مضرترین خودروهای سال 2022 برای محیط‌زیست


مضرترین خودروهای سال 2022 برای محیط‌زیست

برای کسانی که به‌فکر هزینه‌های سوخت هستند، موسسه EPA تخمین زده که TRX به‌طور متوسط پنج‌هزار و 150 دلار در سال هزینه برای مالک دارد تا مخزن بنزینش را پر نگه دارد. 

برخی خریداران خودروهای جدید به‌شدت از تاثیر رقابت برسر هماهنگی با محیط‌زیست آگاه هستند و سعی می‌کنند مدلی را انتخاب کنند که ضرر کمتری برای طبیعت داشته باشد. طبیعی است که خوش‌خیم‌ترین سواری‌های جاده‌ای در این زمینه طی سال 2022 همگی برقی باشند. اما خودروهای هیبرید، پلاگین-هیبرید و خودروهای تمام‌الکتریکی تقریبا به‌طور مساوی در فهرست سالانه «سبزترین» سواری‌های جاده‌ای که توسط شورای آمریکایی برای اقتصاد کارآمد انرژی (ACEEE) تهیه شده است، قرار گرفته‌اند.

اما همان‌طور که در فیلم‌ها برای هر قهرمان خودرویی باید یک شرور خودرویی وجود داشته باشد، در این مورد نیز «دارث‌ویدرهای» واقعی صنعت‌خودرو «حداقل در رابطه با حفاظت از محیط‌زیست» را می‌توان به‌وسیله رتبه‌بندی ACEEE از این صنعت یافت.

به گزارش «اخبار خودرو»، تمام خودروهای کثیف موجود در این فهرست، مدل‌های سنتی موتور احتراق‌داخلی هستند که اکثر آن‌ها شاسی‌بلندهای بزرگ و سنگین مبتنی بر ون‌های سنگین‌تر هستند که برای حمل آن‌ها از پیشرانه‌های V8 پرقدرت استفاده شده یا درمورد مدل‌هایی مانند رم 1500 TRX و فورد اف-150 رپتور، موتورهای سریع دیگـــــر برای ارتقا و تسهیل حضور در رقابت‌های خارج از جاده انتخاب شده است.

همان‌طور که می‌توان حدس زد، هر یک از بدترین مدل‌ها دارای مصرف سوخت افتضاحی هستند که در رأس آن رام 1500 TRX با پیشرانه V8 سوپرشارژر قرار می‌گیرد که دارای مصرف 5/23 لیتر در هر 100 کیلومتر در محیط شهری و ۱۶ لیتر در هر 100 کیلومتر در مسیر بزرگراهی (با سوخت ممتاز مورد نیاز) است.

برای کسانی که به‌فکر هزینه‌های سوخت هستند، موسسه EPA تخمین زده که TRX به‌طور متوسط پنج‌هزار و 150 دلار در سال هزینه برای مالک دارد تا مخزن بنزینش را پر نگه دارد. این رقم از سبزترین خودرو فهرست ACEEE یعنی تویوتا پریوس پرایم چهارهزار و 450 دلار بیشتر است.

مانند فهرست سبزترین خودروهای این شورا، رتبه‌بندی‌ها در اینجا به‌تاثیر «از گهواره تا گور» یک مدل معین بر محیط‌زیست بستگی دارد و این روند شامل تاثیر دفع زباله‌ها در روند تولید، منابع انرژی یک مدل، انتشار گازهای گلخانه‌ای از روند تولید و تاثیر دفع و بازیافت حین مصرف برای سال 2022 درنظر گرفته شده است.

این سازمان اطلاعات را تجزیه و تحلیل کرده و به‌هر وسیله‌نقلیه یک «امتیاز سبز» اختصاص داده است که در یک مقیاس 100 امتیازی با اعداد بالاتر به‌عنوان عملکرد بهتر بیان می‌شود.

درحالی که پریوس پرایم با امتیاز سبز 69 در صدر سبزترین فهرست قرار دارد، 1500 TRX که در صدر بدترین‌ها از نظر زیست‌محیطی در لیست قرار دارد، تنها امتیاز 22 را به‌خود اختصاص داده است. اگرچه برای خریداران هدفمندی که به‌یک وسیله‌نقلیه بزرگ و قدرتمند برای یدک‌کشی و حمل‌ونقل نیاز دارند، حق انتخاب کمی شامل انواع غیر برقی وجود دارد. البته درحال حاضر، فورد یک پیکاپ فول‌سایز هیبرید F-150 را عرضه کرده که سبب شده است مصرف سوختی حدود 5/10 لیتر داشته باشد.

امسال فورد F-150 لایتنینگ، جی‌ام‌سی هامر EV و پیکاپ ریوین R1T کاملا برقی معرفی می‌شوند که از شتاب و ظرفیت‌های یدک‌کشی فوق‌العاده‌ای برخوردار هستند. البته این سبب نمی‌شود که این خودروها کامل سبز شوند و امتیاز بالاتری از پریوس پرایم کسب کنند. درنهایت این لیست را می‌توان این‌گونه شرح داد که در ابتدای آن رم 1500 TRX با ۲۲ امتیاز سبز درصدر قرار دارد.

در جایگاه دوم جیپ رانگلر چهار در ۲۸ امتیاز سبز را در اختیار دارد و جایگاه سوم به‌پیکاپ پرفروش‌ترین برند خودروسازی جهان یعنی تویوتا سکویا دو دیفرانسیل با ۲۸ امتیاز رسیده است. با همین امتیاز جیپ گرند واگنیر 4X4 و جی‌ام‌سی سریرا دو دیفرانسیل نیز به‌چشم می‌خورد. اما تنها با یک امتیاز بیشتر (۲۹ امتیاز) پرفروش‌ترین محصول آمریکایی یعنی فورد اف-۱۵۰ درنسخه رپتور قرار دارد.

دو جایگاه بعدی به‌نسخه ام پاور از شاسی‌بلندهای میان‌سایز باواریایی‌ها «ایکس ۵ و ایکس ۶» با ۳۰ امتیاز سبز تعلق دارد و محصول خودروساز ژاپنی نیسان یعنی آرمادا دو دیفرانسیل و نسخه لوکس‌تر آن به‌نام اینفینیتی QX80 نیز امتیاز مشابهی با ب‌ام‌و دریافت کرده و جایگاه نهم و دهم را به‌خود اختصاص داده‌اند. در جایگاه ۱۱ و ۱۲ نیز به‌ترتیب شورولت ساب‌اوربن دو دیفرانسیل و جی‌ام‌سی یوکان XL با ۳۱ امتیاز قرار گرفته‌اند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | ماجرای پخش شدن عکس‌های نعیمه نظام دوست در ویلای کردان؛ غافلگیر شدن خانم بازیگر...