جنگ روسیه و اوکراین با فلزات و مواد اولیه چه خواهد کرد؟


درحالیکه بیشتر کشور‌های عضو اتحادیه‌ی اروپا در صورت بروز درگیری شدید بین روسیه و اوکراین، تحت بحران جدی‌ای قرار خواهند گرفت، شرایط آلمان، اما به طوری ویژه بحران‌زده خواهد شد. آتول واشیستا، رئیس و مدیرعامل شرکت اطلاعات ریسک زنجیره‌ی تامین Supply Wisdom، اشاره کرد که آلمان اکثریت انرژی موردنیاز خود برای تامین برق و خطوط تولیدی خود را از گاز طبیعی...

همانطور که بار‌ها اشاره شده است، در صورت تداوم تنش‌ها میان روسیه و اوکراین، افزایش نرخ نفت و گاز با تشدید مضاعفی روبه‌رو خواهد شد، اما باید تاکید کرد که حامل‌های انرژی، تنها پیامد این کشمکش نخواهد بود.

تحلیلگران اقتصادی در مصاحبه با CNBC اشاره می‌کنند که زنجیره‌های تامین در صورت تداوم ناآرامی‌های میان روسیه و اوکراین، به اوج اختلال می‌رسند. از گندم و جو گرفته تا مس و نیکل؛ همه و همه! آلن هالند، بنیانگذار و مدیرعامل شرکت فناوری Keelvar اعلام کرد که ماجرای اوکراین، تاثیر مستقیمی بر "سبد نان اروپاییان" خواهد گذاشت و این اختلال در زنجیره‌های تامین مواد غذایی، می‌تواند ضربات جبران‌ناپذیری وارد سازد. این در حالی است که طبق آمار، خود روسیه و اوکراین نیز از تامین‌کنندگان بزرگ فلزات و برخی کالا‌ها نیز هستند.

تنش‌های میان دو کشور طی چند روز گذشته به اوج خود رسیده است، چرا که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، به نیرو‌های کرملین مجوز ورود به دو منطقه‌ی جدایی‌طلب طرفدار روسیه در شرق اوکراین را صادر کرده است. این اتفاق پس از آن رخ داد که او اذعان داشته بود که به طور رسمی استقلال دونتسک و لوهانسک را به رسمیت خواهد شناخت.

روسیه نیرو‌های خود را به دو منطقه‌ی جدایی‌طلب اعزام کرده است.

روز سه‌شنبه، جو بایدن، رئیس‌جمهوری امریکا، اقدامات روسیه را آغاز "تهاجم" به اوکراین توصیف کرد. اگر درگیری نظامی یا تحریم‌های فلج‌کننده اعمال شود، خطرات زیادی اقتصاد جهانی را تهدید می‌کند.

امنیت غذایی

به اذعان تحلیلگران، نه تنها جو مصرفی اروپا به اوکراین متکی است، بلکه این کشور، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان ذرت در تمام دنیا است. هالند خاطر نشان کرد: "اگرچه تا فصل برداشت هنوز چند ماهی فرصت باقی است، اما با اتفاقات اخیر، این کشمکش فرسایشی منجر به کمبود نان و افزایش نرخ مصرف‌کننده طی پاییز امسال خواهد شد. داون تایورا، رئیس گروه صنعتی سورسینگ (SIG) گفت: "در واقع این تنها اتحادیه‌ی اروپا نیست که ضربه خواهد خورد، چرا که بسیاری از کشور‌های خاورمیانه و افریقا نیز به گندم و ذرت تولیدشده توسط اوکراین متکی هستند و بروز اختلال در این حوزه تاثیرات مخربی بر امنیت غذایی این مناطق خواهد گذاشت. او گفت: "چین، یکی از مهم‌ترین واردکنندگان ذرت از اوکراین است. طی اختلافاتی که بین چین و امریکا رخ داد، این کشور اوکراین را در زمینه واردات ذرت جایگزین امریکا کرد. "

قیمت معاملاتی گندم و ذرت در شیکاگو

افزایش نرخ گندم و ذرت از مدتی پیش آغاز شده بود. معاملات آتی گندم در شیکاگو از ابتدای امسال حدود ۱۲درصد جهش یافته بود، در حالی که معاملات آتی ذرت در مدتی مشابه متحمل رشد ۱۴.۵درصدی شده بود. تورم مواد غذایی کماکان در حال افزایش است و در صورت بروز درگیری مسلحانه بین روسیه و اوکراین بدتر هم خواهد شد. پِر هونگ، شریک ارشد شرکت مشاوره‌ای Kearney، می‌گوید: "افزایش نرخ مواد غذایی، با شوک‌های قیمتی بیشتر تهدید می‌شود، به‌خصوص اگر مناطق کشاورزی در دو منطقه مذکور در اوکراین، به‌دست طرفداران روسیه بیفتد. وی در ادامه افزود: "روسیه بزرگترین صادرکننده‌ی گندم جهان است. این کشور به همراه اوکراین، روی‌هم‌رفته چیزی در حدود ۲۹درصد از سهم بازار جهانی صادرات گندم را تشکیل می‌دهد. هالند گفت: "از طرفی دیگر، بروز هرگونه اختلال در عرضه‌ی گاز‌های طبیعی، به‌نوبه‌ی خود بر تولید محصولات انرژی‌بر همچون کود‌ها اثر خواهد گذاشت و متعاقبا اثر منفی خود را بر حوزه کشاورزی منعکس خواهد کرد. در سال گذشته، تامین کود موردنیاز کشاورزان با کمبود و مشکل مواجه شد و این امر افزایش نرخ آن را در پی داشت. روسیه در سال گذشته، بزرگترین تامین‌کننده‌ی نفت و گاز طبیعی اتحادیه‌ی اروپا بود.

فلزات و مواد اولیه

به‌گفته‌ی تایورا، اوکراین طی سالیان گذشته توانسته به‌طور پیوسته صادرات خود را افزایش بدهد، به‌طوری‌که اکنون یک "تامین‌کننده‌ی بزرگ" مواد خام، محصولات شیمیایی و حتی ماشین‌آلات و تجهیزات حمل‌ونقل تلقی می‌شود. به اعتقاد تحلیلگران، این کشور همچنین تامین‌کننده‌ی عمده‌ی مواد معدنی و دیگر کالاهاست. ارزش پول اوکراین، از زمان تجمع سربازان روسی در مرز این دو کشور، مدام در حال کاهش است. تایورا افزود: "این امر هزینه‌های صادراتی آنها را نیز افزایش می‌دهد. " به‌گفته‌ی هونگ، روسیه چیزی حدود ۱۰درصد از ذخایر مس جهانی را در اختیار داشته و یکی از بزرگترین تولیدکنندگان عمده‌ی نیکل و پلاتین است. نیکل، ماده‌ای است خام و کلیدی که در باتری‌های وسایل نقلیه‌ی الکتریکی مورد استفاده قرار می‌گیرد و مس (که به‌طور گسترده به‌عنوان یک عامل اقتصادی دیده می‌شود) عمدتا در تولید لوازم الکترونیکی و ساخت خانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. هونگ خاطر نشان کرد: "حتی صنعت تراشه‌های امریکا نیز به شدت به نئون‌های اوکراینی متکی است و روسیه نیز خودش صادرکننده‌ی تعدادی از عناصر حیاتی برای تولید نیمه‌هادی‌ها، موتور‌های جت، خودرو‌ها و دارو‌ها می‌باشد. "

تاثیر بر آلمان

درحالیکه بیشتر کشور‌های عضو اتحادیه‌ی اروپا در صورت بروز درگیری شدید بین روسیه و اوکراین، تحت بحران جدی‌ای قرار خواهند گرفت، شرایط آلمان، اما به طوری ویژه بحران‌زده خواهد شد. آتول واشیستا، رئیس و مدیرعامل شرکت اطلاعات ریسک زنجیره‌ی تامین Supply Wisdom، اشاره کرد که آلمان اکثریت انرژی موردنیاز خود برای تامین برق و خطوط تولیدی خود را از گاز طبیعی وارداتی‌اش از روسیه تامین می‌کند. او طی ایمیلی به CNBC تاکید کرد: "اگر تنش‌ها رو به افزایش رود و شاهد اختلالات ناشی از جنگ یا تحریم‌های احتمالی باشیم، خطوط تولید بسیاری در آلمان متوقف می‌شود و نتیجتا کارخانجات بسیاری می‌بایست تولیدات خود را کاهش دهند و اینچنین است که کارخانجات آلمانی باید در دیگر کشور‌ها خط تولید خود را از سر بگیرند که ضربه‌ی مهلکی به اقتصاد آلمان وارد می‌سازد. " این در حالی است که آلمان در حوزه‌های صادرات خودرو، قطعات خودرو، سایر تجهیزات حمل‌ونقل، الکترونیک، فلزات و پلاستیک در جایگاه مطلوبی قرار دارد و این تهدید بیش از پیش حائز اهمیت و نگرانی‌آفرین می‌گردد.

منبع: نبض بورس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی