12 تکنیک اساسی برای ایجاد روابط قوی‌تر بین زن و شوهر هنگام بحث و مشاجره


12 تکنیک اساسی برای ایجاد روابط قوی‌تر بین زن و شوهر هنگام بحث و مشاجره

طبق یک بررسی آنلاین در سال 2012، زوج‌هایی که درگیری و مناقشه سالم را پشت سر می‌گذارند در مقایسه با زوج‌هایی که از گفتگو‌های دشوار چشم پوشی می‌کنند، 10 برابر بیشتر احتمال دارد که رابطه‌ای شاد داشته باشند. بنابراین، دعوا با شریک زندگی‌تان ممکن است فواید زیادی برای رابطه‌تان داشته باشد، به شرطی که شما […]

طبق یک بررسی آنلاین در سال ۲۰۱۲، زوج‌هایی که درگیری و مناقشه سالم را پشت سر می‌گذارند در مقایسه با زوج‌هایی که از گفتگو‌های دشوار چشم پوشی می‌کنند، ۱۰ برابر بیشتر احتمال دارد که رابطه‌ای شاد داشته باشند. بنابراین، دعوا با شریک زندگی‌تان ممکن است فواید زیادی برای رابطه‌تان داشته باشد، به شرطی که شما و عزیزتان این کار را به شیوه‌ای عاشقانه و سازنده انجام دهید. می‌دانیم که بحث و مشاجره بین زن و شوهر بسیار رایج است، و به همین دلیل لیستی از تکنیک‌ها را گردآوری کرده‌ایم که بایستی از آن‌ها استفاده کنیم تا مشاجره به بهترین شکل انجام شود.

۱. زمان و مکانی را برای صحبت در مورد مسائل در نظر بگیرید.

اگر احساس التهاب و برانگیختگی می‌کنید، باید زمان و مکانی را برای تخلیه ناراحتی خود انتخاب کنید. وقت گذاشتن قبل از مشاجره در مورد موضوع به هر دوی شما کمک می‌کند تا خود را آماده کنید و قبل از اینکه از روی عصبانیت و ناامیدی با یکدیگر بحث کنید، عاقلانه صحبت کنید. بنابراین، اگر دعوا کردید، همانطور که روانشناسان توضیح می‌دهند، چیزی شبیه به این بگویید: «امروز عصر یا زمانی دیگری را برای بحث در مورد مسایل انتخاب کنیم».

۲. قبل شروع بحث مطمئن شوید که نیاز‌های اولیه و اساسی شما برآورده شده است.

یکی از قوانین مهمی که برای داشتن بحث‌های سالم باید رعایت شود، این است که بررسی کنیم آیا آمادگی داریم درگیری را هدایت کنیم یا خیر. دعوا با یکی از عزیزان بسیار دشوار است که ما باید حداقل برای آن آماده باشیم. به همین دلیل است که کارشناسان به افراد توصیه می‌کنند قبل از شروع یک گفتگوی سخت، مطمئن شوند که نیاز‌های اولیه‌شان مانند غذا، آب، هوا و خواب برآورده شده است.

۳. در مورد موضوع صحبت کنید و گذشته را مطرح نکنید.

در طول یک مشاجره، احتمال بیشتری وجود دارد که اشتباهات گذشته را بیان کنید و موضوع را به مشکلات دیگری که قصد داشتید بعدا در مورد آن‌ها بحث کنید منحرف کنید. اما این فقط اوضاع را بدتر می‌کند، زیرا هر دوی شما نمی‌توانید همزمان روی یک چیز تمرکز کنید. به جای آن، در مورد موضوع فعلی بحث کنید، و هنگامی که مشکل اول را حل کردید، می‌توانید در شرایط دیگری به موضوع دیگری بپردازید.

۴. قبل از صحبت کردن با دقت گوش دهید.

وقتی یکی از عزیزان چیزی می‌گوید که شما با آن موافق نیستید، احتمالا بلافاصله چیزی را خواهید گفت. اما بهترین کار این است که گوش فرا دهید تا زمانی که صحبت‌های شریک زندگی تان تمام شود. این فقط نشان دهنده احترام، تمایل به همکاری و مهمتر از همه، گوش دادن به شریک زندگی تان است. همچنین، به یاد داشته باشید که زبان بدن مناسب نیز می‌تواند باعث شود که آن‌ها احساس کنند شما به آن‌ها گوش می‌کنید.

۵. به جای سرزنش کردن طرف مقابل، احساس خود را در مورد موضوع با او در میان بگذارید.

یک تکنیک آسان و در عین حال بسیار موثر استفاده از «من» به جای «تو» است. به عبارت دیگر، گفتن «تو برای تولد دوستم نیامدی» با گفتن «عدم شرکت در جشن تولد دوستم باعث ناراحتی من شد» بسیار متفاوت است. این در واقع کمک می‌کند تا احساسات و ناامیدی‌های خود را بدون شروع بازی سرزنش که معمولا پایان خوبی ندارد، با او در میان بگذارید.

۶. از زبان اغراق آمیزِ مثل همیشه و هرگز اجتناب کنید.

هنگامی که شخصی شروع به استفاده از کلمات تعمیم‌دهنده، مانند «همیشه» و «هرگز»، می‌کند به‌طور خودکار موقعیت را بزرگ‌نمایی می‌کند و باعث می‌شود طرف مقابل رفتار تدافعی داشته باشد. با این حال، اگر احساسات خود را با آرامش با او در میان بگذارید، یا شاید از کلمات کمتر تهاجمی مانند “گهگاهی” استفاده کنید، می‌توان از این وضعیت اجتناب کرد.

۷. انتقاد سازنده انجام دهید.

12 تکنیک اساسی برای ایجاد روابط قوی‌تر بین زن و شوهر هنگام بحث و مشاجره

 

انتقاد بخشی عادی از یک رابطه است، زیرا ممکن است فرد مقابل شما دارای نقص‌های زیادی باشد و برخی از رفتار‌های او غیرقابل قبول باشد. اما، هنگامی که استیصال خود را با حملات کلامی تند ابراز می‌کنید، عزت نفس شریک خود را از بین می‌برید و باعث می‌شود که بین شما دو نفر فاصله عاطفی ایجاد شود.
در عوض، به شیوه‌ای دوستانه ارتباط برقرار کنید که بر خودِ رفتار متمرکز باشد نه شخص مقابل شما. یکی از تکنیک‌هایی که می‌توانید در این شرایط استفاده کنید، ساندویچ مشاجره است – در ابتدا و در پایان انتقاد چند کلمه تحسین‌کننده و تشویق کننده به شریک زندگی‌تان بگویید.

۸. مراقب احساسات خود باشید.

مشاجره و بحث کردن سخت است و اگر یاد نگیریم احساسات خود را در مواقع سخت کنترل کنیم، ممکن است در مسیری منفی و غیرسازنده قرار بگیریم. از طرفی، می‌توانیم یاد بگیریم که احساسات خود را کنترل کنیم و در لحظات ملتهب آماده باشیم و حواس‌مان باشد، و به همین دلیل است که متخصصان روابط توصیه بسیار به مدیتیشن و مراقبه می‌کنند.

۹. اگر شما یا شریک زندگیتان به آن نیاز دارید زمان کوتاهی استراحت کنید.

هنگام مشاجره ممکن است اوضاع به سرعت تشدید شود، و گاهی اوقات یکی از شما می‌تواند به نقطه جوش برسد و ممکن است منجر به ناسزاگویی، توهین یا حتی خشونت شود. در این شرایط، بهتر است از بحث دور شوید تا آرام شوید و برای حل اختلاف واقعی برگردید. کارشناسان می‌گویند که تکنیک وقفه کوتاه نباید بیش از ۲۴ ساعت باشد، در غیر این صورت، باعث لاپوشانی کردن مشکل می‌شود.

۱۰. بازتاب (آینه) زبان بدن یکدیگر باشید.

بازتاب یک شخص به معنای استفاده از حالت، حرکات و کلمات فرد می‌باشد؛ به عبارتی هنگام مذاکره و گفتگو از رفتار و زبان بدن طرف مقابل تقلید کنید. بر اساس تحقیقات روان‌شناختی، این رفتار نشانه‌ای از یک ارتباط قوی است، زیرا بازتاب یک فرد به ما کمک می‌کند تا درک بهتری از آنچه دیگری تجربه می‌کند داشته باشیم. وقتی این اتفاق می‌افتد، هر دوی شما نوعی همدلی، راحتی و اعتماد نسبت به یکدیگر احساس می‌کنید.

۱۱. به یاد داشته باشید که شما هم تیمی (در یک تیم) هستید.

12 تکنیک اساسی برای ایجاد روابط قوی‌تر بین زن و شوهر هنگام بحث و مشاجره

وقتی تصمیم می‌گیرید با کسی باشید، هنگام حل و فصل مسایل خودپسندی (نفس خود) را کنار بگذارید، به این معنی که در واقع روی اینکه چه کسی درست می‌گوید و چه کسی اشتباه می‌کند تمرکز نکنید، به جای آن، هر دوی شما روی حل مشکل با هم کار کنید. همه چیز وقتی بهتر می‌شود که بپذیرید هم تیمی هستید و نه دشمن.

۱۲. برای مشاجره‌های خود قوانین متقابل تعیین کنید.

پس از چند دعوا، یاد می‌گیریم همدیگر را درک کنیم و به مرز‌های یکدیگر احترام بگذاریم. برای مثال، ممکن است شریک زندگی شما دوست نداشته باشد که در وسط یک مشاجره حرفش را قطع کنید یا از او دور شوید و شما از سرزنش مداوم متنفر باشید. دفعه بعد، هر دوی شما از آن رفتار‌های مضر اجتناب می‌کنید و از منظر روانشناسی زناشویی قوانینی را برای نحوه بحث کردن درباره موضوعات تعیین می‌کنید.

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. 

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سبک زندگی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید