جزئیات واریز سود سهام عدالت/سامانه سجام چیست؟


جزئیات واریز سود سهام عدالت/سامانه سجام چیست؟

بازه زمانی پرداختی سود سهام عدالت هفته ابتدایی اسفند اعلام شده و تا پایان اسفند به حساب دارندگان این سهام واریز می‌شود.

جزئیات واریز سود سهام عدالت/سامانه سجام چیست؟
پیشرفت تکنولوژی و الکترونیکی شدن بر اکثر زمینه‌ها و امور روزمره حتی مشاغل تأثیر گذاشته است و امکان افزایش بهره‌وری و صرفه‌جویی در هزینه و زمان را ایجاد کرده است. بازار‌های مالی و بخصوص بازار سرمایه نیز از این قاعده مستثنا نبوده. امروزه شاهد حجم بالایی از معاملات آنلاین هستیم که از طریق سایت کارگزاری‌ها و پورتفوی مخصوص هر کد بورسی انجام می‌شود. به دلیل تغییرات صورت گرفته در بازار بورس، لزوم ایجاد یک سامانه جامع برای ثبت اطلاعات همه سرمایه‌گذاران و تسریع ارائه خدمات در بازار سرمایه نیز احساس می‌شد. به همین منظور، سامانه‌ای به نام «سجام» ایجاد و راه‌اندازی شده است.

ورود و فعالیت هر فرد به بازار‌های سرمایه مانند بازار بورس تنها با ثبت‌نام در سجام میسر می‌شود. در واقع تنها با یک‌بار ثبت‌نام در سجام بورس، دیگر نیازی به ارائه مجدد اطلاعات و تکمیل فرم اطلاعاتی در نهاد‌های مالی مختلف نخواهد بود. در گام اولی که به سمت سرمایه‌گذاری برمی‌دارید، تمام اطلاعات حساب بانکی، محل سکونت، اطلاعات هویتی و... از شما گرفته شده و این اطلاعات در یک بانک اطلاعاتی ذخیره می‌شود. در ادامه مطلب به طور کامل توضیح می‌دهیم که مفهوم، مزایا و مراحل ثبت‌نام در سامانه سجام چیست.
سهام عدالت در روزهای پایانی سال به مرحله پرداخت سود رسیده است. مسئولان مربوط با فراه‍م کردن زیر ساخت های پرداخت از جمله سجام و شماره شبای دارندگان سهام عدالت آماده پرداخت سود می شوند.

سخنگوی سهام عدالت با نزدیک شدن به زمان واریز سود اظهار داشت: مردم نیاز نیست نه برای دریافت سود و نه برای ثبت نام سهام عدالت مراجعه حضوری داشته باشند.

جزئیات واریز سود سهام عدالت/سامانه سجام چیست؟

بازه زمانی پرداختی این سود هفته ابتدایی اسفند اعلام شده است.

اکبر حیدری سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی گفت: مسئولیت وصول و پرداخت سود عملکرد سال ۹۹ سهام عدالت و اعلام زمان آن بنا به مصوبه شورای عالی بورس با شرکت سپرده گذاری مرکزی است. پیش بینی می‌شود عملیات وصول و توزیع با توجه به جمعیت بالای دریافت کنندگان سود زمان بر باشد بنابراین تنها زمان دقیق واریز و میزان قطعی سود پرداختی از سوی مرجع یعنی سپرده گذاری مرکزی باید اطلاع رسانی شود.

این را باغستانی مدیر عامل سپرده گذاری مرکزی هم تایید کرده و می‌گوید: برآورد زمانی ما این است که در دهه سوم اسفند می‌توان سود را به حساب مشمولان واریز کرد.

وی ادامه داد: سود منتهی به اسفند ۹۹ مشمولانی که ۵۳۲ هزار تومان در سبد سهام خود دارند، حدود ۵۵۰ هزار تومان خواهد بود که به حساب مشمولان واریز می‌شود.

افرادی که سود سهام عدالت دریافت نمی‌کنند

حسین قشمی مدیر سیستم تسویه و پرداخت سمات در خصوص اینکه چه کسانی مشمول این سود سهام عدالت نمی‌شوند، اظهار داشت: دسته‌ای از دارندگان سهام عدالت که سجامی نشده اند سود سهام دریافت نخواهند کرد.

وی ادامه داد: گروه دیگری که سود سهام عدالت برای آن‌ها واریز نمی‌شود، شماره حساب‌های مسدودی است که نمی‌توان سود سهام را به این حساب‌ها واریز کرد.

قشمی تصریح کرد: سومین دلیل عدم واریز سود سهام عدالت برای افراد مشمول، این است که شماره حساب ثبت شده افراد، راکد بوده، در شرایطی که کارت و شماره حساب بانکی افراد در مدت ۶ ماه تراکنش نداشته باشند، جزو شماره حساب‌های راکد محسوب می‌شود و امکان واریز سود سهام در این شماره حساب‌ها وجود ندارد.

مدیر سیستم تسویه و پرداخت سمات در پاسخ به پرسش گفته شده شماره حساب‌ها نباید برای حساب مشترک باشند، این درست است؟ افزود: بله، دلیل دیگری که موجب می‌شود گروهی از سهامداران سود سهام عدالت را دریافت نکنند، این است که افراد شماره حساب مشترک دارای دو امضا ارائه داده‌اند و ثبت کرده‌اند که سود سهام به این حساب‌ها واریز نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: دسته دیگری از افراد که حساب ارزی معرفی کرده‌اند امکان واریز سود به این شماره حساب‌ها هم وجود ندارد. دلیل مهم دیگر برای عدم دریافت سود این است که عده‌ای شماره حساب بلندمدت داده‌اند که سود سهام عدالت به این شماره حساب‌ها هم واریز نمی‌شود. بهتر است افراد قبل از زمان واریز سود مشکلات خود را رفع کنند تا در زمان واریز سود دچار مشکل نشوند.

قشمی در پایان یادآور شد: براساس مصوبه اخیر شورای عالی بورس و اوراق بهادار، سود سهامداران سهام عدالت تا پایان اسفند امسال از طریق شرکت سپرده گذاری مرکزی به صورت منسجم پرداخت خواهد شد.

گفتنی است، پیش از این آقای بهادری جهرمی، سخنگوی دولت گفته بود سود سهام عدالت در سالی که گذشت بیش از دو و نیم برابر سودی است که سال گذشته پرداخت شده است. اگر کسی سهام یک میلیونی داشته باشد تقریبا یک میلیون تومان سود سهام عدالت خواهد گرفت.

سامانه سجام چیست؟

سجام در واقع اختصاری از عبارت «سامانه جامع اطلاعات مشتریان» است که توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه ایجاد شده است. با توجه به پیشرفت تکنولوژی، به منظور افزایش سرعت و کیفیت ارائه خدمات به فعالان بازار‌های سرمایه و بهبود نظارت، از یک سامانه استفاده می‌شود، که تمام اطلاعات هویتی و سوابق معاملاتی سرمایه‌گذاران در آن به ثبت می‌رسند. به‌طورکلی، تمام افرادی که متقاضی فعالیت و معامله در بازار سرمایه هستند، باید در سامانه سجام ثبت نام کنند. این افراد ممکن است سرمایه‌گذاران حقیقی، حقوقی، ایرانی یا حتی خارجی باشند.

هدف از ایجاد سامانه سجام کسب درآمد نیست؛ بلکه به منظور ارائه خدمات فراگیر و یکپارچه در بازار‌هایی مانند بورس از آن استفاده می‌شود. به‌این‌ترتیب، افراد می‌توانند تنها با مراجعه به آدرس سجام (www.sejam.ir) از تمام دارایی و بازدهی سرمایه خود در این بازار اطلاعات کسب کنند. همچنین به منظور ایجاد حساب در کارگزاری، صندوق‌های سرمایه‌گذاری، فعالیت و سرمایه گذاری در بورس و... باید در سجام ثبت‌نام کرده باشید.

شاید با خود فکر می‌کنید که مزیت راه‌اندازی و اجبار ثبت نام تمامی سرمایه‌گذاران در سجام بورس چیست؟ آیا ممکن است این به ضرر فعالان بازار سرمایه باشد؟ خیر. ایجاد این سامانه جامع اطلاعاتی کاملاً به سود سرمایه‌گذاران تمام می‌شود. این سامانه در واقع به منظور تسهیل امور فعالان و کاهش هزینه و زمان لازم برای فعالیت این عزیزان بوده است. اگر بخواهیم به‌طورکلی بگوییم که مزایای ثبت‌نام و استفاده از سامانه سجام چیست، به موارد زیر خواهیم رسید:

مزایای سامانه سجام

ثبت‌نام آسان در کارگزاری‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری

تا پیش از ایجاد سامانه جامع اطلاعاتی، برای ثبت‌نام در کارگزاری‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری و دریافت کد بورسی به ساعت‌ها رفت‌وبرگشت به سازمان مربوطه، ایستادن در صف انتظار و تکمیل فرم و اطلاعات نیاز بود. این روند در تغییر کارگزاری ناظر تکرار می‌شد و انجام تمام مراحل طی شده جزو الزامات بود. این امر می‌توانست زمان‌بر و پرهزینه باشد و تمایل بسیاری افراد برای فعالیت و معامله در بازار سرمایه را کاهش دهد.

