مستند «اجاق» به بخش مسابقه جشنواره فیلم تصویر سال راه یافت


مستند «اجاق» به بخش مسابقه جشنواره فیلم تصویر سال راه یافت

شیراز- ایرنا- فیلم مستند «اجاق» به کارگردانی علی بلندنظر هنرمند شیرازی به بخش مسابقه نوزدهمین جشنواره فیلم تصویر سال در خانه هنرمندان ایران راه یافت و به روی پرده می‌رود.

به گزارش ایرنا، براساس اعلام روابط عمومی فیلم مستند اجاق، این فیلم را که گروهی از فیلمسازان جوان شیرازی ساخته اند، روایتگر گوشه ای از زندگی عشایر ایل قشقایی و تعامل این ایل ریشه دار با طبیعت است.
اجاق جایگاهی است برای آتش، که در کنار چادر عشایر بصورت چاله ای دایره‌ای شکل کنده شده و سطح آن با آرایش سه قطعه سنگ به حالتی زیبا و مثلث شکل در می‌ آید که به عنوان سه پایه ای برای پخت و پز از آن استفاده می شود و نور آتش نیز در شب تاریک، با خود روشنایی بهمراه می آورد. اجاق عمری به قدمت پیدایش بشر دارد.
مستند اجاق درباره جایگاه آتش نزد مردمان ایل قشقایی است تا جایی که به آن سوگند یاد می‌کنند و مراسم و آیین های خاصی در رابطه با جایگاه آتش در ایل قشقایی وجود دارد که با زندگی این مردمان عجین شده است.
مستند اجاق فیلمی قوم نگار یا اتنوگرافی پژوهش محور است که با ساختاری مرکب از مستند گزارشی، تعاملی و شاعرانه ساخته شده است.
این گزارش حاکی است تصاویر این فیلم با قاب بندی های زیبا و ناب محمد ناصریراد جان گرفته‌اند. همچنین وی تدوین این فیلم مستند را انجام داده است.
پژوهش این اثر را احسان بلندنظر انجام داده و صدابرداری فیلم نیز بعهده محسن دانشور بوده است.

عوامل این فیلم عبارتند از:تهیه کننده و کارگردان: علی بلندنظر. تصویربردار و تدوینگر: محمد ناصریراد. صدابردار: محسن دانشور. محقق و نویسنده: احسان بلندنظر. دستیار کارگردان: مسیحا رحیمی. مجری طرح: ساسان حیدرپور. مدیریت تولید: سینا بهروزیان، محمدحسین فلّاح زاده. مترجم انگلیسی: مرجان پیروی. طراح پوستر: مریلا مرادی، حسین بلندنظر.تایپوگرافی: احسان بلندنظر. روابط عمومی: پریسا کاظمی، مهران نامداری. تهیه شده در: انجمن سینمای جوانان ایران، دفتر شیراز.

نوزدهمین دوره جشن تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر از ششم تا بیست وششم اسفندماه ۱۴۰۰ در رشته‌های عکاسی، گرافیک، کاریکاتور و فیلم با نمایش آثار در فضاهای نمایشگاهی خانه هنرمندان تهران برگزار می‌شود.

آیین پایانی و اهدای جوایز جوانان زیر ۲۵ سال و نیز معرفی برندگان بخش‌های ویژه نوزدهمین جشن تصویرسال بیستم اسفندماه ۱۴۰۰ خواهد بود.

نمایشگاه بزرگ تصویر سال در همه‌ بخش‌های نمایشگاهی با هماهنگی‌های صورت‌گرفته با خانه هنرمندان ایران در فروردین ماه ۱۴۰۱ برپا خواهد شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تالاب‌ های چهارمحال‌ و بختیاری از جاذبه های گردشگری در نوروز + عکس