مدرسه سازی در خانواده‌ام نهادینه شده است/دانش آموزان را فرزندان خود می‌دانم


مدرسه سازی در خانواده‌ام نهادینه شده است/دانش آموزان را فرزندان خود می‌دانم

مدرسه پایه زندگی همه کودکانی است که امید این جهان به آن‌ها گره خورده است. کودکانی که اگر مسیر تحصیلشان را هموار بسازیم، مسیر آینده را هموار خواهند ساخت. در دنیای پیشرفته امروز حیف است که هنوز کودکانی را می بینیم که به دلیل کمبود مدرسه و کلاس درس از زیباتر دیدن و زیباتر ساختن دنیا باز مانده اند و باز می مانند.

درست است که اکنون فرهنگ مدرسه سازی در میان مردم گسترش بیشتری یافته و هستند کسانی که دست در دست هم گذاشته و اقدام به مدرسه سازی در مناطق محروم سرزمینمان کرده اند اما هنوز هم نیاز است کار با شکوه مدرسه سازی خیلی بیش از این­ها در کشور جا بیفتند و بیشتر و بیشتر انجام پذیرد.

سال‌هاست نهادهایی در جامعه پا گرفته‌اند که رسالتشان تلاش برای رفع محرومیت از جامعه است گرچه از بین بردن کامل واژه محرومیت کار چندان آسانی نیست اما یک خیریه و یا نهاد مردمی ثابت کرده که قادر است حداقل، افرادی را در جامعه شناسایی کند که رنج فقر را به دوش می‌کشند. با همّت و تلاش جمعی این خیریه‌ها می‌توان کوشید تا این افراد کمی راحت‌تر از گذشته زندگی کنند و یا با دادن آموزش‌های مختلف به آنها و کودکانشان کمک کرد تا از داشتن آینده‌ای تاریک محاtظت شوند. پسندیده‌ترین خدمت به این قشر از جامعه بدون شک مدرسه سازی است. با ساختن مدرسه و مکانی برای کسب علم و دانش ضمن آن که کمک می‌شود این کودک‌ها بی‌سواد نمانند، پرورش آنها نیز سامان بخشیده می‌شود. به این ترتیب با رشد علمی و پرورش، این کودکان دیگر قادرند آینده‌ای سبز را برای خود انتخاب کنند.

به طور کلی می‌توان گفت خیرین مدرسه ساز با کار نیک و پسندیده مدرسه سازی نه فقط به کودکان بازمانده از تحصیل کمک می‌کنند بلکه از آسیب دیدن آن‌ها در آینده جلوگیری می‌کنند. با ساخت مدرسه‌ها و کمک به تحصیل دانش آموزان محروم یک کشور، از جامعه‌ای امن‌تر برخوردار خواهیم بود. مدرسه کودکان را در مسیر زندگی درست پرورش می‌دهد و از ورود دوباره آن‌ها به دنیای محرومیت جلوگیری می‌کند.

مدرسه سازی در خانواده‌ام نهادینه شده است/دانش آموزان را فرزندان خود می‌دانم

در همین خصوص با خدیجه هاشمی، رئیس شورای بانوان خیر مدرسه ساز استان هرمزگان همکلام شدیم تا وضعیت مدرسه سازی توسط خیرین را مطلع شویم.

هاشمی در گفت و گو با ایسنا، افزود: ۲۰ سال از تأسیس و فعالیت مجمع خیرین ساز در استان هرمزگان می گذرد و بالغ بر ۲۵۰ مدرسه به نام بانوان خیر هرمزگانی تأسیس و در حال فعالیت است.

وی با بیان اینکه از کودکی در خانواده ای بزرگ شدم که همگی در امر مشارکت در امور خیریه به ویژه مدرسه سازی فعالیت چشمگیری داشته اند، اضافه کرد: اکنون فرزاندنم نیز همین مسیر را ادامه داده و در این امر مشارکت دارند و به نوعی مدرسه سازی و حضور امور خیر به فرهنگی در خانواده مان تبدیل شده است.

این بانوی خیر مدرسه ساز با اشاره به اینکه دخترم در خارج از کشور هر زمان سیل، زلزله یا طوفانی در هرمزگان رخ می دهد پیگیر وضعیت مدارس است، خاطرنشان کرد: با وجود اینکه از خاک کشورش دور است اما دغدغه اش کودکانی است که در روستاها مشغول تحصیل هستند.

وی با بیان اینکه یک مدرسه ۲ کلاسه در روستای خیرآباد شهرستان جاسک توسط بنده در سال ۱۳۸۷ساخته و اکنون فرزندان تحصیل کرده زیادی را رشد داده است، عنوان کرد: اکنون تمامی کسانی که تحصیل خود را از این مدرسه آغاز کرده اند بخشی از خانواده ام بوده و همچنان ارتباط همگی شان با بنده حفظ شده و همواره هر کمکی نیاز داشته باشند بدون هیچ چشمداشتی در کنارشان هستم.

هاشمی با اشاره به اینکه در طول این سال ها همواره کتب، لوازم تحصیل و برخی مشکلات دیگر از جمله اسکان و درمان دانش آموزان این مدرسه را متقبل شده ام، خاطرنشان کرد: همواره در نظرم به دنبال ساخت مدرسه در جایی بودم که مردمش مظلوم و صدایشان به جایی نرسیده باشد که در این روستا این دو موضوع وجود داشت و امروز خوشحالم می بینم کودکان آن روستا مشغول به تحصیل هستند.

وی با بیان اینکه آرامش خیال، خوشحالی و فراغ بالی که از مشارکت در کار خیر نصیبم شده را با هیچ چیز عوض نمی کنم، اظهار کرد: در روستای رمکان قشم بانوانی که به سمت مشاغل خانگی و تولید محصول رفته بودند خودشان دست به کار شده و با برگزاری جشنواره های محلی و فروش محصولاتشان هزینه ساخت دو مدرسه ۳ کلاسه را فراهم کردند و چه کاری زیباتر از اینکه فرهنگ ساخت مدرسه تا این حد در روستاهای هرمزگان هم رشد داشته است.

رئیس شورای بانوان خیر مدرسه ساز استان هرمزگان بیان کرد: اکثر کودکانی که در مناطق محروم بزرگ می‌شوند زندگی را محدود به همان منطقه و در حصار محرومیت خود می بینند. چنین افرادی که حتی برای بهبود زندگی خود نمی توانند قدمی بردارند چگونه خواهند توانست برای بهبود کشور گام بردارند؟ تعداد افرادی که در این مناطق دید خود را به فراتر از زندگی محدود خود می برند و به خود اجازه می دهند رویاهایی بزرگ داشته باشند بسیار کم است چه خواسته که بتوانند در جهت عملی کردن آن رویاها قدمی بردارند پس باید با ایجاد زیرساخت های آموزشی و فرهنگی در جهت تحقق رویاهای این افراد گام برداریم که مدرسه سازی نخستین مرحله از آن است.

هاشمی در پایان تصریح کرد: شناسایی و جذب انسانهای نیکوکار و خیرین نیک اندیش مدرسه ساز و در کنار آن تجلیل و تکریم این انسان‌های بزرگ، به عنوان گامی اساسی برای توسعه نظام تعلیم و تربیت، محور اصلی فعالیت های شورای بانوان خیر مدرسه ساز استان هرمزگان را تشکیل می دهد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه هرمزگان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل شهادت امام علی علیه السلام