این در حالی است که امروزه تنها یک‌بار در سامانه سجام بورس ثبت‌نام می‌کنید و تمام مراحل را در خود خلاصه می‌کند. یک‌بار تکمیل فرم و ارائه اطلاعات کامل در ثبت‌نام سجام، شما را از تکرار این روند در هر بار مراجعه به نهاد‌های مالی مانند کارگزاری‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری بی‌نیاز می‌کند. این نهاد‌ها می‌توانند از اطلاعات شما در سامانه سجام برای افتتاح حساب بهره بگیرند.

دریافت بی‌دغدغه سود مجامع

تا پیش از راه‌اندازی سجام، حتی فرایند دریافت سود نیز با هزینه‌های بی‌مورد همراه بود. بعد از هر یک از مجامع عمومی عادی که شرکت‌ها در آن‌ها اقدام به تقسیم بخشی از سود هر سهم (EPS) می‌کنند، اطلاعیه‌ای در سامانه کدال منتشر می‌شد. بر اساس این اطلاعیه، سرمایه‌گذاران باید از یکی از روش‌های رایج در آن زمان، سود خود را دریافت می‌کردند. در روش اول، سرمایه‌گذاران شماره حساب خود را به منظور دریافت سود و با استفاده از ایمیل ارسال می‌کردند.

در روش دوم، یک تاریخ برای سرمایه‌گذاران مشخص می‌شد تا سرمایه‌گذاران با در دست داشتن کد بورسی و کارت ملی به بانک مربوطه مراجعه کرده و سود تقسیمی را دریافت کنند. این در حالی است که امروزه اطلاعات هر سرمایه‌گذار توسط سجام بورس در اختیار شرکت سپرده‌گذاری مرکزی قرار دارد و وجه سود تقسیم شده در تاریخ اعلام شده و توسط همین شرکت به حساب واریز می‌شود.

امکان ویرایش سریع اطلاعات

تنها با یک تغییر آدرس، شماره تلفن یا شماره حساب متوجه خواهید شد که مزیت سامانه سجام چیست و تا چه حد امور شما را تسهیل بخشیده است. تصور کنید به صورت سالانه آدرس شما تغییر کند و هر سال نیاز به ویرایش اطلاعات خود در نهاد‌های بازار سرمایه مانند کارگزاری و صندوق سرمایه‌گذاری داشته باشد. لازم به ذکر است که این روند تا پیش از راه‌اندازی سجام بورس، تنها با مراجعه حضوری انجام می‌شدند. این در حالی است که امروزه با مراجعه به سایت سجام می‌توانید به راحتی اطلاعات خود را ویرایش کنید. این اطلاعات به صورت خودبه‌خود در نهاد‌های مالی ویرایش خواهند شد.

دسترسی به تمام سرویس‌های بازار سرمایه مانند تغییر کارگزار ناظر

ممکن است شما معاملات خود را از طریق دو کارگزاری مختلف انجام دهید و به دلایل متفاوت، سهام یک نماد مشخص را از طریق هردو کارگزاری خریداری کنید. بعد از مدتی به این نتیجه می‌رسید که انجام معاملات این نماد تنها با استفاده از کارگزاری اول بهتر است. تا پیش از ایجاد سجام بورس، برای یکی کردن کارگزار ناظر سهام این نماد باید حضوراً به کارگزاری دوم مراجعه کرده و بعد از دریافت گواهی سهام، فرم تکمیل شده تغییر کارگزاری ناظر و گواهی سهام نماد مذکور را به کارگزاری اول ارائه می‌شد. امروزه این روند در سامانه جامع اطلاعات مشتریان و تنها با انجام یک فرایند ساده میسر می‌شود.
دلایل راه‌اندازی سجام بورس

همان‌طور که بیان شد، تسهیل امور فعالان بازار سرمایه و مشتریان، تسریع و بهبود خدمات‌رسانی و کاهش هزینه و زمان لازم برای انجام امور مالی مختلف توسط مشتریان و نهاد‌های مرتبط از جمله مهم‌ترین دلایل راه‌اندازی سجام بوده‌اند. این در حالی است که هم‌زمان با راه‌اندازی این سامانه، احراز هویت سرمایه‌گذاران تسهیل پیدا کرده و امکان پول‌شویی، سودجویی و تأمین مالی غیرمجاز در بازار سرمایه از بین رفته است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سهام عدالت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا