حرکت جدید پوتین؛ ناقوس جنگ اوکراین به صدا درآمد؟


حرکت جدید پوتین؛ ناقوس جنگ اوکراین به صدا درآمد؟

اقتصادنیوز: اکوایران در گزارشی آخرین تحولات بحران روسیه و اوکراین را بررسی کرد.

به گزارش اقتصادنیوز رئیس جمهور روسیه ولادیمیر ویچ پوتین در یک سخنرانی آتشین در اواخر روز دوشنبه اوکراین را به شدت متهم کرد که چیزی بیش از یک "دست نشانده" ایالات متحده نیست و همزمان 2 منطقه جدایی‌طلب در شرق اوکراین را به رسمیت شناخت. ‌ارتش اوکراین بیانیه پوتین را "اعلام جنگ" توصیف کرد.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه پوتین احکامی را برای به رسمیت شناختن مناطق تحت کنترل جدایی طلبان امضا کرد. اقدامی که از سوی کیف «اعلام جنگ» توصیف شده است.

حرکت جدید پوتین؛ ناقوس جنگ اوکراین به صدا درآمد؟حرکت جدید پوتین؛ ناقوس جنگ اوکراین به صدا درآمد؟

بر اساس گزارش سی‌ان‌ان، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، روز دوشنبه در مراسمی که از تلویزیون دولتی پخش شد، احکامی را امضا کرد که به موجب آن دو منطقه بحث برانگیز تحت کنترل جدایی طلبان، جمهوری خلق دونتسک و جمهوری خلق لوهانسک را به رسمیت شناخت.

حرکت جدید پوتین؛ ناقوس جنگ اوکراین به صدا درآمد؟

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، قبلاً قول داده بود در صورتی که روسیه مناطق جداشده اوکراین را به عنوان بخشی از خاک روسیه به رسمیت بشناسد، از سوی ایالات متحده و متحدان و شرکا «پاسخ سریع و قاطعانه» دریافت خواهد کرد و چنین اقدامی را «نقض فاحش قوانین بین‌المللی» خواند.

چرا اقدام پوتین وحشت آفرید؟

جنگ در سال 2014 پس از تصرف ساختمان های دولتی در شهرها و شهرستان‌های سراسر شرق اوکراین توسط شورشیان تحت حمایت روسیه آغاز شد.

درگیری‌های شدید بخش‌هایی از استان‌های لوهانسک و دونتسک در شرق منطقه دونباس را در دست جدایی‌طلبان تحت حمایت روسیه قرار داد.

روسیه همچنین در سال 2014 کریمه را از اوکراین ضمیمه کرد، اقدامی که موجب محکومیت جهانی شد.

مناطق تحت کنترل جدایی طلبان در دونباس به جمهوری خلق لوهانسک (LPR) و جمهوری خلق دونتسک (DPR) معروف شدند.

حرکت جدید پوتین؛ ناقوس جنگ اوکراین به صدا درآمد؟

دولت اوکراین در کیف مدعی است که این دو منطقه در واقع تحت اشغال روسیه هستند. جمهوری های خودخوانده توسط هیچ دولتی از جمله روسیه به رسمیت شناخته نمی شوند.

دولت اوکراین از گفتگوی مستقیم با هر یک از جمهوری های جدایی طلب خودداری می کند. توافقنامه مینسک 2 در سال 2015 منجر به یک توافق آتش بس متزلزل شد و درگیری به جنگ ایستا در امتداد خط تماس که دولت اوکراین و مناطق تحت کنترل جدایی طلبان را جدا می کند، تبدیل شد. قراردادهای مینسک سلاح های سنگین را در نزدیکی خط تماس ممنوع می کند.

زبان پیرامون درگیری به شدت سیاسی شده است. دولت اوکراین نیروهای جدایی طلب را "متجاوز" و "اشغالگر" می نامد. رسانه‌های روسی نیروهای جدایی‌طلب را «شبه‌نظامیان» می‌خوانند و مدعی هستند که آنها مردم محلی هستند که از خود در برابر کیف دفاع می‌کنند.

از سال 2014 تاکنون بیش از 14000 نفر در درگیری‌های دونباس کشته شده‌اند. اوکراین می‌گوید 1.5 میلیون نفر مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند که بیشتر آنها در مناطقی از دونباس که تحت کنترل اوکراین باقی مانده‌اند و حدود 200000 نفر در منطقه وسیع‌تر کیف ساکن شده‌اند.

حرکت جدید پوتین؛ ناقوس جنگ اوکراین به صدا درآمد؟

تشدید نگرانی آمریکا درباره اطلاعات جدید از حمله احتمالی

کاخ سفید یکشنبه گفته بود که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا «اصولاً» با دیدار با پوتین موافقت کرده، تا زمانی که روسیه بیشتر به اوکراین حمله نکند.

نشست بالقوه بایدن و پوتین، که پس از دیدار وزیر امور خارجه آمریکا و وزیر خارجه روسیه در روز پنجشنبه برگزار می‌شود، در بحبوحه هشدارهای جدید آمریکا مبنی بر قریب‌الوقوع بودن جنگ برگزار می‌شود.

در همین حال، بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا هشدار داده است که روسیه در حال برنامه ریزی برای «بزرگترین جنگ در اروپا از سال 1945» است.

به گفته دو مقام آمریکایی و یک منبع دیگر آشنا با اطلاعات ایالات متحده، واشنگتن اطلاعاتی در اختیار دارد که نشان می دهد دستوراتی برای حمله به اوکراین به فرماندهان روسی ارسال شده است.

بر اساس گزارش سی‌ان‌ان اطلاعات مربوط به دستور به فرماندهان تاکتیکی و مأموران اطلاعاتی یکی از چندین شاخصی است که ایالات متحده برای ارزیابی اینکه آیا آمادگی روسیه وارد مراحل نهایی خود برای تهاجم احتمالی شده است یا خیر، تحت نظر است.

به گفته برخی منابع، سایر شاخص‌ها مانند پارازیت الکترونیکی و حملات سایبری گسترده هنوز مشاهده نشده است. این منابع هشدار دادند که همیشه می توان دستورات را پس گرفت یا ممکن است اطلاعات نادرستی باشد که ایالات متحده و متحدانش را گیج و گمراه می کند.

حرکت جدید پوتین؛ ناقوس جنگ اوکراین به صدا درآمد؟

به گفته یکی دیگر از مقامات آمریکایی، این اطلاعات هفته گذشته توسط رئیس جمهور جو بایدن و آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه، بررسی شد. بایدن روز جمعه گفت که معتقد است پوتین "تصمیم" حمله را گرفته است - اظهار نظری که کامالا هریس معاون رئیس جمهور و بلینکن روز یکشنبه تکرار کردند.

بلینکن گفت کتاب بازی روسی در حال حرکت به جلو است. بلینکن یکشنبه در مصاحبه ای با شبکه سی ان ان گفت: ما معتقدیم که رئیس جمهور پوتین این تصمیم را گرفته است.

وی ادامه داد: اما تا زمانی که تانک ها واقعاً حرکت کنند و هواپیماها پرواز کنند، ما از هر فرصت و هر دقیقه استفاده خواهیم کرد تا ببینیم آیا دیپلماسی همچنان می تواند رئیس جمهور پوتین را از پیشبرد این امر منصرف کند یا خیر.

بایدن جلسه شورای امنیت ملی را روز یکشنبه برای رسیدگی به بحران اوکراین با مشاوران ارشد خود از جمله بلینکن، هریس، وزیر دفاع لوید آستین و مشاور امنیت ملی جیک سالیوان - که همگی در آخر هفته در اروپا بودند و با متحدان در مورد مسیر رو به جلو بحث می کردند، برگزار کرد.

حرکت جدید پوتین؛ ناقوس جنگ اوکراین به صدا درآمد؟

تصاویر ماهواره ای مرحله جدیدی از آمادگی نظامی روسیه را نشان می دهد

از سوی دیگر نیویورک‌تایمز گزارش داده است تصاویر ماهواره‌ای جمع‌آوری‌شده این آخر هفته، تغییر آشکاری در استقرار نظامی روسیه در اطراف اوکراین را نشان می‌دهد.

برخلاف استقرارهای بزرگ مقیاس قابل مشاهده در تصاویر در هفته های اخیر، برخی از استقرارهای کوچکتر اکنون قابل مشاهده هستند.

بر اساس تجزیه و تحلیل Maxar Technologies که این تصاویر را منتشر کرد، چندین واحد یا نیرو در خارج از پایگاه‌ها یا زمین‌های آموزشی مستقر شده‌اند که برخی از آنها در امتداد خطوط درختی قرار گرفته‌اند. یگان های روسی نیز به نزدیک شدن به مرز اوکراین ادامه می دهند.

حرکت جدید پوتین؛ ناقوس جنگ اوکراین به صدا درآمد؟

ویدئوهایی که در روزهای اخیر در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده است، جابجایی خودروهای نظامی را نشان می دهد. بیشتر این مکان‌ها در منطقه بلگورود در غرب روسیه و در 25 مایلی مرز قرار دارند که اخیراً شاهد افزایش فعالیت‌های نظامی بوده‌اند.

علاوه بر جابجایی خودروها، طی دو هفته گذشته سایت فرود هلیکوپتر جدیدی نیز ایجاد شد. تیم تحقیقات بصری در تایمز، و همچنین محققان خارجی، فعالیت های نظامی در منطقه را ردیابی کرده اند.

یافته‌های جدید پس از آن صورت می‌گیرد که مقامات اطلاعاتی ایالات متحده ادعا کردند که 40 تا 50 درصد از بیش از 150000 نیروی روسی که اوکراین را احاطه کرده‌اند، از صحنه خارج شده و به تشکیلات رزمی رفته‌اند.

کارشناسانی که ناظر تحرکات نظامی اخیر روسیه بوده اند، توجه ویژه ای به منطقه بلگورود داشته اند. شرکت مشاوره روچان که استقرار روسیه را دنبال می کند، در خبرنامه 19 فوریه خود اعلام کرد که "اگر روسیه تصمیم به حمله بگیرد، خط بلگورود-والویکی یکی از مناطق اصلی برای عملیات علیه اوکراین خواهد بود."

حرکت جدید پوتین؛ ناقوس جنگ اوکراین به صدا درآمد؟

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک