واکسن رازی کووپارس اثربخشی مناسبی علیه سویه های در گردش کرونا دارد


واکسن رازی کووپارس اثربخشی مناسبی علیه سویه های در گردش کرونا دارد

کرج - ایرنا - مدیر تحقیق و توسعه موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی با اشاره باثر بخشی واکسن رازی کووپارس علیه سویه های کنونی کرونا گفت: در زمان حاضر نیازی به تغییر و ارتقای سویه این واکسن نیست.

به گزارش روز سه شنبه روابط عمومی موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، دکتر «سید رضا بنی هاشمی» درخصوص نیاز یا عدم نیاز به ارتقای واکسن رازی کووپارس واستفاده از سویه های دلتا و امیکرون در واکسن افزود: تمام واکسن های موجود در جهان از جمله واکسن رازی کوو پارس در مقابل سویه امیکرون اثربخشی کمتری نسبت به واریانت آلفا و دلتا دارند، اما با توجه به مطالعات انجام شده در موسسه رازی، این کاهش اثر بخشی به اندازه ای معنا داری نیست که لازم باشد آنتی ژن موجود در واکسن رازی کووپارس را به سویه دلتا یا امیکرون تغییر دهیم.

وی تصریح کرد: اثربخشی واکسن های ارتقا یافته با این سویه ها، در حیوانات آزمایشگاهی نشان داد، اختلاف معناداری با واکسن های فعلی ندارند.

مدیر تحقیق ‌و توسعه موسسه رازی افزود: مطالعات دیگر نیز حاکی از آن است که واکسن علیه امیکرون نمی تواند اثربخشی مناسبی بر روی سویه دلتا یا دیگر سویه ها بگذارد.

بنی هاشمی یادآور شد: مطالعات جهانی نیز همین را نشان می دهد. به تازگی مجله نیچر در این‌مورد مقاله ای منتشر کرده که موید این نکته است که واکسن های تقویت شده علیه امیکرون مزیتی بر واکسن های موجود ندارند.

وی ادامه داد: در این مقاله با عنوان واکسن های هدفمند امیکرون در آزمایش های اولیه بهتر از واکسن های اصلی نیستند اشاره شده که مجموعه ای از مطالعات اولیه حیوانی نشان می دهد، تقویت کننده های اختصاصی Omicron هیچ مزیتی نسبت به دوز سوم واکسن های فعلی ندارند.

بنی هاشمی افزود: براساس این مقاله، یکی از این مطالعات نشان داد که هم واکسن اصلی وهم تزریق به روز شده باعث افزایش سطح سلول‌های B حافظه می شوند که مسئول تولید آنتی بادی ها برای دفع ویروس هستند.

وی اضافه کرد: همچنین با استناد به این مقاله، یک مطالعه روی موش‌ها حاکی از آن است که دادن یک تقویت‌کننده منطبق با Omicron پس از دو دوز واکسن مبتنی بر mRNA هیچ فایده‌ای بیشتر از یک تقویت‌کننده استاندارد ندارد.
به گفته مدیر تحقیق و توسعه موسسه رازی، این موسسه در زمان حاضر مطالعات فشرده ای را بر روی افزایش اثربخشی واکسن رازی کوو پارس بر علیه سویه امیکرون انجام می‌دهد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه البرز

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان