فروش بدون نسخه آنتی بیوتیک‌ها ممنوع است/ خطر مصرف بی‌رویه آزیترومایسین برای کرونایی‌ها


فروش بدون نسخه آنتی بیوتیک‌ها ممنوع است/ خطر مصرف بی‌رویه  آزیترومایسین  برای کرونایی‌ها

از زمان آغاز موج ششم بیماری کرونا میزان مصرف آنتی‌بیوتیک‌هایی نظیر آزیترومایسین در کشور سه برابر شده است در حالی که این دارو در درمان کرونا هیچ تأثیری ندارد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری تسنیم؛ مقاومت میکروبی که به معنای کاهش اثر داروهای ضدمیکروبی بر درمان برخی بیماری‌های عفونی است،؛ این روزها به یکی از چالش‌های بزرگ نظام‌های سلامت جهان تبدیل شده است. یکی از علل مهم بروز مقاومت میکروبی، مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیک‌هاست.

با آغاز موج ششم بیماری کرونا با سویه اومیکرون، بسیاری از بیماران با تصور اینکه سرماخورده‌اند به مصرف آنتی بیوتیک‌هایی نظیر آزیترومایسین روی می‌آورند و بسیاری از پزشکان نیز این دارو را به اشتباه برای بیماران تجویز می‌کنند که این مسئله خطر افزایش مقاومت میکروبی را در کشور بیشتر می‌کند.

اخیراً دبیر کمیته علمی کرونا اذعان کرده کرده که مصرف آزیترومایسین در بهمن ماه 3 برابر شده است.

دکتر فرزانه داستان، نماینده انجمن داروسازان بالینی در کمیته علمی کرونا در گفت‌وگو با تسنیم، ضمن هشدار نسبت به مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیک‌ها اظهار کرد: بیماری کرونا یک بیماری ویروسی است در حالی که آزیترومایسین روی باکتری‌ها مؤثر است. اوایل شیوع بیماری کرونا مطالعاتی انجام شد که نشان داد آزیترومایسین علاوه بر خاصیت آنتی بیوتیکی خاصیت ضدالتهابی نیز دارد و به دلیل ماهیت التهابی بیماری کرونا، این دارو در اوایل پاندمی تجویز شد؛ در آن زمان گفته می‌شد ترکیب آزیترومایسین با داروهای دیگر مانند "هیدروکسی کلروکین" ممکن است اثربخش باشد اما بعدها که مطالعات کامل شد عملاً هیچ اثربخشی از این دارو در درمان کرونا به اثبات نرسید.

وی افزود: یکی از خطراتی که مصرف آنتی‌بیوتیک‌هایی نظیر آزیترومایسین دارد این است که می‌تواند مقاومت میکروبی و تداخلات دارویی را افزایش دهد. داروی آزیترومایسین می‌تواند عوارض قلبی نیز برجا بگذارد بنابراین صرفاً باید در آن دسته از بیماران مبتلا به کرونا تجویز شود که پزشک در رادیوگرافی قفسه سینه، شواهدی از عفونت‌های باکتریایی را مشاهده کند.

عضو کمیته علمی کرونا در پاسخ به این سؤال که "مردم بر اساس اعتماد به پزشکان داروهای آنتی‌بیوتیکی تجویزشده را مصرف می‌کنند؛ آیا نظارتی بر میزان آنتی بیوتیک‌هایی که یک پزشک تجویز می‌کند وجود دارد؟" تصریح کرد: از آنجا که داروی آزیترومایسین وسیع‌الطیف است؛ فکر نمی‌کنم نظارت سختگیرانه‌ای بر تجویز آن وجود داشته باشد.

وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر این‌که «آیا دریافت بدون نسخه آنتی‌بیوتیک‌ها ممنوع است؟» گفت: آنتی‌بیوتیک‌ها، داروهای بدون نسخه نیستند و اگر فروش آزاد آنتی‌بیوتیک در یک داروخانه گزارش شود آن داروخانه متخلف شناخته می‌شود.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...