بچه 16 ساله جهان را شگفت‌زده کرد / ضرب و شتم قهرمان شطرنج دنیا با 39 حرکت


بچه 16 ساله جهان را شگفت‌زده کرد  / ضرب و شتم قهرمان شطرنج دنیا با 39 حرکت

یک شطرنج باز نوجوان هندی موفق شد غول شطرنج دنیا را شکست دهد.

به گزارش "ورزش سه"، رامش بابو پراگناناندا شانزده ساله روز یک‌شنبه، مگنوس کارلسن را حیرت زده کرد و در جریان مسابقات Masters Airthings، شماره یک جهان را شکست داد.

پراگناناندا، ملقب به پراگ، اصلاً این مسئله را نشان نداد که سن و تجربه کمی دارد چرا که در تمام طول رقابت خونسردی عجیبی از خود به‌نمایش گذاشت. البته این اتفاق در حالی رخ داد که به نظر می‌رسید کارلسن نیز در دادن برخی فرصت‌ها به شطرنج باز هندی مرتکب اشتباه شده بود.

اگرچه قهرمان پنج باره جهان تلاش زیادی برای بازگشت مقابل شطرنج باز هندی انجام داد اما پراگ هیچ فرصتی برای عرض اندام به کارلسن نداد و این نوجوان هندی موفق شد یک پیروزی تاریخی و شگفت انگیز را در مسابقات شطرنج سریع مقابل کارلسن به‌دست بیاورد.

بچه 16 ساله جهان را شگفت‌زده کرد  / ضرب و شتم قهرمان شطرنج دنیا با 39 حرکت

بعد از این اینکه پیروزی پراگ در این رقابت قطعی شد او دستانش را جلوی دهانش گرفت تا به‌نوعی اجازه ندهد شوکی که از این برد دچارش شده بود خیلی مشخص شود اما در عین حال بر هیچ‌کس پوشیده نبود که او می‌تواند چقدر از این اتفاق تاریخی خوشحال باشد.

همچنین این اولین پیروزی پراگ بر کارلسن بود و او به جوان‌ترین بازیکنی تبدیل شد که از زمان قهرمانی این فوق ستاره جهان در سال 2013، کارلسن را شکست داده است. او همچنین پس از ویشواناتان آناند و پنتالا هاریکریشنا سومین استاد بزرگ هندی شد که مقابل نروژی پیروز شده است.

وقتی بعد از این رقابت از پراگ پرسیده شد که می‌خواهد چگونه این پیروزی بزرگ را جشن بگیرد او جوابی بسیار منطقی و جالب داد و گفت: "خیلی خوشحالم اما حالا فقط باید به رفتن به رختخواب فکر کنم."

بچه 16 ساله جهان را شگفت‌زده کرد  / ضرب و شتم قهرمان شطرنج دنیا با 39 حرکت

این نتیجه کاملاً غیرقابل پیش‌بینی بود چراکه کارلسن در سه مسابقه ابتدایی خود به پیروزی رسیده بود در حالی‌که شطرنج باز هندی هر سه دیدار اول خود را با شکست پشت سر گذاشته بود. با این حال، وقتی این دو با هم وارد رقابت شدند، استاد بزرگ 16 ساله مصمم به نظر می‌رسید و در نهایت اسطوره شطرنج را در 39 حرکت شکست داد.

پراگ پس از مسابقه گفت: "فکر می‌کنم دیروز چندان خوب نبود. امروز فکر می‌کنم بازی‌ام خیلی بهتر بود، بنابراین امیدوارم این روند تا دو روز آینده ادامه پیدا کند."

پراگ یکی از نوظهورترین ستاره‌های شطرنج است و از سنین جوانی برای کارهای بزرگ مورد توجه قرار گرفته است. در سال 2016، او در سن 10 سالگی به جوان ترین استاد بین المللی تاریخ تبدیل شد و بسیاری از افراد پیش بینی کرده اند که او می‌تواند در سال‌های آینده یک مدعی عنوان قهرمانی باشد.

بچه 16 ساله جهان را شگفت‌زده کرد  / ضرب و شتم قهرمان شطرنج دنیا با 39 حرکت

پیروزی معروف او مقابل کارلسن مورد تمجید برخی از هموطنان سرشناسش قرار گرفت.
آناند، قهرمان پنج دوره جهان، توییت کرد که "همیشه به استعدادهای هند افتخار می‌کند" و همچنین گفت که "روز بسیار خوبی" برای پراگ بود.

در جای دیگر، ساچین تندولکار بازیکن هندی کریکت، که به‌عنوان یکی از بهترین ضربه‌زنان تمام دوران شناخته می‌شود هم به پراگ تبریک گفت.

از طرف دیگر این یک شکست کاملاً ناباورانه برای کارلسن بود و روزهای سخت او را تداوم بخشید. این 31 ساله پیش از مسابقات به کرونا مبتلا شده بود و تاکید کرد که این مسئله روی عملکرد او تاثیرگذار بوده است اما قطعاً این شطرنج باز بزرگ در ادامه باز هم قابلیت‌های فوق العاده خود را به اثبات خواهد رساند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس