مصرف کدام ویتامین‌ها در دوران بارداری مهم است؟


مصرف کدام ویتامین‌ها در دوران بارداری مهم است؟

دریافت ویتامین‌ها و مواد معدنی به‌واسطه غذاها بهترین و کارآمدترین راه برای تأمین مواد مغذی مورد نیاز بدن است، مواد مغذی موجود در برخی ویتامین‌های دوران بارداری می‌تواند به محافظت از سلامت شما و کودکتان کمک کند.

به گزارش خبرآنلاین، مصرف ویتامین‌ها در طول بارداری، بخش مهمی از این دوران است. با توجه به اهمیت برخی از مواد مغذی مانند اسید فولیک و آهن، درک نحوه عملکرد آنها برای سلامتی شما و کودکتان مفید است. برای آشنایی با فواید مصرف ویتامین‌های دوران بارداری و همچنین مواد مغذی خاصی که در دوران بارداری و بعد از آن نیاز دارید، این مطلب را بخوانید.

اسیدفولیک
اسید فولیک مهم‌ترین مکمل در دوران بارداری است و دریافت آن به میزان کافی، در جلوگیری از بروز مشکلات عصبی و بیماری‌های مغز و نخاع مؤثر است. اگر رشته‌های عصبی در دوران جنینی به درستی شکل نگیرند، احتمال ابتلا به اسپینا بیفیدا وجود دارد؛ در این حالت، نخاع یا مهره‌ها به طور کامل رشد نمی‌کنند و ممکن است بیرون‌زدگی نخاع ایجاد شود.

یکی دیگر از نقایص عصبی، آنانسفالی است؛ وضعیتی که در آن بخش‌های اصلی مغز رشد نمی‌کنند. اینها عوارض جدی هستند که منجر به ناتوانی دائمی یا حتی مرگ نوزاد می‌شوند، بنابراین مهم است که به اندازه کافی این ویتامین ضروری را دریافت کنید.

مصرف فولیک اسید در دوران بارداری، همچنین از بروز عوارضی چون پره‌اکلامپسی جلوگیری می‌کند؛ پره‌اکلامپسی وضعیتی است که می‌تواند سبب تولد زودرس نوزاد، ایجاد آسیب به جفت و یا مرگ نوزاد شود.
پس از دوران بارداری نیز سعی کنید مصرف مکمل فولیک اسید را ادامه دهید؛ زیرا در پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی، زوال عقل و انواع سرطان‌ها نقش دارد.

آهن
یکی دیگر از مواد مغذی ضروری، آهن است که مصرف آن در دوران بارداری بسیار اهمیت دارد و از شما در برابر کم‌خونی محافظت می‌کند. حجم خون در دوران بارداری افزایش پیدا می‌کند و از این جهت دریافت میزان کافی آهن از طریق تغذیه و مصرف مکمل‌ها ضروری است.

سایر ویتامین‌های ضروری در دوران بارداری
شاید لازم باشد بنا به تشخیص پزشک، بدن شما علاوه بر اسید فولیک و آهن، به ویتامین‌هایی چون کلسیم، زینک و مس هم احتیاج داشته باشد.
بهترین روش برای تأمین نیاز بدن به مواد مغذی، رعایت یک رژیم غذایی سالم و مغذی است. مصرف میوه، سبزیجات، غلات سبوس‌دار و منابع پروتئینی مانند گوشت، ماهی و مرغ، بهترین راه دریافت ویتامین‌ها و مواد معدنی است.

مصرف اسیدهای چرب امگا ۳ نیز برای سلامت مادر و کودک ضروری است. مصرف این مکمل در دوران بارداری به رشد مغز و چشم جنین کمک می‌کند. مغز جنین به سرعت رشد می‌کند و رشد آن کمی پیچیده است، مصرف امگا ۳ قبل از تولد اهمیت زیادی دارد.

اسیدهای چرب امگا ۳ به‌طور کلی در حفظ سلامت قلب، مغز، چشم‌ها، مفصل‌ها، پوست، مو، سیستم ایمنی بدن و نیز بهبود عملکرد شناختی نقش دارند. توجه داشته باشید دریافت امگا ۳ از طریق تغذیه کمی دشوار است، بنابراین مصرف مکمل امگا ۳ به شما توصیه می‌شود.


منبع: flo.health / مترجم: الهه جعفرزاده

۲۳۵۲۳۵

کد خبر 1598737

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلمات پانتومیم | 350 سوژه سخت ،راحت ،خنده دار +150ضرب المثل