قدرت خرید ثروتمندان، 15 برابر فقرا


قدرت خرید ثروتمندان، 15 برابر فقرا

ایسنا نوشت: رئیس موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی ضمن تاکید بر اینکه سیاست‌های رفاهی و تصمیمات اقتصادی باید معطوف به کاهش توزیع نابرابر درآمد در جامعه باشد گفت: بر اساس یک مطالعه طی سال‌های 80 تا 98، قدرت خرید خانوار در دهک دهم به طور متوسط 15 برابر قدرت خرید خانوار در دهک اول درآمدی بوده که نشان‌دهنده «شدت» توزیع نابرابر درآمدی است.

روزبه کردونی به برخی نتایج گزارش بررسی وضعیت فقر و نابرابری در بازه زمانی ۱۳۹۸-۱۳۸۰ که توسط موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی منتشر شده اشاره و اظهار کرد: در شرایطی که دهک اول و دوم در مجموع حدود ۵.۷درصد از مصرف (هزینه) کل را به خود اختصاص داده‌اند، دو دهک بالای درآمدی، یعنی دهک نهم و دهم، حدود ۴۸درصد از مصرف (هزینه) کل را طی سال‌های ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۸ داشته‌اند.

وی افزود: همچنین آمار نشان می‌دهد که در بازه زمانی ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۸، پنج دهک درآمدی پایین یعنی دهک‌های اول تا پنجم، ۲۲.۵درصد از مصرف (هزینه) کل و پنج دهک درآمدی بالای جامعه یعنی دهک‌های ششم تا دهم، ۷۷.۵درصد از مصرف (هزینه) کل جامعه را داشته‌اند یا به تعبیری، پنج دهک پردرآمد بیش از سه برابر پنج دهک کم درآمد هزینه و مصرف کرده‌اند.

کردونی با بیان اینکه گزارش بررسی وضعیت فقر و نابرابری در بازه زمانی ۱۳۹۸-۱۳۸۰ همچنین نشان می‌دهد که دهک دهم درآمدی کشور با سهم ۳۲درصدی از مصرف (هزینه) کل بیش از مجموع دهک‌های اول تا ششم با سهم ۳۰ درصدی از مصرف (هزینه) کل، هزینه کرده‌اند گفت: متوسط هزینه در دهک دهم (ثروتمندترین) نسبت به دهک نخست جامعه (فقیرترین) در طول دوره زمانی ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۸، بیش از ۱۵ برابر بوده است.

وی افزود: به بیانی دیگر قدرت خرید خانوار در دهک دهم به طور متوسط ۱۵ برابر قدرت خرید خانوار در دهک اول درآمدی بوده است که این وضعیت نشان‌دهنده شدت توزیع نابرابر درآمدی است.

کاهش نابرابری‌ها بعد از انقلاب

رئیس موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی در پایان افزود: البته باید به این نکته هم دقت داشت که نسبت دهک دهم (ثروتمندترین) به دهک اول (فقیرترین) درآمدی در سال‌های بعد از انقلاب در مقایسه با سال‌های پیش از انقلاب نشان می‌هد که با وجود برخی نوسان‌ها، به طور کلی از میزان این شاخص کاسته شده است، به طوری که این شاخص در سال ۱۳۹۶ نسبت به سال ۱۳۵۴ نصف شده است که این کاهش، خود توضیحی بر کاهش نابرابری در سال‌های بعد از انقلاب اسلامی است.

۲۳۵۲۳۳

کد خبر 1605365

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج