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جلب‌توجه مرجانه گلچین با یک استایل جوان‌پسند