مجمع کشورهای صادرکننده گاز ساعاتی پیش آغاز به‌کار کرد


مجمع کشورهای صادرکننده گاز ساعاتی پیش آغاز به‌کار کرد

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد بین الملل فارس، ششمین نشست مجمع سران کشورهای صادرکننده گاز (GECF) ساعاتی پیش در دوحه قطر شروع به کار کرد و اکنون با حضور رئیس جمهور کشورمان در حال برگزاری است. ...

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد بین الملل فارس، ششمین نشست مجمع سران کشورهای صادرکننده گاز (GECF) ساعاتی پیش در دوحه قطر شروع به کار کرد و اکنون با حضور رئیس جمهور کشورمان در حال برگزاری است.

این نشست با سخنرانی امیر قطر، با موضوع «امنیت انرژی در جهان» به صورت رسمی آغاز به کار کرد.

رئیس‌جمهور روز گذشته برای شرکت در این نشست وارد دوحه پایتخت قطر شد و مورد استقبال امیر قطر قرار گرفت.

ایران و قطر 14 یادداشتتفاهم در زمینه های هوانوردی، تجارت، کشتیرانی، رسانه، لغو ملزومات روادید، آموزش و پرورش و فرهنگ به امضا رساندند.

در این نشست رؤسای‌جمهوری، نخست وزیران و وزرای انرژی ایران، الجزایر، مصر، لیبی، نیجریه، قطر، روسیه، ونزوئلا، ترینیداد و توباگو و اعضای ناظر شامل آذربایجان، عراق، مالزی، نروژ، پرو و امارات متحده عربی حضور دارند.

ایران یکی از بزرگترین تولیدکنندگان گاز جهان و از بنیانگذاران «جی‌ئی‌سی‌اف» است که دو دوره دبیرکلی این مجمع را عهده‌دار بوده است.

مالزی، نروژ، عراق، پرو، آذربایجان و امارات هم اکنون به‌عنوان اعضای ناظر در مجمع کشورهای صادرکننده گاز شرکت می‌کنند. کشورهای الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، ایران، لیبی، نیجریه، قطر، روسیه، ترینیداد و توباگو، ونزوئلا، ١۱ عضو اصلی «جی‌ئی‌سی‌اف» هستند.

روز گذشته، ۱۷ کشور عضو مجمع کشورهای صادرکننده گاز در نشست فوق‌العاده وزارتی امروز با پیوستن موزامبیک به‌عنوان عضو ناظر این مجمع موافقت کردند و تعداد اعضای آن به 18 عضو رسید.

اعضای مجمع کشورهای صادرکننده گاز ۴۴ درصد از تولید گاز جهان، ۶۷ درصد از ذخایر گازی جهان، ۶۴ درصد از انتقال گاز با خط لوله و ۶۶ درصد از تجارت گاز طبیعی مایع‌شده (ال‌ان‌جی) را در اختیار دارند.

مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF) اردیبهشت‌ ماه سال ۱۳۸۰ در تهران تاسیس شد. از زمان تأسیس این مجمع تاکنون ۲۳ نشست در سطح وزیران و پنج نشست در سطح سران برگزار شده است.

ایران یکی از بزرگترین مالکان ذخایر اثبات‌شده گاز طبیعی جهان است که با داشتن ۳۳۸ هزار کیلومتر شبکه داخلی گازرسانی، از کشورهای پیشرو در این زمینه به حساب می‌آید و با توجه به موقعیت جغرافیایی و زیرساخت‌های موجود می‌تواند مطلوب‌ترین گزینه برای انتقال گاز به شرق و غرب باشد.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دوبله خنده دار رضا شفیعی‌جم به زبان کُردی!/ ویدئو