«سنجرخان» 1401 به تلویزیون می‌آید


«سنجرخان» 1401 به تلویزیون می‌آید

سریال تاریخی تلویزیون در هفته‌های پایانی تصویربرداری‌اش به شهرک سینمایی دفاع‌مقدس آمده تا سکانس‌های جنگی و نهایی جلوی دوربین برود.

سریال تلویزیونی " سنجرخان " بعد از توقف‌های پی‌ در پی و مشکلات فراوان کرونایی و بودجه‌ای 90 درصد از تولید را پشت سر گذاشته و این روزها در شهرک سینمایی دفاع‌مقدس سکانس‌های جنگی و نهایی را با حضور بازیگرانش جلوی دوربین می‌برد.

محمدحسین لطیفی که قرار است به زودی سریال شهید بروجردی را برای تلویزیون آغاز کند، زندگینامه مبارز معروف و شناسنامه‌دار کردستان را به روزهای پایانی خودش رسانده تا سال 1401 روانه آنتن سیما شود.

سریالی به تعبیر محمدحسین لطیفی زندگینامه هم‌دوره‌ای میرزا کوچک‌خان جنگلی است که قصه آن تقریباً در سال 1296 می‌گذرد. او این روزها با 47 هزار هنرور و بیش از 450 بازیگر حدود دو سالی مشغولِ روایت این قهرمان است. مردی که به شهادتِ تاریخ، در برابر استبداد و استعمار قد علم کرد؛ مستقلاً در مقابل تجاوز روس‌ها و انگلیسی‌ها در مناطق مختلف ایران از جبهه کردستان وارد عمل شد تا جلویِ رفتارهای تجاوزگرانه‌شان را بگیرد.

«سنجرخان» 1401 به تلویزیون می‌آید

سعید جلالی تهیه‌کننده‌اش از حضور در شهرک سینمایی دفاع‌مقدس می‌گوید که بعد از گذراندن روزهای تصویربرداری در بیش از 270 لوکیشن (در کردستان و شهرهای همجوارش)، صحنه‌هایی نهایی و سکانس‌های جنگی نیاز به پروداکشنی درباره مسئله اسب و جلوه‌های ویژه داشت که آن را به شهرک سینمایی دفاع‌مقدس آوردیم.

قرار است تصاویر و جلوه‌های ویژه جذابی از دریا، کوه و سوارکاری در پرده کروماکی ساخته شود.

پیگیری‌های تسنیم نشان می‌دهد سریال مراحل نهایی فیلمبرداری را پیش می‌برد و قرار است «سنجرخان» در سال 1401 به قابِ سیما برسد. مجموعه‌ای که در 24 قسمت تهیه می‌شود و گوشه‌ای از مقاومت ایرانیان در برابر استبداد و استعمار را به نمایش می‌گذارد.

این سریال به تعبیر رئیس سیمای استان‌ها نیاز به پس‌تولید سنگینی دارد و جلوه‌های ویژه آن بسیار خاص است. پیگیری‌ها نشان می‌دهد قرار است این سریال در شبکه‌های سراسری تلویزیون روی آنتن برود و شبکه یک و سه سیما خواهانِ پخش این مجموعه‌اند و باید دید "سنجرخان" چه زمانی و از کدام شبکه تلویزیونی روی آنتن خواهد رفت؟

محمود پاک‌نیت به عنوان حاکم سنندج حضور دارد و نام کاراکترش "شریف‌الدوله" است. احمد نجفی به عنوان فرمانده قوای روس، جلیل فرجاد در نقشِ آیت‌الله شریعتمدار (یکی از روحانیون سنی منطقه)، پیام دهکردی خلیل‌خان برادر سنجرخان، علی اوسیوند پیشکارِ حاکم سنندج (آصف دیوان)، فاطمه شکری (ندیمه زنِ سنجرخان)، حمیدرضا نعیمی (رضا خان)، قطب‌الدین صادقی سردار رشید و ناظر کیفی پروژه و همچنین حسن ترّقی (فیض‌الله خان)، شیما ملایی (زنِ سنجرخان)، لیلی سعیدی (زن خلیل‌خان)، سودا قنبری (زن برادر سنجرخان)، زاهد زندی (برادر دیگر سنجرخان) و تارا قبادی (زن دوم سنجرخان) به عنوان بازیگران بومی در این سریال تلویزیونی حضور دارند.

فرشید گویلی که از بازیگران با افتخار و صاحب سبکِ استان کردستان است، نقش سنجرخان را بازی می‌کند. هنرمندی از تبارِ سنندج و متولد 1354 است؛‌ او بارها روی صحنه تئاتر، سینما و تلویزیون افتخارآفرین بوده را از این به بعد به نامِ کاراکتر "سنجرخان" می‌شناسیم.

به گفته سازندگان سریال، قرار است به وجوه انسانی، خصوصیات اخلاقی و سبک زندگی "سنجرخان" پرداخته شود و این مجموعه جنگی نیست. چرا که "سنجرخان" پهلوان و انسان به تمام معنایی بوده که روابط انسانی‌اش درام جذاب و قابل توجهی را شکل می‌دهد. به تعبیرِ حسین جلالی تهیه‌کننده "سنجرخان"، قرار است روابط انسانی حاکم بر فرهنگ کُردی در این سریال به تصویر کشیده شود. همگان می‌دانند کُردها از جنگ حرف نمی‌زنند بلکه از عشق و صلح حرف می‌زنند.

سنجرخان وزیری، مشهور به سردار اکرم، در زمانی که روس‌ها مناطق مختلف ایران از جمله کردستان را اشغال کرده بودند، با آگاهی از عمق بحران و فشارهای زیاد اشغالگران، ابتدا با فرستادن نامه‌هایی به حاکم سنندج و کسب اجازه، درخواست اذن جنگ کرد و بعد از ناامید شدن از حمایت آنها، در آغاز کار، به جنگ با قشون انگلستان برخاست و با شکست انگلیسی‌ها، راه جنگ با روس‌ها برای او هموارتر شد. او با اتکا به نیروهای مردمی روستاهای اطراف سنندج، راهی میدان نبرد با روس‌ها شد.

تاریخ این مرز و بوم به ویژه در دو سده اخیر، مملو از حوادث ریز و درشت و تلخ و شیرین است که بیشتر آنها با مبارزات ملی و منطقه‌ای علیه استبداد و استعمار عجین شده، مبارزاتی که معیار و محک روحیه آزادی‌خواهی و آزادگی مردم ایران بوده و دستاوردهای فراوانی داشته است. مقابله با زیاده‌خواهی‌های بیگانگان و مبارزه مسلحانه با عوامل خارجی و مزدوران داخلی آنها، بخش مهمی از این مبارزات را تشکیل می‌دهند و در این بین، چهره‌های شاخصی وجود داشته‌اند که رهبری خیزش‌های مردمی برعهده آنها بوده است، شخصیت‌هایی همچون سنجرخان وزیری که حالا دستمایه تولید سریالی با همین عنوان شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج